arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۴۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

دربی تهران در یک هشتم آسیا؟

احتمال رویارویی استقلال و پرسپولیس در ورژن جدید رقابت های باشگاهی آسیا وجود دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سی‌وچهارمین کنگره کنفدراسیون فوتبال آسیا درحالی برگزار شد که در این کنگره جزئیات و شکل برگزاری لیگ‌های آسیایی در فصل آینده به تصویب اعضا رسیده و زمان و نحوه برگزاری این رقابت‌ها نیز مشخص شد. در این کنگره شکل جدید جام‌های قهرمانی فوتبال آسیا در قالب باشگاهی و سهمیه تمام کشورهای شرق و غرب در فرمت جدید مسابقات مشخص شد. این درحالی است که کنفدراسیون فوتبال آسیا لیگ نخبگان را با حضور 24 باشگاه (12 تیم از شرق و 12 تیم از غرب) برگزار می‌کند.

بر همین اساس تیم‌ها در هر منطقه 8 بازی را برگزار می‌کنند که این 8 بازی با 8 تیم مختلف بوده و خبری از بازی‌های تکراری رفت‌وبرگشت نخواهد بود. در واقع هر تیمی 4 بازی رفت و 4 بازی برگشت را با تیم‌های مختلف برگزار می‌کند و در این بین هر تیم با 3 تیم دیگر بازی نخواهد کرد.
حال اینکه تیم‌ها با چه تیم‌های دیگری در جدول بازی می‌کنند و 3 تیمی که به مصاف آنها نخواهند رفت چه تیم‌هایی خواهند بود از زمان مشخص شدن فرمت برگزاری لیگ الیت مورد ابهام قرار گرفته و این پرسش را به وجود آورده که نحوه تعیین این تیم‌ها به چه شکل خواهد بود؟ اما نکته قابل توجه در این بین به این موضوع برمی‌گردد که نحوه برگزاری مسابقات براساس برگزاری رقابت‌های شطرنج سوئیسی خواهد بود.
براساس جست‌وجوها این روش مخصوص رقابت‌هایی هست که تعداد شرکت‌کنندگان در آن رقابت زیاد هستند اما از طرف دیگر برگزارکنندگان قصدی برای استفاده از روش حذفی ندارند. از طرف دیگر نیز برگزاری رقابت‌ها به صورت دوره‌ای مستلزم صرف وقت و هزینه سنگینی است. بنابراین در روش سوئیسی مسابقات به صورت دوره‌ای اما در چند دور محدود (مثلا در لیگ الیت در 8 دور) بین شرکت‌کنندگان انجام می‌شود که این موضوع نیز قوانین خاص خود را خواهد داشت.
یکی از این قوانین که کنفدراسیون فوتبال آسیا در ابلاغیه اخیر خود برای فدراسیون‌ها به آن اشاره کرده به قانون country protection مربوط می‌شود که معنای تحت‌الفظی آن حفاظت از کشورها است و این بدان معنا خواهد بود که در لیگ الیت، تیم‌های هر کشور با هم دیدار نخواهند کرد.
بنابراین یکی از فیلترهای مدنظر برای عدم برگزاری دیدار هر تیم با 3 تیم دیگر به همین مورد بازگشته و این اتفاق باعث خواهد شد تا تیم‌های استقلال و پرسپولیس نیز حداقل در دور اول لیگ الیت که به صورت گروهی برگزار می‌شود با هم دیدار نکنند. با این حال این شانس یعنی برگزاری دربی آسیایی در مراحل بعدی محفوظ
است.
در پایان تیم‌های اول تا هشتم از 12 تیمی که باهم رقابت کردند راهی مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ نخبگان یا همان الیت می‌شوند. بدین ترتیب 8 تیم از غرب و 8 تیم از شرق به این مرحله راه پیدا می‌کنند که نحوه برگزاری دیدارهای این دور در هر منطقه به این شکل خواهد بود که تیم اول جدول با تیم هشتم جدول، تیم دوم با تیم هفتم، تیم سوم با تیم ششم و تیم‌های چهارم و پنجم با هم دیدار می‌کنند که در صورتی که رتبه سرخابی‌ها در جدول متقارن با این اعداد باشد در مرحله یک‌هشتم نهایی این دو تیم اولین دربی آسیایی را برگزار خواهند کرد.

نظرات بینندگان