arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۴۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۱ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۳

واقعیت مجازی ممکن است به بهبود سلامت روان کمک کند

درمان واقعیت مجازی برای اختلال افسردگی حاد به اندازه یک درمان خط اول فعلی موثر است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر: درمان واقعیت مجازی برای اختلال افسردگی حاد به اندازه یک درمان خط اول فعلی موثر است.
به نقل از مدیکال نیوز، یک مطالعه جدید به بررسی استفاده از هدست های واقعیت مجازی در درمان اختلال افسردگی اساسی می‌پردازد.

نویسندگان این مطالعه دریافتند که درمان با واقعیت مجازی امیدوارکننده است و نتایجی معادل با درمان‌های فعلی برای افسردگی ایجاد می‌کند.

واقعیت توسعه یافته (XR) صاحب هدست را در یک محیط واقعیت مجازی (VR) ترکیبی از بینایی و صدا قرار می‌دهد.

مطالعه حاضر، اثربخشی یکی از مداخلات خط اول فعلی برای اختلال افسردگی حاد، درمان فعال‌سازی رفتاری، را با نسخه توسعه‌یافته واقعیت مجازی که مطالعه آن را "XR-BA" عنوان می‌کند، مقایسه کرد.

محققان پیشنهاد می‌کنند که درمان XR-BA ممکن است درمان لذت‌بخش‌تری را ارائه دهد، بنابراین بیماران را به ادامه دریافت آن تشویق می‌کند.

این مطالعه شامل ۲۶ شرکت‌کننده بود که به‌طور تصادفی برای دریافت یک دوره ۳ هفته‌ای و ۴ جلسه‌ای درمان فعال‌سازی رفتاری یا گروهی که جلسات درمانی با پیکربندی مشابه XR-BA را دریافت می‌کردند، تقسیم شدند. شرکت کنندگان XR-BA به هدست های واقعیت مجازی تجهیز شدند.

هر دو گروه یک کاهش مشابه و از نظر آماری معنی‌دار در نمرات PHQ-۹ و همچنین در شدت علائم خود بین شروع و پایان کارآزمایی نشان دادند.

در میان گروه XR-BA، نمرات PHQ-۹ حتی قبل از جلسه اول کاهش یافت، که نشان دهنده احساسات مثبت در مورد کارآزمایی آتی و اثر دارونما است.

برای افراد مبتلا به اختلال افسردگی حاد که علاقه مند به فناوری جدید هستند، درمان XR-BA ممکن است محتوای درمانی را در یک محیط قانع کننده ارائه دهد.

نویسنده اول «مارگوت پل»، روانپزشک و استادیار بالینی در گروه روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشگاه استنفورد، در یک بیانیه مطبوعاتی توضیح داد: «پزشکان می‌توانند از XR به‌عنوان یک ابزار درمانی برای کمک به ایجاد انگیزه در مراجع برای مشارکت فعال در درمان روان‌درمانی خود با تکمیل تکالیف جدید، سرگرم‌کننده و در دسترس استفاده کنند.»

محققان معتقدند XR-BA ممکن است پادزهری برای احساس افسردگی در فرد باشد.

نظرات بینندگان