arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۹۸۴۵
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۴ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳

جزئیات جدید پیشنهاد مصر برای برقراری وقفه ۶ هفته‌ای در غزه

در حالی که قاهره منتظر پاسخ حماس به پیشنهاد خود برای وقفه در نوار غزه و توافق تبادل اسرا با اسرائیل است، منابع آگاه اعلام کردند بازه آتش‌بس موقت پیشنهادی به ۶ هفته می‌رسد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

العربیه: در حالی که قاهره منتظر پاسخ حماس به پیشنهاد خود برای وقفه در نوار غزه و توافق تبادل اسرا با اسرائیل است، منابع آگاه اعلام کردند بازه آتش‌بس موقت پیشنهادی به ۶ هفته می‌رسد.

یک منبع آگاه، سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت با بیان این موضوع افزود که این بازه زمانی در صورت عدم آزادسازی ۲۰ گروگان اسرائیلی از سوی حماس، ممکن است کاهش یابد.

به گزارش «العالم العربی»، این منبع آگاه درعین حال فاش کرد که حماس و اسرائیل با پیشنهاد مصر موافقند، ولی موضوع مشکل ساز، شمار گروگان‌ها از گرو‌های سنی و کارکرد معین مربوط به این موضوع است.

منبع مزبور افزود که حماس از خواسته خود مبنی بر اعلام پایان جنگ دست برنداشته، اما آماده است تا در بازه آتش‌بس موقت، این موضوع را بررسی و بخش اول مبادله اسرا را اجرا کند.

طبق گفته او در صورت رفع برخی از مشکلاتی که مانع اجرای توافق می‌شود، این توافق ممکن است ظرف چند روز اجرایی شود و مشکل مرتبط با گروگان‌ها را از طریق تغییر شمار روز‌های آتش‌بس موقت، پشت سر بگذارد.

این منبع آگاه خاطرنشان کرد پیش‌بینی می‌شود که پاسخ حماس به پیشنهاد مصر، متضمن درخواست توضیحاتی درخصوص شمار غیرنظامیان بازگشت کننده به شمال غزه و شروط بازگشت آن‌ها باشد.

از سویی خبرنگار العربیه با این بیان که انتظار می‌رود حماس، شامگاه چهارشنبه (فردا) پاسخ خود را ارائه دهد، افزود اسرائیل تصمیم گرفته است هیئت خود را به قاهره اعزام نکند و منتظر پاسخ حماس بماند.

از سویی قاهره روز گذشته پس از ماه‌ها گفت‌وگوی بی نتیجه، شاهد دیدار نمایندگان مصر و قطر، دو کشور میانجی به همراه آمریکا در مذاکرات وقفه با هیئتی از حماس بود که همه این طرف‌ها در انتظار پاسخ آن به پیشنهاد مذاکره شده با اسرائیل هستند.

به گفته یک منبع حماس به خبرگزاری فرانسه، هئیت حماس برای «رایزنی و پاسخ در اسرع وقت» به قطر بازگشت.

مذاکره کنندگان در نوامبر گذشته به توافقی بر سر آزادی نزدیک به ۱۰۰ گروگان اسرائیلی نزد حماس در ازای آزادی بیش از ۴۰۰ اسیر فلسطینی دست یافتند.

بنا بر ارزیابی مسئولان اسرائیلی، هنوز نزدیک به ۱۳۰ گروگان اسرائیلی در غزه هستند که گمان می‌رود ۳۴ نفر از آن‌ها جان باخته باشند.

نظرات بینندگان