arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۹۹۴۲
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۰ - ۰۶ آذر ۱۳۹۶

آیا اتوبان صدر باید دو طبقه می‌شد؟ / معاون شهردار تهران: بسیاری از کشورها درحال بستن اتوبان‌های بتنی دو طبقه خود هستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: در حال حاضر عمده‌ترین انتقاداتی که به پل صدر مطرح می‌شود، به تعریف این پروژه و بحث دو طبقه بودن آن است؛ اساسا چرا باید صدر دو طبقه می‌شد؟ ما در شرایطی هستیم که بسیاری از کشورهای دنیا، درحال بستن اتوبان‌های بتنی دو طبقه خود هستند.

پیروز حناچی در خصوص نگاه جدید معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران به پروژه‌های شهری گفت: ما در دوره جدید معاونت فنی و عمرانی در ابتدای کار خود یک سوال را مطرح کرده و آن را به عنوان اصلی‌ترین رسالت خود قرار دادیم؛ این که در عین انجام فعالیت‌های عمرانی و مهندسی، چگونه شهر را زیبا بیآفرینیم.

وی با اشاره به اینکه برای عمل به این رسالت، باید به کیفیت پروژه‌هایی که در شهر انجام می شود، دقت و تلاش بسیار زیادی کرد، گفت: کیفیت پروژه ها در شهر اتفاقی نیست؛ کیفیت یک فرآیند است که از تعریف صورت مسئله آغاز شده و به بکارگیری کارفرمای فهیم، مشاور با سواد و پیمانکار خوب برای اجرا، بهره‌برداری و نگهداری صحیح پروژه ها ختم می شود. بنابراین اگر به مولفه های این فرآیند به درستی توجه شود، آن زمان قابل دفاع خواهد بود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به تاثیر خرد جمعی در کیفیت پروژه‌های شهری، تصریح کرد: اگر پروژه هایی که در شهر جنبه کیفی دارند، مورد محک خرد جمعی تخصصی قرار گیرند، آنگاه به هدف خود دست یافته ایم. به طور مثال در خصوص مسابقه معماری که برای اجرا و طراحی پل طبیعت برگزار شد، فرآیندی طی شد که در آن بهترین پل سازان ایران در آن شرکت کردند.

وی در ادامه افزود: اتفاقا فرد و شرکتی در این مسابقه پیروز شد که تجربه زیادی در پل سازی نداشت، اما به دلیل اینکه این فرآیند سبب شده بود که از خرد جمعی استفاده شود، نتیجه آن به این پروژه قابل قبول ختم شد.

حناچی خاطرنشان کرد: در واقع این فرآیند سبب شد که خرد جمعی که یک پیمانکاران مناسب برای اجرا و یک کارفرمای فهیم برای هدایت پروژه انتخاب شود. حال تصور کنید که اگر هر کدام از این فرآیندها حذف می‌شد، حال و روز این پروژه به چه روزی می‌افتاد. به طور مثال اگر از یک مشاور خود استفاده نمی‌کردند، یا پیمانکار فهیمی را برای هدایت آن انتخاب نمی‌کردند، مطمئن باشید که پل طبیعت با مشکلات جدی روبرو می شود.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر ما با کمبود پیمانکاران متخصص روبرو هستیم، گفت: الان پیمانکاری که یک ساختمان مسکونی یا مسجد را می‌سازد، پروژه های پل سازی را هم در دست می گیرد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران ادامه داد: نکته مثبتی که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که نظام فنی و اجرایی کشور همه پیمانکاران صاحب صلاحیت را شناسایی و رتبه بندی کرده و حدود صلاحیت‌شان را نیز مشخص کرده است. در عین حال نظام و فنی اجرایی که ما در داخل شهرداری داریم هم به صورت مجزا این ارزیابی‌ها را مورد توجه قرار داده، اما مسئله اصلی این است که ما باید این فرآیندها را طی کرده و خودمان هم به آن عمل کنیم. در نتیجه، عمل به آیتم‌ها و فرآیندهای موجود، پروژه‌های قابل قبولی را به دنبال خواهد داشت.

حناچی در توضیح عمل به فرآیندها و آیتم های موجود، به پروژه پل صدر اشاره کرد و گفت: در مقابل پل طبیعت که تمامی فرآیندها را طی کرد و به نتیجه مطلوب رسید، ما شاهد پل صدر هستیم؛ اگر در اجرای پل صدر به خرد جمعی رجوع و پروسه ها و فرآیندهای یاد شده طی می شد، شاید با نتیجه کاملا متفاوت روبرو بودیم.

براساس گزارش شهرنوشت، وی با بیان اینکه در حال حاضر عمده‌ترین انتقاداتی که به این پل مطرح می شود به تعریف این پروژه و بحث دو طبقه بودن آن وارد است، خاطر نشان کرد: اساسا چرا باید صدر دو طبقه می شد؟ ما در شرایطی هستیم که بسیاری از کشورهای دنیا، درحال بستن اتوبان های بتنی دو طبقه خود هستند. حال ما در انتهای این تجربه جهانی، دوباره تجربه جدیدی را آفریدیم که اگر آن فرایندی که پیش از این اشاره شد، به درستی طی می شد، هیچگاه دچار این مشکلات نمی شدیم.

اخبار مربوط به شهرداری‌ها و شوراهای شهر را از «سرویس شهری انتخاب» دنبال نمایید

        

نظرات بینندگان