arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۳۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۲۳ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

نماوا چگونه نزول کرد؟

اوج فعالیت‌های پلتفرم‌های داخلی با شروع کرونا در کشور کلید خورد و به سرعت توانست مخاطب فراوانی کسب کند. فیلیمو و نماوا دو پلتفرمی بودند که با ارائه محصولات مشترک موفق شدند به‌عنوان دو قطب تماشای آثار سرگرمی در کشور معرفی شوند. اما پس از مدتی تمامیت‌خواهی برخی تهیه‌کنندگان، این اتحاد مدیایی را از میان برد و  فیلیمو با «زخم کاری» و نماوا با «قورباغه» مسیر خود را از یکدیگر جدا کردند. با گذر زمان مشخص شد که نماوا از این جدایی لطمه خورده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه هفت صبح نوشت: اوج فعالیت‌های پلتفرم‌های داخلی با شروع کرونا در کشور کلید خورد و به سرعت توانست مخاطب فراوانی کسب کند. فیلیمو و نماوا دو پلتفرمی بودند که با ارائه محصولات مشترک موفق شدند به‌عنوان دو قطب تماشای آثار سرگرمی در کشور معرفی شوند. اما پس از مدتی تمامیت‌خواهی برخی تهیه‌کنندگان، این اتحاد مدیایی را از میان برد و  فیلیمو با «زخم کاری» و نماوا با «قورباغه» مسیر خود را از یکدیگر جدا کردند. با گذر زمان مشخص شد که نماوا از این جدایی لطمه خورده است.
 
مورد اول| رقیب جدید بعد از فیلیمو
 
چندی بعد که هلدینگ گلرنگ وارد بازار رقابتی پلتفرم‌ها شد، افت نماوا شیب بیشتری پیدا کرد. با آغاز فعالیت فیلم‌نت، عیار پایین عملکرد و محصولات نماوا بیشتر به چشم آمد. چندی پیش آژانس nexkooks  گزارشی را منتشر کرد که هفت صبح در همین صفحه به آن پرداخت. در این گزارش فیلیمو با 62‌درصد در صدر جدول رقابت ایستاده، سهم فیلم‌نت 21‌درصد بود و نماوا با 11 درصد در انتها حضور داشت. بر اساس آمار غیررسمی، میزان مخاطبان گپ فیلم که اخیرا فعالیت‌هایش را گسترش داده است، بدون آنکه تولید داخلی داشته باشد با این پلتفرم برابری می‌کند.
 
مورد دوم| محصولات فعلی
 
همواره و در قالب رصد محتواهای پلتفرم‌ها، محصولات نماوا نیز سوژه هفت صبح بوده است. آن چه مشخص است این که نماوا فعلا روزهای خوشی سپری نمی‌کند. بله، معتقدیم «جنگل آسفالت» سریال خوبی است که درباره‌اش خواهیم نوشت. همین، کد مهمی است تا بپرسیم چرا این سریال، آن‌طور که باید مورد توجه نیست؟ آیا دلیل، چیزی جز شرایط نامناسب پلتفرم پخش‌کننده می‌تواند باشد؟ آیا تعداد بالای آثار بی‌کیفیت، دلیل قهر مخاطب از نماوا است؟ برسیم به دو اثر دیگر نماوا یعنی سریال «اکازیون» و مسابقه «همزاد من». درباره کیفیت پایین این دو، نیاز به دو گزارش مجزای تحلیلی است و وعده انتشار آن را می‌دهیم. فعلا همین قدر اشاره کفایت می‌کند که «اکازیون» و «همزاد من» از آثار بی‌کیفیت تلویزیونی هم ضعیف‌تر هستند.
 
مورد سوم| محصولات قبلی   
 
فیلیمو و نماوا نیز برنامه و سریال ضعیف دارند اما همواره در سبد این دو پلتفرم آثار خوب و پرمخاطب دیده شده. یکی از رموز موفقیت آن‌‎ها همین نکته است. نماوا اما پس از قطع ایده انتشار سریال‌های مشترک با فیلیمو، آثار نه چندان قابل قبولی را منتشر کرد؛ مثل «گیسو»، «داوینچیز»، «خسوف»، «آنتن»، «مترجم»، «سرگیجه»، «عقرب عاشق»، «نوبت لیلی»، «حرفه‌ای» و ...     
 
  مورد چهارم| این خانواده اقتصادی
 
در فرآیند تهیه گزارش، اطلاعات جالبی درباره خانواده محمد حسین میرطاووسی، مالک نماوا به دست آمد که نکاتی مهم در خود دارد. خانواده میرطاووسی‌ها (پدر و فرزندان و داماد، همسر و دختر) در شاخه‌های مختلف علمی، اقتصادی و فرهنگی فعالیت می‌کنند. شجاع‌الدین میرطاووسی برند شاتل یکی از موفق‌ترین کمپانی‌های اقتصادی را تاسیس کرده است و نماوا زیر مجموعه آن به حساب می‌آید. همسر شجاع‌الدین، فرح روزی‌طلب، انتشاراتی‌هایی نظیر طاووس‌نامه و میرماه را مدیریت می‌کند. دختر میرطاووسی، حنیفه میرطاووسی، مدیریت یک موسسه ژنتیکی با عنوان حنیفا ژنتیک را بر عهده دارد که همایش‌های مختلفی را با حضور هنرمندان مشهور سینما برگزار می‌کند. محمد چهره اقتصادی صنعت مد و پوشاک محسوب می‌شود که یک برند مشهور را با پدرش شریک است.
 
مورد پنجم| و اما نماوا
 
پلتفرم نماوا سهم محمدحسین میرطاووسی دیگر فرزند این خانواده موفق فعال در حوزه اقتصاد است. سوال این است که چرا او نتوانست با این برند موفقیت‌‎های خانوادگی‌اش را تکرار کند؟ شاید یکی از دلایل این باشد که نماوا از زمان پخش «قورباغه» گرفتار چند پارگی شده است.
 
میرطاووسی بزرگ برای مدتی تصمیم گرفت که مدیریت نماوا را به دامادش محمد‌حسن شانه‌ساززاده واگذار کند و همزمان آیدا مصباحی به تیم مدیریتی این مجموعه اضافه شد. تاک‌شوهایی ناموفقی نظیر «هم‌رفیق» و «پیشگو» بخشی از سیاست‌گذاری‌های مدیریت تازه بود که پیش‌تر دلایل ناکامی آن‌ها را در هفت صبح شرح دادیم.
 
شانه‌ساززاده که گفت‌و‌گوی اخیر او در فضای مجازی ترند و با واکنش گسترده همراه شد، سال  1401 جای خود را به علی سلیمی مدیر شرکت نماآگهی که خواهر خوانده نماوا محسوب می‌شود، سپرد.
 
سریال‌های «سرگیجه»، «مترجم» و «عقرب عاشق» اولین محصولات منتشر شده در دوران مدیریت جدید بودند که درباره کیفیت پایین و ناکامی آن‌ها در جذب مخاطب، نوشتیم.
 
حالا و با وجود سریال خوب «جنگل آسفالت» نماوا صاحب جایگاهی ویژه پیش کاربران نیست و چه بسا حاصل این اتفاق، مدیریت چند پاره‌ای باشد که اشاره شد. همه امید این پلتفرم به سریال «سووشون» بود که بر اساس شنیده‌ها، گرفتار حواشی داخلی شده است و باقی بماند تا انتشار خبر رسمی!
نظرات بینندگان