arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۸۳۹۰
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۱ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۷

اهانت و تمسخر به جای نقد در برنامه «هفت»

یک منتقد سینما و تلویزیون معتقد است مدیران و برنامه‌سازان با توجه به نوع ارتباط خود، از افرادی برای تولید برنامه‌های سینمایی استفاده می‌کنند که بیش از اینکه فرهنگی، اهل سینما و دارای شناخت کافی از سینما باشند، در چارچوب رفاقت و هم گروهی با آن‌ها قرار دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک منتقد سینما و تلویزیون معتقد است مدیران و برنامه‌سازان با توجه به نوع ارتباط خود، از افرادی برای تولید برنامه‌های سینمایی استفاده می‌کنند که بیش از اینکه فرهنگی، اهل سینما و دارای شناخت کافی از سینما باشند، در چارچوب رفاقت و هم گروهی با آن‌ها قرار دارند.

جبار آذین ضمن بیان مطالب بالا درباره برنامه‌های سینمایی تلویزیون که در ایام جشنواره فیلم فجر به روی آنتن می‌روند، بیان کرد: «به دلیل آنچه عنوان کردم، اغلب برنامه‌های سینمایی تلویزیون به جای اینکه سازنده باشند، ارتقای فرهنگی را ایجاد کنند، سطح دانش مخاطب را بالا ببرند و میان هنرمند، تماشاگر، مدیران و منتقدان ارتباط تعاملی برقرار کنند، به دلیل تک‌سویه بودن و یک‌جانبه‌نگری و گاه با اعمال نظرها و سلیقه‌های شخصی به جای خدمت به سینما باعث تخریب آثار سینمایی کشور و فرهنگ جامعه می‌شوند.»

او ادامه داد: «یکی از راه‌های اصلی، سازنده و تأثیرگذار، تعامل فرهنگی میان تلویزیون و سینما و تولید و پخش برنامه‌های مناسب فرهنگی، تخصصی و صادقانه سینمایی در تلویزیون است؛ البته سال‌هاست که تلویزیون در زمینه سینما خود را فعال نشان می‌دهد اما به‌رغم تولید چندین برنامه سینمایی در شبکه‌های مختلف تلویزیون به دلیل نحوه اداره و مدیریت شبکه‌های مختلف به شیوه سلیقه‌ای، اعمال نظر در ساخت و محتوای این برنامه‌ها متفاوت است.»

این منتقد سینما و تلویزیون اظهار کرد: «در یک برنامه سینمایی تلویزیونی با مخاطب گسترده ضرورت حکم می‌کند که در درجه نخست برای بخش‌های نقد آثار سینمایی از منتقد و هنرمند و مدیری که در تولید این اثر نقش داشته‌اند، دعوت کنند. در واقع این افراد باید در یک نشست رو در رو با حفظ احترام و رعایت مسائل فرهنگی به دور از هرگونه بی‌احترامی به بررسی آثار سینمایی بپردازند. این مساله درست همان چیزی است که پاشنه آشیل یا چشم اسفندیار اغلب برنامه‌های سینمایی تلویزیون است.»

آذین با انتقاد از شیوه نقادی در برنامه‌های سینمایی تلویزیون خاطرنشان کرد: «گردانندگان و مجریان بخش‌های نقد در تلویزیون به جای آنکه با صداقت و تخصص به آثار سینمایی، به ویژه آثاری که در این روزها در جشنواره به نمایش در می‌آید، بپردازند، با سلیقه خود و بدون اینکه اجازه دهند از عوامل آن فیلم در جلسه نقد حضور داشته باشند یک جانبه به قاضی می‌روند و راضی هم برمی‌گردند و این نقص این برنامه‌هاست.»

این منتقد سینما و تلویزیون ادامه داد: «این برنامه‌ها برای اینکه تأثیرگذار باشند و صمیمیت و دوستی برای ارتقای سینمای کشور را در میان منتقدان، سینماگران و جامعه ایجاد کنند، باید نشست‌هایی صمیمانه با حضور عوامل تشکیل دهند تا برخی از فرصت طلبان اجازه سو استفاده در تولید آثار هنری و اهانت به هنر و هنرمند و حتی منتقد را پیدا نکنند. در هر حال این نقص در اغلب این برنامه‌ها وجود دارد؛ به ویژه برنامه‌هایی که متأسفانه بعضی از منتقدان و حتی مجریان آن، نقد را با هتاکی اشتباه گرفته‌اند و به جای نقد سازنده به تخریب هنر، هنرمند و سینمای کشور می‌پردازند و حتی به آبروی تلویزیون لطمه می‌زنند.»

او با اشاره به وضعیت سه برنامه سینمایی تلویزیون گفت: «برنامه «هفت» در یک قسمت به فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار پرداخت که در آن قسمت، سه منتقد شناخته شده حضور داشتند و برخلاف شب‌های دیگر نقد منصفانه شکل گرفت؛ چون هر سه منتقد با اصول و دانش کافی به این مقوله پرداختند اما قسمت‌های دیگر این برنامه، نقاد به جای نقد، به اهانت، تمسخر و بی‌ادبی درباره سینما و سینماگران می‌پرداخت. به نظرم این برنامه با شکل‌های ثابتی که دارد نه تنها الگوی خوبی برای این نوع برنامه سازی نیست بلکه برنامه سازان با دیدن ایرادهای آن باید درس عبرت بگیرند و از ساخت اینگونه برنامه‌ها پرهیز کنند.»

آذین در پایان خاطرنشان کرد: «عوامل دو برنامه «نقد سینما» و «سینماگرام» هم سعی می‌کنند با دید کارشناسانه به مسائل سینما نگاه کنند اما شاخص اصلی تولید آن‌ها این است که هیچگونه بی‌ادبی و بی‌احترامی به فرهنگ مخاطب، شعور مردم و حرمت شکنی بر هنر و هنرمندان صورت نگیرد.»

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان