arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۳۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۰ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

یادداشت‌های علم، سه شنبه ۶ آبان ۱۳۴۸: گزارشی که در مورد فروش نفت در امریکا به شاه دادم

یادداشت‌های اسدالله علم: صبح خیلی به اختصار شرفیابی حاصل کردم فقط یک گزارش بسیار مختصر که فلاح داده بود - جهت فروش نفت در آمریکا - عرض شد. خلاصه اش این که اگر اضافه برداشت بکنیم، شرکت اضافه برداشت کننده مزایای مالیاتی خود را به خریدار آمریکایی بدهد که او در آن جا از مالیات معاف شود. فرمودند درصورتی که به تقاضای ما در خصوص گرفتن [سهمیه]Quota از آمریکا لطمه نزند مانع ندارد عصر امروز شاهنشاه از نمایشگاه اطلاعاتی ما در خصوص طرق علمی که برای انتخاب برجستگان زارعین و صنعتگران اتخاذ کرده‌ایم بازدید فرمودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اسدالله علم (۱ مرداد ۱۲۹۸ بیرجند – ۲۵ فروردین ۱۳۵۷ نیویورک)، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی دوران محمدرضا شاه، وزیر دربار از ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ و نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ بود.  

«انتخاب» هر شب یادداشت‌های روزنوشت علم را منتشر می‌کند.

۶ آبان ۱۳۴۸: صبح خیلی به اختصار شرفیابی حاصل کردم فقط یک گزارش بسیار مختصر که فلاح داده بود - جهت فروش نفت در آمریکا - عرض شد. خلاصه اش این که اگر اضافه برداشت بکنیم، شرکت اضافه برداشت کننده مزایای مالیاتی خود را به خریدار آمریکایی بدهد که او در آن جا از مالیات معاف شود. فرمودند درصورتی که به تقاضای ما در خصوص گرفتن [سهمیه]Quota از آمریکا لطمه نزند مانع ندارد عصر امروز شاهنشاه از نمایشگاه اطلاعاتی ما در خصوص طرق علمی که برای انتخاب برجستگان زارعین و صنعتگران اتخاذ کرده‌ایم بازدید فرمودند. فوق العاده جالب بود و طرف توجه قرار گرفت که این همه دکتر و مهندس و متخصص با این همه دقت و ظرافت کار کرده اند.

شام مهمانی منزل تازه ساز علیا حضرت ملکه پهلوی در شاهدشت بود من هم با اجبار با خستگی تمام رفتم به هر صورت منزل قشنگی است. مولای عبدالله هم آمد.

اوضاع لبنان هنوز مغشوش است. قرار است

عبد الناصر میانجی گری کند...

نظرات بینندگان