arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۹۵۸۵
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۲ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

وزیر آموزش و پرورش: امشب مبلغی به عنوان تقدیر روز معلم به حساب معلمان واریز می‌شود/ رتبه بندی بازنشستگان در حقوق آن‌ها اعمال می‌شود

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امشب مبلغی به عنوان تقدیر روز معلم به حساب معلمان واریز می‌شود،گفت: باقی‌مانده مطالبات حق التدریس‌ها را تا آخر اردیبهشت صفر می کنیم.رتبه بندی بازنشستگان نیز در حقوق آن‌ها اعمال می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امشب مبلغی به عنوان تقدیر روز معلم به حساب معلمان واریز می‌شود، گفت: باقی‌مانده مطالبات حق التدریس‌ها را تا آخر اردیبهشت صفر می‌کنیم. رتبه بندی بازنشستگان نیز در حقوق آن‌ها اعمال می‌شود.

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در ششمین حضور وزارت آموزش و پرورش در پاسخگویی برخط مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری اظهار کرد: مهم است که رابطه بی واسطه با مردم داشته باشیم و در خدمت آن‌ها باشیم و اگر توانایی انجام کار‌ها را داشتیم، انجام دهیم. این روز‌ها کشور مملو از شوق سپاس از معلم است، معلم به تعبیر رهبر انقلاب معمار آینده کشور است، معلم در مقام افسر سپاه پیشرفت کشور و کسی که از گوهر وجود بچه‌ها چنان ظرفیتی می‌سازد که آینده کشور را تضمین کنند.

وی با اشاره به گرامی داشت روز معلم در سالگرد شهادت استاد مطهری گفت: در تفحص‌های شهدا، از یک دانش آموز شهید، کتابی در دست کشف شد و آن کتاب به آستان قدس رضوی تقدیم شد. کانون تربیت در هر کشوری، آموزش و پرورش است، فردا هم مانند سال قبل در روز ۱۲ اردیبهشت توفیق حضور در محضر رهبر انقلاب با تعدادی از معلمان نمونه به نیابت از همه معلمان را خواهیم داشت روز معلم، روز عید معلمان است.

در ادامه بانویی از خراسان رضوی درباره آزمون جذب معلمان با استفاده از سهمیه بومی گفت: اتفاقی که در محاسبه نمرات آزمون افتاد با آنچه در دفترچه ثبت نام رخ داد کاملا متفاوت بود.

صحرایی در پاسخ به این درخواست این بانوی متقاضی آزمون جذب معلمی گفت: این اتفاق عجیب است و هر آنچه در دفترچه آمده باید حتما اجرا شود این موضوع را حتما پیگیری می‌کنم، چون دفترچه‌های ثبت نام بر مبنای قوانین بوده است اگر سال قبل برای همه دروس نمره بومی لحاظ شده امسال چرا برای اختصاصی‌ها فقط محاسبه شده است؟ این دفترچه‌ها میثاق ما در آموزش و پرورش با سازمان سنجش است.

ماجرای نامه صحرایی برای کاهش کسورات حقوق دانشجو معلمان

در ادامه دانشجو معلمی که تعهد خدمت در استان فارس دارد، ولی دانشجوی دانشگاه فرهنگیان در تهران است درباره کسورات از حقوق دانشجو معلمان سوالاتی داشت، وزیر آموزش و پرورش در پاسخ گفت: سال ۹۱ گفته شده بود که ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان برای خدمات رفاهی باشد این مبنا در سازمان برنامه و بودجه وجود دارد و این موضوعی است که ما هم طرفدار دانشجو معلمان هستیم و معتقدیم هر خدماتی به سایر دانشجوبان داده می‌شود باید به دانشگاه فرهنگیان هم داده شود، اما سازمان برنامه می‌گوید دانشجویان فرهنگیان تعهد خدمت دارند و بورسیه هستند و به دانشجویان بورسیه خوابگاه تعلق نمی‌گیرد.

وی افزود: این مسأله مصوبه هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان است که رییس آن رییس جمهور است و باید این رأی در هیات امنای این دانشگاه تصویب شود کسی که نامه من را در فضای مجازی منتشر کرده، پیگرد قانونی دارد و موضوع را به پلیس فتا اطلاع می‌دهیم، نامه جدید داده‌ایم که کسورات از حقوق دانشجو معلمان به میزان دریافت خدمات باشد و این موضوع به زودی در هیات امنای دانشگاه فرهنگیان تصویب خواهد شد؛ اما در حال حاضر، چون به دانشجویان بورسیه، خدمات داده نمی‌شود، دانشگاه فرهنگیان مجبور است از حقوق دانشجویان بابت خوابگاه و تغذیه کسر کند.

 

 

در ادامه پاسخگویی برخط وزیر آموزش و پرورش، معلمی از یکی از مدارس روستایی صعب العبور خواهان برقراری فوق العاده ویژه بود که وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: امسال ۸ معلم نمونه کشوری معلمان روستایی بودند. معلمان شاغل در روستا‌ها زحمات زیادی می‌کشند، ما به جد دنبال احیای حق ایاب و ذهاب معلمان روستایی هستیم، اما در خصوص فوق العاده ویژه باید گفت در حال حاضر هم این بند در فیش حقوقی هست، اما ۱۰۰ درصد نیست و براساس قانون ۱۰۰ درصد فوق العاده ویژه به ۲۰ درصد کارکنان دولت تعلق می‌گیرد.

