arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۵۸۴
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۲ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۰

گوگل، دعوا يا آشتي با رسانه ها؟

هفته گذشته خبري منتشر شد كه ظاهراً بسيار عادي و ساده بود: اريك اشميت مديرعامل گوگل مصاحبه يي با مك تاگارت را در اختيار يك برنامه تلويزيوني در ادينبورگ قرار داده است. اما اين كار در حقيقت نوعي ساختار شكني در روابط اين غول اينترنتي با رسانه هاي ديداري و شنيداري بود، چرا كه از زمان دعواي حقوقي شركت هاي رسانه يي و استوديوهاي فيلمسازي عليه گوگل براي زير پا گذاشتن قانون حق طبع، اين شركت مواضع سرسختانه و البته پرهيزگرانه يي را نسبت به رسانه ها اتخاذ كرده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هفته گذشته خبري منتشر شد كه ظاهراً بسيار عادي و ساده بود: اريك اشميت مديرعامل گوگل مصاحبه يي با مك تاگارت را در اختيار يك برنامه تلويزيوني در ادينبورگ قرار داده است. اما اين كار در حقيقت نوعي ساختار شكني در روابط اين غول اينترنتي با رسانه هاي ديداري و شنيداري بود، چرا كه از زمان دعواي حقوقي شركت هاي رسانه يي و استوديوهاي فيلمسازي عليه گوگل براي زير پا گذاشتن قانون حق طبع، اين شركت مواضع سرسختانه و البته پرهيزگرانه يي را نسبت به رسانه ها اتخاذ كرده بود.

به گزارش انتخاب به نقل از اعتماد، منابع نزديك به گوگل مصرانه معتقدند كه موضع دوستانه يي كه اشميت اتخاذ كرده است از روي صداقت و در جهت تلطيف فضاي متشنج بين اين شركت و رسانه هاي غير اينترنتي است. البته بايد درنظر داشت كه زمزمه هايي در اين اواخر درباره نياز شركت به توجه به اهداف تجاري به گوش مي رسيد.

در حقيقت در كنار پروژه هاي پر سروصدايي مانند نقشه برداري از تمام خيابان هاي جهان و ديجيتالي كردن تمامي كتاب هاي چاپ شده، غول اينترنت دنيا با درآمد سالانه كمتر از 30 ميليارد دلار و در دست داشتن 85 درصد از سهم جست وجوي دنياي مجازي همچنان نيازمند محتوا سازي براي پيشرفت است.

درواقع محتوا خوب جست وجوي بيشتر را به همراه دارد و جست وجوي بيشتر يعني دريافت آگهي براي گوگل و درنتيجه بالارفتن درآمدهاي شركت، پس هرچه تجمع اطلاعات آنلاين بيشتر شود درآمد گوگل هم افزايش خواهد يافت و اين واقعيتي است كه باعث شده گوگل اهداف تجاري را به همبستگي با همنوعانش ترجيح دهد. اين ديدگاه اريك اشميت از گوگل و شركت هاي تلويزيوني همكاران بالقوه يي ساخته كه اگر شرايط مناسب فراهم شود مي توانند شركاي سودآوري براي يكديگر باشند.
    
    بازبيني روابط
    گرچه محتواي سخنراني آقاي اشميت بسيار محافظه كارانه بود اما برخي تيترهاي آن مانند: «ربودن ابتكارها» اين احتمال را به دست مي دهد كه بودجه هاي كلان برنامه سازي از سوي گوگل بتواند شركت هاي تهيه كننده را مجذوب اين قله عرصه IT كند و روابط نه چندان حسنه ميان تازه كارهاي حرفه يي IT و برنامه سازان و پخش كنندگان كاليفورنيا را ترميم كند. چند سال قبل چشم انداز امروز تقريباً محال به نظر مي رسيد.

 رسانه ها از يك سو با گوگل روبرو بودند كه دسترسي به محتويات ربوده شده رسانه را در هرجاي اينترنت ممكن كرده بود و از سوي ديگر هم آنها و هم گوگل تحت فشار يوتيوب قرار داشتند كه برنامه ها و ويدئوهاي پر بيننده را رايگان در دسترس قرار مي داد. تقابل گوگل با تامين كنندگان و تهيه كنندگان محتوا كه معتقد بودند اين ترافيك يا بخشي از آن به سوي وب سايت هاي آنها سرازير خواهد شد، زنگ خطري بود براي يك مبارزه يا رقابت سخت طولاني در ميان پرمخاطب هاي اينترنت، كه در نهايت گوگل با خريداري يوتيوب مشكل خود را حل كرد و به تنهايي در مقابل رسانه ها ايستاد.

