arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۹۶۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۹ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

استونی: روسیه با اختلال در جی‌پی‌اس قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند

استونی روز دوشنبه روسیه را به نقض قوانین بین‌المللی هوانوردی با ایجاد اختلال در سیگنال‌های سامانهٔ موقعیت‌یابی جهانی، جی‌پی‌اس متهم کرد. مارگوس ساهکنا، وزیر امور خارجه استونی در این خصوص اعلام کرد که کشورش موضوع را با شرکای خود در ناتو و اتحادیه اروپا مطرح خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یورونیوز: استونی روز دوشنبه روسیه را به نقض قوانین بین‌المللی هوانوردی با ایجاد اختلال در سیگنال‌های سامانهٔ موقعیت‌یابی جهانی، جی‌پی‌اس متهم کرد.
 
مارگوس ساهکنا، وزیر امور خارجه استونی در این خصوص اعلام کرد که کشورش موضوع را با شرکای خود در ناتو و اتحادیه اروپا مطرح خواهد کرد.
 
 در همین حال، فن‌ایر، شرکت هواپیمایی فنلاند اعلام کرده است که به دلیل اختلالات مداوم سامانهٔ موقعیت‌یابی جهانی که مانع از فرود دو هواپیمای این شرکت شد، به طور موقت پروازهای خود را به تارتو در شرق استونی به مدت یک ماه به تعلیق در می‌آورد.
 
شرکت هواپیمایی فنلاند اعلام کرد تعلیق پروازها به فرودگاه مقصد امکان خواهد تا یک روش فرود جایگزین که به جی‌پی‌اس وابسته نیست را به تجهیزات خود اضافه کنند.. اکثر فرودگاه‌ها چنین تجهیزاتی را نصب کرده‌اند.
 
فن‌ایر اعلام کرد که از منشا این اختلال که از سال ۲۰۲۲ بر مشکلات ناشی از آن افزوده شده، اطلاع ندارد.
 
این شرکت هواپیمایی پیش‌تر نیز مشکلات مشابهی را در نزدیکی کالینینگراد روسیه و مرز شرقی فنلاند با روسیه گزارش کرده بود.
 
وزیر امور خارجه استونی در این خصوص بدون ارائه شواهدی دال بر اثبات ادعای خود گفت: «اختلال جی‌پی‌اس در حریم هوایی استونی توسط فدراسیون روسیه انجام شده و هوانوردی غیرنظامی در منطقه تحت حاکمیت ما را تحت تاثیر قرار داده است.»
 
مارگوس ساهکنا سپس تاکید کرد که روسیه با این اقدام قوانین بین‌المللی را نقض کرده است.
نظرات بینندگان