arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۱۵۴
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۶ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۰

کارگردان "خنده بازار": به هيچ شخصي بي احترامي نکرده ايم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تکتم بهاردوست: وقتي نوروز امسال اولين سري از مجموعه «خنده بازار» پخش شد و مورد توجه مخاطبان سيما قرار گرفت، عوامل اين کار و مسؤولان را بر آن داشت تا به فکر توليد و پخش سري دوم اين مجموعه بيفتند. شهاب عباسي در سري دوم اين مجموعه به غير از کارگرداني و نويسندگي بازي در چند آيتم متفاوت را نيز تجربه کرده است.

او تاکنون بجز اين کار چند تله فيلم را در مقام کارگردان والبته نويسنده تهيه وتوليد کرده است، ولي دليل گفتگوي ما با او پخش سري دوم مجموعه خنده بازار است که توانسته ظرف همين مدت بينندگان زيادي را با خود همراه کند والبته صداي برخي از چهره هايي را هم که دراين برنامه به آنها تلنگري زده شده در بياورد . شرح گفتگو با عباسي را شما بخوانيد:

****

*به عنوان اولين سؤال بفرماييد، هدفتان از ساخت «خنده بازار»چه بوده است؟

**در درجه اول هدف ما ساخت يک برنامه سرگرم کننده وفراهم کردن لحظات خوب وفرح بخش براي مخاطبانمان بود ودر درجه بعدي خواستيم که روحيه انتقاد پذيري مردم را در جامعه بالا ببريم. اين آرزوي همه ما بوده است که ظرفيت و روحيه انتقادپذيري در اجتماع بالا برود چون با اين اتفاق خيلي از مشکلاتمان حل و فصل خواهد شد. اين امر به يک فرهنگ سازي بزرگ نياز دارد. مطمئناً برنامه ما به تنهايي نمي تواند اين بستر را فراهم کند.

*خنده بازار چطور برنامه اي است؟ کمدي،طنز،هجو،هزل ...

**ما چون هدفمان سرگرم کردن مخاطب بوده وچون براي يک رسانه سراسري و ملي و پر مخاطبي چون تلويزيون کار مي کنيم و اين مخاطبين طيف وسيعي هم هستند که همه جور سليقه اي دارند خواستيم که در واقع همه را راضي نگه داريم. همه اينهايي که شما گفتيد داشته ايم حتي آيتم تلخ و همه اينها عمداً در اين برنامه گنجانده شده است.

ما در هر حال سعي کرده ايم بيشتر بر روي کار طنز تمرکز داشته باشيم. به عقيده من طنز واقعيتها را درشت مي کند وهمانطور که در پاسخ قبلي گفتم به بالا بردن روحيه انتقاد پذيري در جامعه کمک مي کند.

*اين که مي گوييد اين مسائل را عمداً درکار رعايت کرده ايد پس اين پيش بيني را مي کرديد که مورد توجه گروهي نباشد وبه خاطر بعضي آيتم ها وشباهت سازي ها جبهه گيري شود؟ مثل برخورد علي دايي با آيتمي که براي او ساختيد؟

** بله کم وبيش. به نظرم اين قضيه آنقدرها که مطبوعات بزرگش کرده اند بزرگ نيست. علي دايي هم آدم است و يک آستانه تحمل دارد. ما دراين مدت با واکنش تندي جز يکي دو مورد که به يکي از آنها هم خود شما اشاره کرديد برنخورديم. در خصوص علي دايي بايد بگويم به نظر من مقصر اين قضيه سامان گوران(بازيگر) بود که با يکسري مصاحبه هاي نسنجيده کمي مشکل ساز شد که اگر به خود ما مي گذاشت من مطمئنم اين اتفاق کوچک هم پيش نمي آمد. با اين همه در اين نوع کارها وجود تبعاتي به اين شکل طبيعي است، ولي من همه اينها را به فال نيک مي گيرم.

خيلي از دوستاني که در اين کاربا آنها شوخي شده بزرگي وصبوري به خرج دادند و خيلي با سعه صدر با اين قضيه برخورد کردند، ولي با اين همه بايد بگويم که دراين مجموعه ما اصلا قصد مسخره کردن کسي را نداشته ايم. ما سعي کرديم با شبيه سازي و تيپ سازي شخصيتها جلو برويم. يک خط قرمزي که سازمان براي ما تعيين کرد، بگيريم وپيش برويم.

ما در اين آيتم ها ازاعتبار و محبوبيت اين افراد وام گرفتيم و سعي کرديم از طريق آنها انتقادها را بيان کنيم. به هيچ شخصي بي احترامي نکرديم، بلکه با کار و درگيري هاي کاري آنها شوخي کرديم.

*آقاي عباسي سري دوم مجموعه خنده بازار با سري اول که در نوروز پخش شد به لحاظ ساختار خيلي متفاوت است...

** بله. مهمترين اتفاق در سري دوم تقويت متنها بود، چون ما در سري اول در متن کارها ضعف داشتيم، البته هنوز هم به نقطه مطلوب نرسيده ايم، اما سعي کرديم گروه نويسندگان را قويتر کنيم. در سري دوم سرپرستي اين گروه به عهده آرش قادري و همکاران ديگر نويسنده حميد برزگر و يزدان فتوحي بود وما سعي کرديم مشکلات گذشته را مرتفع کنيم.