 از آن زمان به بعد گوگل با اغلب اين تهيه كنندگان قراردادهاي كاري منعقد كرد كه منجر به درآمدزايي مشترك و تلطيف فضاي همكاري شد.

 اين همكاري و تلطيف همچنين با راه اندازي موتورجست وجوي گوگل و شناساگرهاي محتوا به تكامل رسيد كه به تامين كنندگان محتواي وب سايت ها امكان تصميم گيري براي به روز رساني محتويات يا رها كردن صفحات را مي داد، و البته در صورتي كه اين تامين كنندگان تصميم به گرفتن آگهي و كسب درآمد از صفحات خود داشتند مي توانستند به سودهاي قابل ملاحظه يي دست پيدا كنند.

در سال 2009 اما شاخه زيتون صلح در فضاي مجازي دست به دست شد و شبكه4، بخش جهاني بي بي سي و ITN از ميان رسانه ها به توافقي با يوتيوب دست يافتند كه به اين سايت اجازه لينك دادن به ويدئوها و اخبار آنها را مي داد، اما هنوز يك شكايت بزرگ در اين ميان باقي بود و آن ادعاي يك ميليارد دلاري MTV و شركت فيلمسازي پارامونت بود كه به دليل «تخطي عمدي از رعايت حق طبع» صورت گرفته بود.

 نكته هوشمندانه يي كه اشميت با مصاحبه جمعه شب سعي در طرح آن داشت اين بود كه صلح ميان تلويزيون ها و گوگل يك فرآيند است كه با موازنه قدرت شكل گرفته است. در اين همكاري و همزيستي رسانه يي البته تاكيد بر بزرگان عرصه بازي رسانه يي مانند بي بي سي و كانال4 است.

 او همچنين با تعريف از هوشمندي كه باعث شد خبرگزاري بريتانيايي بتواند به بزرگ ترين صادر كننده اخبار جهان تبديل شود خاطرنشان كرد كه در شرايطي كه بي بي سي 25 درصد از كل بازار رسانه يي را دراختيار دارد اما آمارها نشان داده كه هندي ها با رشد34درصدي سال قبل به رقم 590ميليون يورو در اين صنعت دست پيدا كرده اند. امروز گوگل با راه اندازي تلويزيون گوگل كه يك شبكه را به جست وجوگر وصل مي كند در حقيقت حمله يي را به سنگر تلويزيون ها شكل داده است.

 تلويزيون گوگل در بهار امسال در دسترس عموم در امريكا قرار گرفت كه به دليل گران قيمت بودن گيرندة طراحي شده توسط شركت لاجي تك (به قيمت 249دلار) و پيچيده بودن نحوه استفاده از آن با استقبال مواجه نشد و متوقف گشت. مشكلاتي كه در مرحله اول با تقليل قيمت گيرنده به 99 دلار در دست رفع هستند.

 البته با خريد 5/12 ميليارد دلاري هفته قبل گوگل (ارتباطات سيار موتورولا) اين مشكل به آساني حل خواهد شد چرا كه اين شركت از بزرگان طراحي گيرنده تلويزيون در جهان است. البته اين نصيحت به گوگل شده كه دست از ورود و رقابت در اين عرصه بردارد چرا كه اين شركت يك شركت فناوري است نه يك تهيه كننده برنامه و تمركز بر بازارهاي موبايل و رسانه مي تواند از كارآيي اين شركت در عرصه محتوا و علاقه مندي هاي جست وجوگران بكاهد.

گرچه در آوريل گذشته گفته شد كه شركت 100ميليون دلار براي تامين برنامه هاي اختصاصي براي يوتيوب درنظر گرفته اما اين مبلغ در عرصه رسانه ها آنقدر ناچيز است كه حتي به نصف بودجه تامين برنامه شبكه 5 نيز نمي رسد
    
    
    افزايش مخاطب
    پيام اشميت همچنين براي شبكه ها و تلويزيون هاي ديگر كمي دوپهلو است چرا كه از يك سو آنها را با خطر افت مخاطب روبرو مي كند و از سوي ديگر با توجه به تجربه بي بي سي در ارايه iPlayer اين نويد را مي دهد كه پيشرفت فناوري مي تواند دسترسي و درنتيجه مخاطبان را افزايش دهد. مطابق بررسي هاي انجام گرفته در اين مورد بريتانيايي ها در هفته 18ساعت و دو دقيقه به تماشاي برنامه هاي تجاري و سرگرمي از طريق پخش مستقيم يا انتخاب از روي برنامه هاي ضبط شده مي پردازند كه اين رشد مي تواند انگيزه يي براي تطبيق رسانه ها با نيازها و درخواست هاي مخاطبان باشد.
نظرات بینندگان