arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۲۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۸ - ۲۰ دی ۱۳۹۷

نیروی دریایی ارتش: ۱۲۰۰ کشتی غرق شده در خلیج فارس وجود دارد

امیر دریادار «پرویز سلیمی پناه» معاون آموزش نیروی دریایی ارتش گفت: این کشتی های مغروقه با مخازن سوخت تجزیه ناپذیر و بار خود در حال تخریب محیط دریا هستند که نیروی دریایی برای خارج کردن آنها از آب تلاش می کند.سالانه بیش از 30 حادثه دریایی در خلیج فارس و دریای عمان رخ می دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

معاون آموزش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: تا به امروز 1200 کشتی غرق شده در خلیج فارس وجود دارد که چهل فروند از آنها غول پیکر است.

به گزارش ایرنا، امیر دریادار «پرویز سلیمی پناه» روز پنجشنبه در دومین همایش ملی آموزش جغرافیا با رویکرد آب و محیط زیست در کتاب های درسی که در شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد، افزود: این کشتی های مغروقه با مخازن سوخت تجزیه ناپذیر و بار خود در حال تخریب محیط دریا هستند که نیروی دریایی برای خارج کردن آنها از آب تلاش می کند.

وی همچنین گفت: سالانه بیش از 30 حادثه دریایی در خلیج فارس و دریای عمان رخ می دهد.

وی فعالیت نیروی دریایی در حفظ محیط زیست را این گونه برشمرد: این نیرو به عنوان حافظان دریا، به محض مشاهده کشتی در حال تخلیه زباله، بلافاصله آن را توقیف و به مراجع قضایی تحویل می دهد. هچنین تمام کشتی هایی که در ابعاد مختلف فعالیت می‌کنند را بازرسی می کند.

** مرزهای آبی کشور مظلوم واقع شده اند

معاون آموزش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با بیان اینکه باور عمومی به دریا فقط تفریح و سرگرمی است، گفت: باید با آموزش از نخستین پایه های تحصیل در مدارس، فرهنگ نگاه به دریا را تغییر داد و هر دانش آموز با آموخته های خود، سفیری برای پاکی دریا شود.

سلیمی پناه یادآور شد: بیش از 2500 کیلومتر از مرز های کشور، آبی است که همواره مظلوم واقع شده و کمتر به حفظ و نگهداری آن توجه می شود.

وی ادامه داد: بشر بیشتر به فکر تلاش برای آسایش زندگی خود است غافل از اینکه تمامی موجودات برای آسایش آنان بوجود آمده اند و با بهره بری بهینه می تواند به عنوان اشرف مخلوقات بهتر زندگی کند. اما متاسفانه با ایجاد آلودگی محیط زیست، تغییرات چشمگیری در چرخه حیات به وجود آورده و با این تغییرات، منافع و حیات را به مخاطره انداخته است.

سلیمی پناه، موارد تاثیرگذار بر تخریب محیط زیست را فاضلاب های شهری و صنعتی و کشاورزی، گردشگری ناصحیح و بدون نظارت، فاضلاب های شناورها و کشتی ها، آلودگی های صوتی در سطح و اعماق دریاها و مواد نفتی تجزیه ناپذیر عنوان کرد.

وی یادآور شد: اگر قرار باشد که محیط زیستی سالم داشته باشیم باید از کودکی تفکر حفاظت از محیط زیست را آموزش دهیم تا سفیران دریای پاکی رشد کنند که مانع از تخریب آن شوند.

وی یادآور شد: توسعه فرهنگ دریایی یکی از دلایل مشارکت نیروی ارتش در این همایش ها است تا با همکاری و حمایت های همه جانبه، فرهنگ دریایی از تفریح صرف به پاکیزگی و حفظ محیط دریایی تغییر یابد. در این میان، رسالت آموزش و پرورش و استادان در این حوزه رسالت بزرگ و اثربخشی است ک در ابعاد مختلف نظری، عملی و گفتاری و تقویت کتاب های درسی می توانند در دبستان این فرهنگ را غنی تر کنند.

** آموزش از دبستان، شاه کلید حفظ منابع آبی و محیط زیستی است

«محمد ابراهیم نیا» مشاور مدیر عامل منابع آب ایران هم از دیگر سخنرانان این همایش بود که ضمن ابراز خرسندی از این که همکاری های بین بخشی وزارت نیرو و جغرافیا و نحوه عملکرد آنان شدت گرفته است، گفت: همواره توسعه دارای دو بعد اقتصادی و فرهنگی است که همواره بعد اقتصادی در اجحیت قرار می گیرد چرا که رفاه به همراه می آورد.

وی افزود: بعد دیگر توسعه فرهنگی و رفتاری است که عموما مغفول مانده و آنچنان که به موضع مادی و اقتصادی پرداخته می شود به موضع فرهنگی توجهی نمی شود؛ ما تلاش داریم تا بتوانیم در سایه همکاری، علاوه بر پیشرفت اقتصادی، در بخش فرهنگی هم رضایت ایجاد کنیم.

به بیان ابراهیم نیا، این امر امکان پذیر نیست مگر این که آموزش و پرورش در مقطع پیش دبستانی و دبستانی به بعد هشدارهای محیط زیستی را آموزش دهد. در واقع جغرافیا، علم توصیف زمین است و باید زمین را با آنچه که هست خوب توصیف کنیم تا به آن آینده خوب برسیم.

وی ضمن بیان اینکه متوسط آب تجدید پذیر حدود 116 میلیارد متر مکعب اما مصرف 100 میلیارد متر مکعب است، هشدار داد: به سمت نامتوازی میزان بارش ها با اسکان جمعیت پیش می رویم و این یعنی فاجعه بشری که افزایش دما هم به آن دامن زده و به طور متوسط 27 میلیارد متر مکعب حجم تبخیر افزایش پیدا کرده است.

مشاور مدیر عامل منابع آب تصریح کرد: سبک زندگی نیاز به تغییر دارد که باید از آموزش به فرزندان شروع شود. همچنین سند آمایش سرزمین که مغفول مانده هم باید به کتاب های درسی وارد شود تا کودکان مدیریت منابع آب را از ابتدا بیاموزند تا بتوان در آینده نزدیک این حوزه را با یک مدیریت یکپارچه اصلاح کرد.

وی بر آموزش آموزش دهندگان نیز تاکید کرد و افزود: باید این آموزش به صورت اقلیم به اقلیم و منطقه به منطقه و بومی انجام شود تا هر آموزش دهنده ای بتواند با آگاهی از آب و هوای اقلیم خود، کودکان را مطلع کند.

دومین همایش ملی آموزش جغرافیا با رویکرد آب و محیط زیست در کتاب های درسی از صبح امروز پنجشنبه آغاز به کار کرد و ساعاتی پیش به کار خود پایان داد.

نظرات بینندگان