arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۱۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۶ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
«انتخاب» معرفی می کند:

معرفی فیلم مست عشق

توضیحات: این فیلم برشی از زندگی مولانا و شمس تبریزی در سال‌های ۶۴۰ تا ۶۴۵ هجری قمری می‌باشد که رابطه ی عارفانه مولانا با شمس تبریزی به تصویر کشیده است و تأثیر فراوان شمس بر زندگی و اشعار مولانا، و عشق او به خدا و عرفان را در روایت داستانی مشاهده می کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

فیلم: مست عشق

کشور سازنده: ایران

سال انتشار: 1403

) : 8.1 Imdb( امتیاز

کارگردان: حسن فتحی

بازیگران: شهاب حسینی , پارسا پیروزفر , هانده ارچل , بنسو سورال , ابراهیم چلیکول , حسام منظور, سلما ارگچ و ...

توضیحات: این فیلم برشی از زندگی مولانا و شمس تبریزی در سال‌های ۶۴۰ تا ۶۴۵ هجری قمری می‌باشد که رابطه ی عارفانه مولانا با شمس تبریزی به تصویر کشیده است و تأثیر فراوان شمس بر زندگی و اشعار مولانا، و عشق او به خدا و عرفان را در روایت داستانی مشاهده می کنیم.

: فیلم مست عشق، محصول مشترک ایران و ترکیه که از پنج اردیبهشت 1403 در سینماها اکران شد رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کرد

 فیلم جدا از عمیق نشدن در هیچ یک از اتفاقات صرفا به قصه گویی و روایت داستان به صورت تیتر وار پرداخته به شکلی که مخاطب از رابطه میان شمس و کیمیا خاتون (دختر خوانده مولانا) از نحوه آشنایی و عاشقی میان آنها اطلاعات خیلی کمی دریافت می کند.

جدا از تماشای مسیر آشنایی شمس و مولانا و پرداختن به عرفان در سینمای امروز، بازی بی نظیر شهاب حسینی، موسیقی فیلم و صدای منحصر به فرد علیرضا قربانی رضایت مخاطب را علی رغم کمی سردرگمی و پراکندگی داستان در انتها جلب می کند.

 

 

حواشـــی

مخالفت‌ها

در ۲ مهر ۱۳۹۸، خبرگزاری‌ها اقدام به انتشار استفتا از دو مرجع تقلید ایرانی کردند که با ساخت فیلم دربارهٔ شمس و مولانا مخالفت کرده بودند. ناصر مکارم شیرازی اعلام کرد «از آن‌جا که ساخت چنین فیلمی سبب اشاعهٔ فرقه صوفیه می‌شود، ساخت آن شرعاً جایز نیست و باید از آن خودداری کرد.» حسین نوری همدانی نیز در پاسخی مشابه، شمس و مولانا را از اعیان صوفیه دانسته و ساخت فیلم دربارهٔ آن‌ها را به دلیل «اشاعهٔ فرقهٔ صوفیه»، حرام اعلام کرد. حسن فتحی و عوامل فیلم مست عشق، در واکنشی تلویحی به این مسئله، دو ویدئو از دیدگاه‌های سید علی خامنه‌ای، را در این باره منتشر کردند. این دو ویدئوی کوتاه که در کانال تلگرامی این فیلم منتشر شده، مربوط به «دیدار رهبر انقلاب با شاعران» در شهریور ۱۳۸۷ است که در آن‌ها از مولانا و شمس به نیکی یاد شده است.

