arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۴۰۳۶
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۲۳ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۰: شیوه دولت سازندگی، هم کشور را می‌ساخت، هم فضا را به تدریج باز می‌کرد

خاطرات هاشمی رفسنجانی: عصر آقاى [مسعود] سفیرى، سردبیر روزنامه حیات‌نو آمد. مصاحبه مى‌خواست؛ نپذیرفتم. پیشنهاد داشت، در انتخابات بیشتر حرف بزنم. گفتم، دوم خردادى‌ها با افراطى‌گری حرکت اصلاحى را خراب و منحرف کردند و راه درست همان شیوه کار دولت سازندگی بود که هم کشور را می‌ساخت و هم به تدریج فضا را باز مى‌کرد که نتیجه‌اش انتخابات مجلس پنجم و ریاست‌جمهورى بود.  
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
 ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۰: مجمع [تشخیص مصلحت نظام]جلسه داشت و چند بند از سياست‌هاى كلى روابط خارجى تصويب شد؛ منجمله مقابله با سلطه‌گرى آمريكا. فوت قربانيان حادثه هواپيما را تسليت گفتم. معلوم شد، در ارتفاعات روستاى خرچنگ سارى، در ارتفاع سه هزار پايى به درختان جنگل برخورده كرده و متلاشى شده است.  
 
عصر آقاى [مسعود] سفيرى، سردبير روزنامه حيات‌نو آمد.مصاحبه مى‌خواست؛ نپذيرفتم. پيشنهاد داشت، در انتخابات بيشتر حرف بزنم.گفتم، دوم خردادى‌ها با افراطى‌گري حركت اصلاحى را خراب و منحرف كردند و راه درست همان شيوه كار دولت سازندگي بود كه هم كشور را مي‌ساخت و هم به تدريج فضا را باز مى‌كرد كه نتيجه‌اش انتخابات مجلس پنجم و رياست‌جمهورى بود. 
 
آقاى طاها هاشمى آمد. مى‌خواست بداند، آقاى [علی] شمخانى،[وزیر دفاع]، براساس چه تحليلى و با كمك و تشويق چه كسى نامزد شده است. گفت، بناست جايگزين آقاى [محمدعلی] تسخيرى، [رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] معين شود و پيشنهاد آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور]، خود اوست. گفت که تبليغات نُه نامزد رقيب، فشار زيادى روى آقاى خاتمي خواهد داشت.  
 
اسرایيل، ديشب در عكس‌العمل به انفجار بمب، براي اولين بار با هواپيماى اف-16 به غزه و كرانه باخترى حمله كرده و امروز هم به انتقام انفجار ديشب در بيت‌المقدس، با هلى‌كوپترها حمله و جمعى را شهيد و مجروح كرده است. [آقای کوفی عنان]،دبيركل سازمان ملل و بعضى كشورهاى اروپايى، اين اقدام را محكوم كرده‌اند، ولى آمريكا اقدام فلسطينى‌ها را محكوم كرده و اتحاديه عرب، با اعلام پشتيبانى از انتفاضه، از دولت‌هاى غربى خواسته كه تمامى روابط خود با اسرایيل را قطع كنند و اسرایيل از اين تصميم ابراز تأسف كرده است. در پاكستان، مولانا عظيم قادرى، ریيس يك فرقه سنى و جمعى از مريدانش، با حمله گروهى مسلح كشته شده‌اند. 
 
امروز روزنامه‌هاى دولتى، احتمال انصراف آقاى [سیدمحمد] خاتمى را مطرح كرده‌اند؛گويا براي  ايجاد هيجان در مردم و تحريك افرادى كه با يأس از اقدامات آقاى خاتمى، بى‌تفاوت شده‌اند.
نظرات بینندگان