arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۷۲۱
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۲ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۴

28 موضوع بخشی و فرابخشی در لایحه برنامه ششم

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: 28 موضوع بخشی و فرابخشی به تفکیک سال‌های اجرای برنامه ششم از 95 تا 99، اهداف کمی، راهبردها و سیاست ها به طور کامل و شفاف در لایحه برنامه ششم دیده شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: 28 موضوع بخشی و فرابخشی به تفکیک سال‌های اجرای برنامه ششم از 95 تا 99، اهداف کمی، راهبردها و سیاست ها به طور کامل و شفاف در لایحه برنامه ششم دیده شده است.

به گزارش فارس، محمد باقر نوبخت در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری صدا و سیما با اشاره به اینکه برنامه ششم توسعه در چارچوب رسیدن به اهداف سند چشم انداز 20 ساله کشور تنظیم شده است، افزود: در برنامه ششم به گونه ای اهداف را انتخاب کرده ایم که در پایان آن، ایران کشوری توسعه یافته باشد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 10 برنامه توسعه ای پنج ساله پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی تدوین و اجرا شده است، افزود: برنامه ششم توسعه، یازدهمین برنامه توسعه ای کشور است که در آن اولویت ها مشخص شده و مسائل محوری، زمینه های پیش ران و مباحث منطقه ای دیده شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به تقدیم دو لایحه برنامه ششم توسعه و بودجه سال 95 به طور همزمان به مجلس شورای اسلامی، گفت: طبیعی است که از نظر ما اولویت در مجلس باید تصویب لایحه بودجه سال آینده باشد، هر چند که بر اساس آئین نامه مجلس نمایندگان امکان بررسی موازی هر دو لایحه را هم دارند.

وی با بیان اینکه 28 موضوع بخشی و فرابخشی به تفکیک سال‌های اجرای برنامه ششم از 95 تا 99، اهداف کمی، راهبردها و سیاست ها به طور کامل و شفاف در لایحه دیده شده است، افزود: دولت در تدوین این لایحه نوآوری کرده و تا سطح اقدامات اساسی هم به طور جزئی دیده شده است.

وی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از این برنامه برای اجرا در حیطه اختیارات دولت است و قابلیت اجرا دارد و بخشی دیگر نیازمند تصویب مجلس شورای اسلامی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه تدوین برنامه ششم در اجرای اصل 134 قانون اساسی است، افزود: دولت این برنامه را بر این اساس تدوین کرده و لایحه اجرای احکام آن را به مجلس تقدیم کرده است.

نوبخت گفت: به محض تشکیل کمیسیون تخصصی دولت تمام برنامه ششم را که 1200 تا 1300 صفحه است به نمایندگان مجلس تقدیم می کند.

وی افزود: این حق مجلس است که این اسناد را ببیند و جمع بندی کند و نمایندگان به هر تصمیمی برسند، برای دولت محترم و قابل اجرا خواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با رد مغایرت تدوین برنامه ششم بر اساس اصول 134 یا 43 قانون اساسی، افزود: خروجی تنظیم برنامه ششم بر اساس هر کدام از این اصول مجموعه برنامه ای است که مصوبه هیات وزیران را دارد و به مجلس تقدیم شده است.

نوبخت تصریح کرد: از نظر دولت مجلس فصل الخطاب است و هر بخش از برنامه ششم توسعه را تصویب کند و حتی جداولی را هم به آن اضافه کند دولت اجرا خواهد کرد و ما در پی آن هستیم که هیچ نقطه اختلافی در عمل و اجرا با مجلس شورای اسلامی نداشته باشیم .

وی برنامه ششم توسعه را یک نقشه راه برای متصل کردن وضع موجود به وضع مطلوب با ساز و کارهای مشخص دانست و افزود: این برنامه که برای رساندن ایران به کشوری توسعه یافته در سال 1404 است بر اساس رشد میانگین سالانه 8 درصد تدوین شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه در برنامه های گذشته در بهترین شرایط هم به بیش از رشد 5 یا 6 درصدی نرسیدیم، افزود : در این برنامه ملزومات رسیدن به رشد 8 درصدی به طور شفاف در نظر گرفته شده است و ما موظف هستیم که بر اساس ابلاغیه مقام معظم رهبری در سند چشم انداز به این رشد برسیم.

نوبخت گفت: ما همه برنامه ششم توسعه را در اختیار مجلس قرار می دهیم و اگر چه از نظر دولت این برنامه نیازمند تصویب بخشی از آن است اما مجلس مختار است که همه آن را هم بررسی و تصویب کند.

احمد توکلی، عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه با بیان اینکه هیچ نماینده ای برنامه ششم را ندیده است گفت: این اقدام دولت بدعت و کار جدیدی است و دولت می خواهد در حالی که نمایندگان برنامه را ندیده اند لایحه اجرای احکام آن را تصویب کنند.

وی افزود: این نخستین بار است که چنین می شود و این امر با آئین نامه داخلی مجلس و قانون برنامه و بودجه مغایر و ناسازگار است.

وی تصریح کرد: طبق قانون مجلس باید برنامه توسعه را بررسی و تصویب کند و سپس آن را برای اجرا به دولت بدهد.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه تصریح کرد: دولت برنامه ششم توسعه را بر اساس اصل 134 قانون اساسی که ناظر بر اجرای قوانین و دستورالعمل ها و بخش نامه هاست تنظیم کرده در حالی که برنامه های توسعه ای بر اساس اصل 43 قانون اساسی باید تدوین و به مجلس تقدیم شود.

توکلی افزود: دولت لایحه اجرای احکام مورد نیاز برنامه ششم توسعه را نه برای تصویب که برای صرفا مطالعه به مجلس داده است.

این عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه با بیان اینکه دولت باید اصل لایحه برنامه ششم را به مجلس تقدیم کند، افزود: این رفتار دولت غیر قانونی است و کمیسیون نمی تواند صرفاً لایحه اجرای احکام برنامه ششم را بررسی کند.

توکلی با بیان اینکه براساس آنچه که دیده می شود مجلس از فرآیند تصویب برنامه، طرح های عمرانی و مسائل سیاسی حذف می شود، افزود: با این حساب حتی ممکن است رشد 6 درصدی هم محقق نشود و برای رسیدن به اهداف برنامه باید دولت با مجلس به نقطه تفاهمی برسد.

وی گفت: نباید دولت توپ را در بررسی برنامه ششم توسعه به میدان مجلس بیندازد چون مجلس ظرفیت این کار را ندارد بلکه باید به قواعد بازی و قوانین عمل کند.

نظرات بینندگان