arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۵۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۰۰ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۳

یادداشت‌های علم، یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۴۸: صحبت‌های مهمی که یک آمریکایی به من گفت

یادداشت‌های اسدالله علم: امروز بعد از ظهر موفق شدم قدری استراحت کنم. بعد یک آمریکایی را که به امورخاورمیانه خیلی وارد [و سردبیر مجله Foreign Reports]است دیدم. چند مطلب خیلی جالب می‌گفت. یکی این که ناصر میل دارد با آمریکا نزدیک شود، در قضایای لبنان خوب عمل کرد و به آتش دامن نزد. دیگر این که روس‌ها هم در لبنان خوب عمل کردند که قضیه دامنه پیدا نکند. دیگر این که ناصر قصد دارد ملک فیصل را بکشد و بمبی که چندی پیش در هواپیمای فیصل پیدا شد به دست ایادی ناصر کار گذاشته شده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اسدالله علم (۱ مرداد ۱۲۹۸ بیرجند – ۲۵ فروردین ۱۳۵۷ نیویورک)، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی دوران محمدرضا شاه، وزیر دربار از ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ و نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ بود.  
 
«انتخاب» هر شب یادداشت‌های روزنوشت علم را منتشر می‌کند.
 
 یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۴۸: صبح قرار بود در رکاب شاهنشاه به مازندران به شکار برویم و رئیس جمهور هم بیاید. بارندگی شدید مانع شد. واقعا امسال سال عجیبی است. این بارندگی هیچ وقت سابقه نداشته است. خواستیم با ماشین برویم رئیس جمهور گفت: نمی آیم برایم سواری ماشین خوب نیست. عجب مارشالی است! اتفاقا شاهنشاه خیلی میل داشتند بروند، چون ترتیبات خوبی داده بودیم. صبح زود تلفن فرمودند که با این بارندگی چه می کنیم؟ عرض کردم دغدغه ندارد، با اتومبیل می رویم. همه ترتیبات را داده ام. خیلی ممنون شدند، ولی رئیس جمهور بازی درآورد.
 
امروز بعد از ظهر موفق شدم قدری استراحت کنم. بعد یک آمریکایی را که به امورخاورمیانه خیلی وارد [و سردبیر مجله Foreign Reports] است دیدم. چند مطلب خیلی جالب می گفت. یکی این که ناصر میل دارد با آمریکا نزدیک شود، در قضایای لبنان خوب عمل کرد و به آتش دامن نزد. دیگر این که روس ها هم در لبنان خوب عمل کردند که قضیه دامنه پیدا نکند. دیگر این که ناصر قصد دارد ملک فیصل را بکشد و بمبی که چندی پیش در هواپیمای فیصل پیدا شد به دست ایادی ناصر کار گذاشته شده بود. دیگر این که در جنگ بین چریک های فلسطینی و ارتش کوچک لبنان آبروی چریک ها رفت، زیرا معلوم شد هیچ ارزش جنگی ندارند. ششصد نفر آنها می خواستند یک پست کوچک هفده نفری لبنان را بگیرند، موفق نشدند و تلفات سنگینی دادند. دیگر این که ناصر قصد دارد و تا اندازه ای موفق شده که لیبی را کنترل کند - (من شک دارم). بعد می خواهد سودان را هم در دست بگیرد. اگر عربستان را هم از بین ببرد ارباب بلامنازع خاورمیانه می شود. دیگر این که سلامتی ناصر هیچ خوب نیست. دیگر این که دیپلماسی آمریکا در خاورمیانه خیلی ضعیف است و به خصوص برای ملک فیصل که دوست محکم و قدیمی آمریکاست زحمت های فراوانی تولید کرده است، چون در قبال اسرائیل آمریکا هیچ انعطافی نشان نمی دهد و صد درصد پشتیبان اسرائیل معرفی شده است.
 
 امشب رئیس جمهور پاکستان استراحت کرد. مولای عبدالله مهمان خصوصی شاهنشاه بود. من هم همراهان رئیس جمهور را در منزل دعوت کردم، بد نبود.
نظرات بینندگان