arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۳۶۴۲
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۲۰ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

نسخه جدید چت جی‌پی‌تی با کاربران خوش‌وبش و معادلات ریاضی را حل می‌کند اما هنوز مشکل دارد

شرکت اوپن‌ای آی OpenAI سازنده هوش مصنوعی، به تازگی از جدیدترین نسخه این فناوری که زیربنای چت بات هوش مصنوعی چت جی پی تی ChatGPT است، رونمایی کرده است. این نسخه جدید GPT-۴o نام دارد و در اختیار تمامی کاربران چت جی پی تی، از جمله غیر مشترکین قرار خواهد گرفت. نسخه جدید سریع‌تر از مدل‌های قبلی است و طوری برنامه‌ریزی شده که در پاسخ‌هایش به درخواست کاربران شیوه‌ای غیررسمی و شبیه گپ و گاهی حتی دل‌ربا را به کار گیرد. این نسخه می‌تواند تصاویر را بخواند و درباره آن‌ها بحث کند، زبان‌ها را ترجمه کند و از روی مشاهدات، احساسات را تشخیص دهد. این نسخه همچنین دارای حافظه است تا بتواند درخواست‌های قبلی کاربر را به خاطر بیاورد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرکت اوپن ای آی OpenAI سازنده هوش مصنوعی، به تازگی از جدیدترین نسخه این فناوری که زیربنای چت بات هوش مصنوعی چت جی پی تی ChatGPT است، رونمایی کرده است.
 
این نسخه جدید GPT-4o نام دارد و در اختیار تمامی کاربران چت جی پی تی، از جمله غیر مشترکین قرار خواهد گرفت.
 
نسخه جدید سریع‌تر از مدل‌های قبلی است و طوری برنامه‌ریزی شده که در پاسخ‌هایش به درخواست کاربران شیوه‌ای غیررسمی و شبیه گپ و گاهی حتی دل‌ربا را به کار گیرد.
 
این نسخه می‌تواند تصاویر را بخواند و درباره آنها بحث کند، زبان‌ها را ترجمه کند و از روی مشاهدات، احساسات را تشخیص دهد. این نسخه همچنین دارای حافظه است تا بتواند درخواست‌های قبلی کاربر را به خاطر بیاورد.
 
کاربر همچینین می‌تواند حین پاسخ، صحبت چت‌بات را قطع کند. این نسخه دارای شیوه گفتگوی ساده‌تری است و ضمنا بین پرسیدن سوال و دریافت پاسخ تاخیری وجود ندارد.
 
نارسایی‌ها
 
در عین حال، در جریان یک نمایش زنده استفاده از نسخه صوتی GPT-4o، این بات به جای حل یک معادل، پیشنهادهای مفیدی را برای حل آن در اختیار کاربر قرار داد.
 
این بات توانست برخی از کدهای کامپیوتری را تجزیه و تحلیل کند، متنی را بین انگلیسی و ایتالیایی ترجمه کرد و توانست از روی تصویر سلفی یک مرد خندان، احساسات او را بخواند و تفسیر کند.
 
این بات با صدای گرم زنی با لهجه آمریکایی، با مخاطبان خود احوالپرسی کرد و در واکنش به تعارفات دوستانه آنها پاسخ داد: «خواهش می‌کنم، خجالتم ندهید!»
 
اما این نمایش کامل هم نبود.
 
در یک مورد، بات تصویر مردی خندان را با یک تکه چوب اشتباه گرفت و در جای دیگر به حل معادله‌ای پرداخت که هنوز به او نشان داده نشده بود.
 
به این ترتیب مشخص شد که هنوز تا رفع اشکالات و توهماتی که چت‌بات‌ها را غیرقابل اعتماد و به طور بالقوه ناایمن می‌کند قاصله داریم.
 
اما چیزی که این نمایش به ما نشان می‌دهد مسیر حرکت اوپن‌ای‌آی است که به نظر من قصد دارد GPT-4o را به نسل بعدی دستیار دیجیتالی هوش مصنوعی، یعنی نوعی سیری (اپل) یا Hey گوگل، تبدیل کند که می‌تواند آنچه را که در گذشته گفته شده به خاطر بیاورد و میزان تعامل با آن از صدا یا متن مکتوب فراتر رود.
 
اگر همراه با هیجان تماشاگران مشتاق که هورا می‌کشیدند و دست می‌زدند، یک مشکل اساسی در این نمایش نادیده گرفته شد، هزینه زیست محیطی این فناوری بود.
 
می‌دانیم که هوش مصنوعی نسبت به محاسبه‌گرهای سنتی تشنه انرژی بیشتری است و هر چه پیچیده‌تر شود، به انرژی بیشتری برای قدرت محاسباتی خود نیاز دارد. در طول این نمایش به این موضوع اشاره‌ای نشد.
 
توهم‌زدایی
 
ما چت‌بات‌هایی مانند «گروک» ایلان ماسک و «پای» مصطفی سلیمان، از بنیانگذاران دیپ‌مایند، دیده‌ایم که «شخصیت» محصولات خود را در اولویت قرار می‌دهند، اما به نظر می‌رسد که اوپن آی‌آی با GPT-4o که در آن ترکیب متن، صدا و تصاویر را به شکلی منسجم با یک پاسخ فوری مدیریت می‌کند، از رقبایش جلوتر رفته است.
 
البته، در حال حاضر ما در این مورد فقط اظهارات شرکت را داریم چون آنچه که نمایش داده شد یک نسخه آزمایشی بود که به دقت توسط شرکت مدیریت و هدایت می‌شد.
 
باید منتظر ماند و دید که GPT-4o چگونه در مقیاس وسیع با میلیون‌ها نفری که از چت‌جی‌پی‌تی استفاده می‌کنند کار خواهد کرد.
 
میرا موراتی، مدیر ارشد فناوری اوپن ای‌آی گفت که GPT-4o یک دستاورد «جادویی» است و افزود که شرکت با عرضه این محصول، «ابهاماتش» را برطرف خواهد کرد.
 
انتخاب این کلمات جالب و از روی احساسات بود. در حالیکه این فناوری به سرعت پیچیده‌تر، و به‌عنوان یک یاور مفید به طور فزاینده‌ای متقاعدکننده‌تر می‌شود، باید به خاطر داشت که بات هوش مصنوعی با احساسات یا جادو ارتباطی ندارد بلکه موضوع به برنامه‌نویسی پیچیده‌تر و توان یادگیری ماشینی مربوط می‌شود.
 
شایعاتی در مورد همکاری بین اوپن‌‌ای‌آی و اپل وجود دارد.
 
اما در حالیکه این شایعات هنوز تایید نشده است، در نمایش محصول جدید مشخص بود که از محصولات اپل به طور گسترده استفاده شده است.
 
یکی دیگر از نکات جالب در این نمایش، زمان‌بندی آن بود.
 
این رویداد ۲۴ ساعت قبل از آن برگزار شد که قرار بود گوگل، رقیب اصلی این شرکت، آخرین دستاوردهای خود در زمینه هوش مصنوعی در نشست سالانه خود Google IO به نمایش بگذارد.
 
منبع: بی بی سی
نظرات بینندگان