نسخه سریالی

اواخر مهرماه ۱۳۹۹ بود که سهراب پورناظری، سازنده موسیقی فیلم اعلام کرد که مست عشق به شکل نیمه‌کاره رها شده و به مرحله پایانی نرسیده است. همین سخنان کافی بود که رسانه‌ها به یاد وعده تهیه‌کننده پروژه بیفتند که در خردادماه اعلام کرده بود که فیلم تا پایان تابستان آماده نمایش می‌شود. در همان حوالی ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد مبنی براینکه قرار است فیلم مست عشق پخش جهانی خود را آذر ماه همان سال همزمان با هفته بزرگداشت مولانا آغاز کند و علاوه بر نسخه سینمایی، یک مجموعه هشت قسمتی هم از این اثر نیز آماده شده است.این خبر در آغاز با واکنش حسن فتحی مواجه شد که آن را از اساس کذب خواند و بعد از آن، فرهاد توحیدی در گفت‌وگویی اقدام سرخودانه سرمایه‌گذار ترک در زمینه وعده پخش جهانی این فیلم و تهیه نسخه‌ای از آن در قالب مجموعه ای ۸ قسمتی را نقض حقوق مؤلفان و سازندگان این اثر دانست و گفت که پیگیری حقوقی این موضوع از سوی سرمایه‌گذار ایرانی فیلم آغاز شده است.

کناره‌گیری همایون شجریان و سهراب پورناظری

در حالی که تصور می‌شد مست عشق حواشی را پشت سر گذاشته و به زودی اکران خواهد شد، یک جدایی غافلگیرکننده این فیلم را دوباره در کانون توجهات قرار داد. شامگاه دوشنبه اول آذرماه سال ۱۴۰۰، همایون شجریان و سهراب پورناظری در بیانیه‌ای از کناره‌گیری خود خبر دادند. پس‌از اعلام انصراف این دو هنرمند، مهران برومند تهیه‌کننده فیلم اعلام کرد که خواسته شجریان غیرمعقول نیست و آنچه ما می‌خواستیم هم غیرمعقول نبود.

بازخورد ها

گیشه

این فیلم تا پایان روز اول اکران خود توانست بیش از ۶ میلیارد تومان فروش داشته باشد و رکورد بیشترین فروش سینمای ایران در روز نخست اکران را شکست. محمدرضا صابری، دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران کشور، سطح موفقیت مست عشق را «اتفاقی مهم برای سینمای ایران» خواند.

مسـت عشق در ۲ روز اول اکران توانست با فروشی بالغ بر ده میلیارد و هفتصد میلیون تومانی خود را به رتبه ی چهارم فروش کلی سینمای ایران در ۱۴۰۳ برساند.

منتقدان

مسعود فراستی در کانال یوتوب خود در نقد فیلم مست عشق ذکر کرد این فیلم بیشتر اقتباس از کتاب ملت عشق است تا داستانی از رابطه عارفانه مولانا و شمس تبریزی و در ادامه بیان کرد : «این یک فیلم بد تلویزیونی است که بیشتر از یک یا دو نمای سینمایی ندارد. صداگذاری و دوبله فاجعه است. صداها اغلب سینک نیست. تدوین آن آشفته و کارگردانی بدی دارد....»

 

افشین علیار در روزنامه جوان مست عشق را روایتی عامه‌پسند از زندگی مولانا و شمس دانست که بیشتر بر مبنای کتاب ملت عشق شکل گرفته است تا پژوهش دقیق تاریخی و تکیه بر منابع معتبر. او روایت داستان را نامنسجم دانست و استفاده از روایت غیرخطی و فلاش‌بک‌های متعدد را موجب تشتت روایی کار ارزیابی کرد.

 

امین قاسمی در فرهیختگان فیلم را مجموعه‌ای از خرده‌روایت‌ها دانست که شبیه پازلی تکه‌تکه است. از نظر او کارگردان با تکیه بر خرده‌داستان‌ها و شخصیت‌های متعدد، داستان شمس و مولانا را در حاشیه قرار داده و این دو شخصیت پرداخت مناسبی نداشته‌اند و در عین حال کارگردانی فتحی را نامتناسب با قصه و در تلاش برای نمایش پر رنگ و لعاب لوکیشن‌ها دانست.

نظرات بینندگان