arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۹ - ۰۱ بهمن ۱۳۸۹

سردار نقدی: علم با اخلاق آن‌طور که بايد گره نخورده است

رييس سازمان بسيج مستضعفين کشور، گفت: پيوند بين حوزه و دانشگاه پيوندي فيزيکي نيست، اگر اين دو بتوانند در نظريه‌پردازي به يک وحدت نظر برسند، در آن حالت پيوند محکمي به وجود مي‌آيد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رييس سازمان بسيج مستضعفين کشور، گفت: پيوند بين حوزه و دانشگاه پيوندي فيزيکي نيست، اگر اين دو بتوانند در نظريه‌پردازي به يک وحدت نظر برسند، در آن حالت پيوند محکمي به وجود مي‌آيد.

به گزارش خبرگزاری انتخاب، سردار محمدرضا نقدي در همايش بسيج اساتيد، دانشجويان، پزشکان، مهندسين و طلاب استان که در محل سالن جلسات حوزه رياست دانشگاه رازي کرمانشاه برگزار شد، اظهار كرد: اساسي‌ترين رسالت انقلاب اسلامي تکامل انسان‌ها و بازکردن مسير براي پيشبرد اين تکامل است.

وي افزود: بسيج به عنوان تشکلي وفادار به انقلاب، رسالت پرکردن خلاءها و پرچم داري اين حرکت تعالي بخش را بر عهده دارد و در برنامه‌هاي خود اين مساله را محور قرار مي‌دهد.

نقدي در خصوص مشکلات موجود در مسير اين پيشرفت اظهار كرد: از اساسي‌ترين مشکلاتي که در اين مسير با آن مواجه هستيم اين است که علم با اخلاق و تربيت آن‌طور که بايد گره نخورده است و آن‌طور که در جهان بيني اسلامي پيش بيني شده که تزکيه را بايد مقدم بر علم دانست، در اين خصوص فرآيندي تعريف نکرده‌ايم.

وي خاطرنشان کرد: از ديگر مشکلات موجود در اين زمينه بحث پيوند علم و عمل است، چراکه ما در برنامه‌هاي خود حلقه‌هاي مفقوده بسياري بين علم و عمل داريم و در بسياري از موارد براي ارتقاء علمي فعاليت مي‌کنيم. اما اين علم، علم نافعي براي دنيا و آخرت نيست.

نقدي در ادامه گفت: از مشکلات بزرگ ديگر در اين مسير مشکل عدم انطباق علوم انساني با حقايق عالم هستي است، به طوري که بسياري از اين مباحث را نمي‌توان علم تلقي کرد، بلکه قراردادهايي هستند که مرتبا باطل مي‌شوند و اين مساله باعث ايجاد اخلال در مسير پيشرفت کشورمان مي‌شود.

وي مشکل آخر در مسير پيشرفت کشور را اين‌گونه عنوان کرد: مشکل آخر را مي‌توان علم و ارزش بودن آن دانست. ما بايد بدانيم به دنبال علم هستيم يا مدرک، و آيا فضايي که ما در آن قرار گرفته‌ايم افراد تشنه حقيقت بار مي‌آورد که به علم بها مي‌دهند و يا افراد مدرک گرا تربيت مي‌کند.

رييس سازمان بسيج مستضعفين کشور همچنين در خصوص بحث پيوند حوزه و دانشگاه، گفت: پيوند بين حوزه و دانشگاه پيوندي فيزيکي نيست که با تجمعات بتوان آن را تشکيل داد. اگر اين دو بتوانند در نظريه پردازي به يک وحدت نظر برسند، در آن حالت پيوند محکمي به وجود مي‌آيد که حتي با جدايي محيط اين دو از همديگر نيز شکل مي‌گيرد.

وي در پايان افزود: بسيج بهترين مکان براي ايجاد زمينه وحدت اين دو است، زيرا در هر دو قشر حوزه و دانشگاه بسيج حضور دارد که در خيلي از خصوصيات مشترک هستند.

در ادامه اين همايش جمعي از حاضرين به نمايندگي از بسيج اساتيد، دانشجويي، فرهنگيان، پزشکان، کارمندان و طلاب به بيان راهکارهايي براي حل مشکلات حوزه علمي کشور پرداختند.
نظرات بینندگان