شوخي هاي ما در سري اول با خودمان بود تا بقيه ولي در سري دوم پا را فراتر گذاشتيم وبا برخي چهره ها وشخصيتها هم شوخي شد. ديگر اينکه بايد برخي از آيتم ها اضافه و برخي ديگر حذف مي شدند تا مخاطب را خسته و دلزده نکند، مثل آيتم هوا شناسي.

همانطور که مي دانيد، تنوع در مجموعه هايي که به صورت آيتم پخش مي شود بسيار اهميت دارد. ما هم به همين علت آيتم هاي زيادي را به اين مجموعه اضافه کرديم تا جذابيت کار بالا برود، البته زمان پخش آيتم ها هم بايد کوتاه باشد چون در غير اين صورت هم بيننده خسته مي شود و هم با آنها ارتباط برقرارنمي کند.

البته جنس برخي آيتم ها مثل«نود درصد» و«هشت» مي طلبد که طولاني تر باشد چون جذابيت آن براي مخاطب بيشتر است. عمر آيتم سه دقيقه است واين سه دقيقه بايد نقطه شروع، اوج، فرود و نتيجه گيري داشته باشد.

*الان اين مجموعه در هفته چند بار پخش مي شود، آيا ازاول تصميم بر اين قضيه بوده يا نه قرار است تغييراتي اتفاق بيفتد؟

**بله همانطور که شما هم اشاره کرديد الان اين برنامه هفته اي چند بار پخش مي شود ولي صحبتهايي شده که پخش اين برنامه به هفته اي يک بار تقليل يابد؛ ولي هنوز چيزي قطعي نيست تا ببينيم تصميم شبکه به چه شکل خواهد بود.

*ظاهراً اين کار همزمان با پخش توليد مي شود ودر واقع شما به روز بوديد؟

**بله يکي از شرايط ساخت کارهاي انتقادي همين به روز بودنش است. شما نمي توانيد شوخي هاي تاريخ مصرف دار را به خورد مخاطب بدهيد.

* شما در اين سري بجز کارگرداني وبازي، نويسندگي کار را هم بر عهده داريد، اين قضيه به تمرکزشما لطمه اي نزده است؟

**سعي کردم درآيتم هايي بازي داشته باشم که تک شخصيتي باشد مثل صندلي داغ تا مشکلي پيش نيايد. دوست نداشتم تمرکزم را از دست بدهم، ولي درآيتم هاي شلوغ حضور نداشتم.

در نوشتن هم چون از سه ماه قبل از شروع کار،متن ها نوشته شده بود وگاهي فقط حين کار روتوش مي شد در اين بخش هم مشکل خاصي نداشتم.

*سوژه ها وايده هاي آيتم ها چگونه شکل گرفت؟ آيا فکري پشت اين قضيه بود؟

** بله ما براي اين کار اتاق فکر داشتيم و کارمستقيم زير نظر آقاي پور محمدي، مدير شبکه انجام مي شد. براي اين کار زياد جلسه گذاشتيم چون به هر جهت ما داشتيم روي لبه تيغ حرکت مي کرديم وامکان داشت مرتکب لغزشي شويم ويا به سياسي بودن متهم شويم به همين خاطر تمرکزمديريت شبکه روي کار خيلي زياد بود وکلا شرايط اين کار گروهي بود.

* شما هم از بداهه در اين کار استفاده کرديد؟

** بله، بداهه گويي رکن جدا ناپذير آيتم سازي است. اگر بداهه گو نباشيم نمي توانيم در ساخت آيتم موفق عمل کنيم. سي درصد کار آيتم ها بداهه بود، البته در اين کار اغلب بازيگران کار در آيتم را قبلاً تجربه کرده بودند واز اين نظر مشکلي نداشتيم.

*برخي از شخصيتهايي که با آنها شوخي شده بود ما به ازاي بيروني دارند، چه نکاتي براي پيدا کردن اين شخصيتها مورد نظرتان بود وگريم اين وسط چقدر تعيين کننده بود؟

**به نظرم گريم در اين کار بي نظير بود؛ اگر شهرام خلج نبود کار ما لنگ مي زد. يکي از پايه هاي موفقيت خنده بازارگريم درست آن است. وقتي ما درآيتمي داريم شباهت سازي مي کنيم گريم بي نهايت نقش دارد. متعاقباً بازيگري که مي خواهد نقش يک بازيگر ديگر را شباهت سازي بکند خيلي بايد دقت بالايي داشته باشد. شباهت سازي کار هر کسي نيست وخب گريم در اين خصوص بي تأثير نيست.

*به عنوان آخرين سؤال بفرماييد به عنوان يکي از نويسنده هاي اين مجموعه براي رسيدن به شخصيتهايي که ما به ازاي بيروني نداشتيد چه کرديد؟

**اتفاقاً اين نقشهايي که ما به ازا نداشت خيلي راحت تر بود. ما خيلي راحت مي توانستيم باور پذيري رادر آيتم اعمال کنيم. اين اتفاقي است که در خصوص آيتم هاي واقعي کمتر پيش مي آيد ومشکل هم ازکاردر مي آيد.
نظرات بینندگان