به گزارش خبرنگار مهر، امروز به جرأت می توان ادعا کرد که حتی در بین طراحان لباس هم جا افتاده است که وقتی می خواهند مادر بزرگی را در یک خانواده نمایش دهند او را به صورت زنی چادری به تصویر می کشند و دختر جوان خانواده را کمی امروزی تر و یا به عبارت دیگر بدون حجاب به تصویر می کشند.هر چند که امروزه مادربزرگها هم کمی متفاوت تر شده و با چهره و لباسی جوان تر در سینما و تلویزیون ظاهر می شوند.
این تنها در نقشهای خانوادگی منتهی نمی شود بلکه در سینما و تلویزیون وضعیت ظاهر افسران زن هم همیشه در قالب زنان چادری بوده واین ظاهر موجب شده است نگاهی که به زنان چادری در جامعه می شود به دید یک مأمور باشد. البته ناگفته نباشد انتقاد از استفاده از چادر برای ماموران زن برای حذف این پوشش نیست بلکه انتقاد به نوع طراحی لباس بازیگرانی است که در این نقشها بازی می کنند.
نام | عنوان | اظهار نظر |
علیرضا خمسه | بازیگر سینما و تلویزیون | بهتر است در این مورد با مدیران سینما و تلویزیون گفتگو و از آنها سوال کنید. اظهار نظر ما بازیگران دردی را دوا نمی کند. |
حمید فرخ نژاد | بازیگر سینما و تلویزیون | این نگاه که قشر آسیب پذیر و یا نقش منفی فیلمها بیشتر با حجاب و چادر نشان داده می شوند صحیح نیست. چون نویسنده و کارگردان با نیت قبلی قصد ضربه زدن به حجاب را ندارد بلکه به نوعی یک داستان را روایت می کند که در این داستان خانواده یا شخصیتی سنتی و مذهبی وجود دارد و طبعا چادر و حجاب کامل در این شخصیت رعایت می شود. حال اگر این شخصیت دچار آسیب اجتماعی شده و یا نقش منفی بازی کند دلیل بر بی حرمتی به حجاب و چادر نیست هر چند که بینندگان آنقدر شعور بالایی دارند که کاملا این تفاوت را درک می کنند. |
انسیه شاه حسینی | کارگردان سینما | در فیلمهایی که من می سازم بیشتر کاراکترها بومی هستند. مثلا یک زن عرب یا جنوبی عبا بر سر می کند و فرقی هم ندارد این زن در فیلم وضع مالی خوبی دارد یا نه. چون کارگردان تشخیص داده این کاراکتر با لباس بومی نشان داده شود. کارگردانها لباس را بر اساس شخصیت کاراکتر انتخاب می کنند و قصد و نیتی سوء برای زیر سوال بردن چادر و حجاب ندارند. اگر در فیلم یا سریالی یک کاراکتر زن در نقش منفی یا آسیب پذیر بالاجبار با چادر بازی کند نشان دهنده نا آگاهی کارگردان یا طراح لباس است. |
مسعود ده نمکی | کارگردان سینما | حجاب در فیلم به نگاه کارگردان بر می گردد. این حجابی که امروز در سینما و تلویزیون می بینیم نوعی بحران فرهنگی است. باید وزارت ارشاد و صدا و سیما ممیزیهای ویژه ای در این خصوص اعمال کنند. مثلا اینکه متهمان زن در دادگاه حتما با چادر نمایش داده شوند یا اینکه آنقدر بد سلیقگی کنیم که از چادرهای شلخته و زشت برای بازیگران استفاده کنیم. هر چند برخی این حساسیتها و نگاهها را نمی شناسند و می خواهند حجاب را به درستی بیان کنند ولی خراب می کنند. |
فرج الله سلحشور | کارگردان سینما |
اینکه عنوان می شود چرا فلان زن مدیر، زن مطلقه، زن کارگر و... با چادر نمایش داده می شود و این فرهنگ منفی را در جامعه باب می کند صحیح نیست اشکال جای دیگری است چون واقعیت جامعه ما همین است یعنی اینکه ما زنان چادری داریم که آسیب دیده یا کارگر و از قشر ضعیف جامعه هستند. به اعتقاد من باید نقشهای مثبت را با حجاب و نقشهای منفی را بد حجاب نشان داد. اصل هم همین بوده حالا چرا برعکس شده است نمی دانم. |
ارمغان بدحجابی در سینما و تلویزیون نتیجه خواب 30 ساله مسئولان
جمال شورجه کارگردان و تهیه کننده سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد وضعیت پوشش حجاب در فیلمها و سریالها تولید شده در کشور گفت: واقعیت این است که حجاب و چادر در سینمای ما وجود ندارد که بخواهیم در مورد خوب یا بد بودنش بحث کنیم. متاسفانه 30 سال خواب زمستانی مسئولان فرهنگی کشور عواقب اینچنینی برای سینما و تلویزیون کشور به همراه داشته است. در جامعه ای که اکثر زنان با حجاب ظاهر می شوند و در راهپیماییها حضور چشم گیر زنان باحجاب را می بینیم چرا باید در فیلمها و سریالها تلقین کنیم که جامعه ایرانی بد حجاب هستند.
شورجه اظهار داشت: به اعتقاد من باید ناظران کیفی که از سوی ارشاد و صدا و سیما در تولید آثار حضور دارند دقت بیشتری کنند. چون وقتی کارگردان و تهیه کننده ای اعتقاد به حجاب ندارند و حتی همسر و فرزندانش هم بدحجاب هستند بی اختیار در ساخت فیلم خود توجه تخصصی و فرهنگی به حجاب نداشته و گاهی هم ضربه می زند.
این کارگردان مطرح کشور گفت: امروز اپیدمی بدحجابی در سینما و تلویزیون به یک بحران تبدیل شده و حرمت چادر به عنوان حجاب برتر در اکثر فیلمها و سریالها شکسته شده است. این در شرایطی است که کارشناسان و هنرمندان متعهد نسبت به این غفلت بارها هشدار داده اند.
دولتها؛ مقصر اصلی بدحجابی در سینما
علیرضا سربخش منقد سینما در گفتگو با خبرنگار مهر با تائید جدایی حجاب از سینمای ایران گفت: دولت هشتم اوج جدایی کامل حجاب از سینمای ایران بود به نحوی که حتی روسریهای شیشه ای با نیت نشان دادن موی سر و گوش بازیگران وارد فیلمها شد و در دولت نهم این اپیدمی مسموم کمی بهتر شد ولی در دولت دهم باز هم سینما به سمت حجاب سینمایی رفت.
وی افزود: روسریهای کوتاه و نشان دادن موی سر زنان در فیلمها همان حجاب سینمایی است که باید مسئولان امر نسبت به اصلاح این فرهنگ غلط وارد شوند.