وی افزود: با اصلاح حق التدریس کاری می‌کنیم که حقوق آن‌ها بیشتر شود الان حق التدریسی‌ها یک صدم کارکنان رسمی ما حقوق می‌گیرند، من هم خودم از روز اولی که معلم شدم در سال ۷۴، وارد روستا شدم؛ در آن زمان سعی می‌کردیم با دو شیفت کار کردن یا با ۱۲ ساعت اضافه کاری، مشکل معیشتی را حل کنم، همه اهتمام ما این است که به گونه‌ای که می‌توانیم به معلمان خدمت کنیم.

در ادامه مدیر یک مدرسه شبانه روزی دخترانه از استان گیلان نسبت به مشکلات بودجه‌ای مدارس شبانه‌روزی مناطق محروم ملاحظاتی داشت که وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به مشکلات ساختمانی این مدرسه، موضوع را بلافاصله به رییس سازمان نوسازی مدارس منتقل و وی را مامور کرد در اسرع وقت تا کمتر از ۱۰ روز کاری آینده این موضوع پیگیری شود، وی همچنین دستور داد تا ۱۰۰ میلیون تومان به عنوان هدیه به دانش آموزان محروم این مدرسه شبانه روزی جهت تغذیه آن‌ها واریز شود؛ و گفت: این هدیه، ماحصل دغدغه مندی شما به عنوان مدیر مدرسه بود.

مطالبات حق التدریس‌ها را تا آخر اردیبهشت صفر می‌شود/ امشب مبلغی به عنوان تقدیر روز معلم به حساب معلمان واریز می‌شود

صحرایی در پاسخ به معلمی درباره رفاهیات معلمان در مقایسه با کارکنان سایر دستگاه‌ها گفت: وزارت آموزش و پرورش از گذشته رفاهیات نداشته و همه وزرای قبلی آن را پیگیری می‌کرده اند و من هم در حد بضاعتم آن را دنبال می‌کنم با این حال امشب از خجالت همکاران در می‌آییم؛ ضمن اینکه باقی‌مانده مطالبات حق التدریس‌ها را تا آخر اردیبهشت صفر می‌کنیم.

وی درباره بیمه تکمیلی معلمان گفت: امسال سعی می‌کنیم مبالغ بیمه تکمیلی بهتر از سال‌های قبل باشد اینکه گفته می‌شود بیمه تکمیلی سایر دستگاه سقف ندارد، دروغ محض است ۵۰ درصد هزینه بیمه تکمیلی را وزارت خانه می‌دهد بر مبنای پولی که از معلم گرفته می‌شود، بیمه تکمیلی معلمان بهترین وضعیت کارکنان دولتی است امسال در بخش بستری بیمارستان، بیمه تکمیلی ما بسیار عالی بود و اکثر استفاده کنندگان خشنود بودند.

صحرایی درباره کلاس‌های بالای ۴۰ نفره هم گفت: به دلیل مهاجرت به تهران، وضعیت محرومیت برخی مدارس تهران از استان‌های محروم به مراتب بیشتر است.

وزیر آموزش و پروزش در پاسخ به درخواست شهروندی درباره آزمون استخدامی گفت: در آزمون استخدامی سال گذشته ۲۸ هزار نفر ظرفیت داشتیم که بیش از ۱۷ هزار نفر جذب شدند علت اینکه بقیه قبول نشدند این بود که اولا برخی کف نمره را نیاوردند ثانیا ما مرد در تهران می‌خواستیم، اما متقاضیان، زن بودند تعداد متقاضیان زن بسیار بیشتر از مردهاست ثالثا مسأله سهمیه‌ها بود لذا تصمیم گرفتیم کسانی که کف نمره را آورده اند، ولی زن هستند را جذب کنیم لذا همه آن‌ها را فراخوان دادیم که به کلاس بیایند، اما سازمان برنامه گفت دیوان عدالت آن را قبول نکرده و گفته در تکمیل ظرفیت همه باید ثبت نام کنند لذا این دعوتی‌ها را خرید خدمت کردیم که ۲۶ هزار نفر هستند در تکمیل ظرفیت بهمن ماه سال قبل ۵ هزار نفر آن‌ها تعیین تکلیف شدند قرار شد مجددا مابقی آزمون بدهند اگر قبول شدند دوره خرید خدمت آن‌ها به عنوان سابقه لحاظ شود اگر هم نشدند آن‌ها را کار معین می‌کنیم، چون امسال قانون اجازه جذب نیروی خرید خدمت را نمی‌دهد.

رتبه بندی بازنشستگان در حقوق آن‌ها اعمال می‌شود

وزیر آموزش و پرورش درباره درخواست تسریع در واریز پاداش پایان دوره بازنشستگان اظهار کرد: پارسال ۲۲.۷ همت پاداش بازنشستگان بود که توانستیم بدهی ۱۴۰۱ را تسویه کنیم خیلی از دستگاه‌ها نتوانسته‌اند پاداش ۱۴۰۱ را تسویه کنند، همچنین برای پاداش ۱۴۰۲ هم قرار است فصلی دریافت شده و معلمان و فرهنگیان به ترتیب زمان بازنشستگی پاداش خود را بگیرند.

وی افزود: پاداش بازنشستگی را در بودجه سالانه آموزش و پرورش نمی‌گذارند و در سرجمع ماهانه نیست با این حال امسال از ابتدای سال پیگیری کردیم که پاداش پایان دوره بازنشستگان را به صورت فصلی از سازمان برنامه و بودجه دریافت کنیم.

صحرایی تاکید کرد: رتبه بندی بازنشستگان تکمیل شده و صدور احکام جدید از شب گذشته آغاز شده است. صندوق بازنشستگی هم این

موضوع را در حقوق بازنشستگان اعمال می‌کند.

نظرات بینندگان