arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۸۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۰ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۰

فروش سوخت به 13 شرکت هواپیمایی متوقف می شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهرنوشت:

با اخذ یک مجوز از دولت، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به زودی فروش سوخت به 13 شرکت هواپیمایی بدهکار در فرودگاه‌های کشور متوقف می‌کند، ضمن آنکه ایران ایر و ایران ایرتور بیشترین میزان بدهی سوخت به دولت را دارند.

با وجود افزایش مجدد قیمت بایط شرکتهای هواپیمایی، هنوز بدهی 250 میلیارد تومانی این شرکتها بابت خرید سوخت به وزارت نفت پرداخت نشده که بی تفاوتی برخی از شرکتهای هواپیمایی نسبت به پرداخت این بدهی منجر به اتخاذ تصمیمات جدیدی در سطح دولت شده است.

بر این اساس، اخیرا در نشست مشترکی با حضور مسئولان وزارت راه و مسکن، نفت، اقتصاد و اعضای ستاد هدفمندی یارانه‌ها، مصوبه ای به منظور توقف فروش سوخت به برخی از شرکتهای هواپیمایی صادر شده است.

 مسئولان وزارت راه و مسکن هم با توقف فروش سوخت به برخی از ایر لاین‌های بدهکار موافقت کرده اند و برخی از مسئولان این وزارتخانه با اشاره به افزایش چند باره قیمت بلیت هواپیما خواستار برخوردهای قانونی برای وصول این بدهی شده اند.

 با این تصمیم، اختیاری به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی واگذار شده است که از فروش سوخت به برخی از شرکتهای هواپیمایی بدهکار در فرودگاههای داخلی جلوگیری کند.

 در حال حاضر در بین شرکتهای هواپیمایی بدهکار  شرکت هواپیمایی "ایران ایر" و "ایران ایرتور" بیشترین میزان بدهی در بین تمامی شرکتهای هواپیمایی کشور دارند و کمترین میزان بدهی مربوط به شرکت هواپیمایی نفت است.

 براساس مصوبات ستاد هدفمندی یارانه ها، از ابتدای سالجاری فروش بنزین به هواپیماهای ایرانی 400 تومان به ازای هر لیتر محاسبه می شود اما برخی از ایرلاینها به پرداخت قیمت سابق 100 تومانی اقدام می کنند، این در حالی است که مطابق با بازار فوب خلیج فارس بهای هر لیتر بنزین هواپیما حدود 950 تا 1000 تومان است.

هم اکنون 13 شرکت هواپیمایی بابت خرید سوخت به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران بدهی دارند که قرار است با ادامه مذاکرات، این بدهی‌ها مطابق با یک جدول زمان بندی وصول شود. 


جزئیات بدهی هفت شرکت هواپیمایی

نام ایر لاین

میزان بدهی

ایران ایر

126 میلیارد تومان

ایران ایرتور

24 میلیارد تومان

آسمان

72 میلیارد تومان

ماهان

10 میلیارد تومان

کیش ایر

3.7 میلیارد تومان

آتا

10 میلیارد تومان

هواپیمایی نفت

670 میلیون تومان

علیرضا ضیغمی معاون وزیر نفت پیشتر با تاکید بر اینکه کمر پالایشگاهها به دلیل فروش سوخت نسیه به هواپیماها خم شده است به مهر گفته بود: هم اکنون شرکت ملی پالایش و پخش نفتی به نیابت از پالایشگاهها مسئول وصول بدهی‌های نفتی ایرلاین‌ها را بر عهده دارد.

وی با تاکید بر اینکه از تیر ماه امسال ستاد هدفمندی یارانه ها به منظور کاهش هزینه های افزایش قیمت بنزین، بهای بلیت هواپیماها را افزایش داده است، اظهار کرده بود: بر این اساس به نظر می رسید این افزایش قیمت بلیط به نوعی هزینه های شرکتهای هواپیمایی را جبران کند.
 
معاون وزیر نفت با یادآوری اینکه در حال حاضر پالایشگاه‌های نفت به اندازه ای سودآوری ندارند که بتوانند بدهی‌های شرکتهای هواپیمایی را تحمل کنند، بیان کرده بود: باید با هماهنگی وزارت نفت، راه و ستاد هدفمندی یارانه ها مشکلات شرکتهای هواپیمایی مرتفع شود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ميرزا قلمدون
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
0
0
يعني اين شركتها توان پرداخت بدهي خود را دارند و نمي پردازند و يا اينكه با سيلي صورت خودشان را سرخ نگه ميدارند؟؟؟
نظرات بینندگان