کد خبر: ۲۴۲۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۰۴۶

«با نمک‌ترین» استان کشور کجاست؟ +عکس

معادن نمک در استان سمنان و به ویژه در گرمسار از کیفیت بالایی برخوردارند و گفته می‌شود که درجه‌ خلوص نمک بسیاری از این معادن بالای 98 درصد است و همین ویژگی نمک استان سمنان را از دیگر مناطق متمایز می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ گذشته از این معادن نمک گرمسار امروزه به یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری در استان تبدیل شده و هر ساله پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است، ضمن این‌که هالوتراپی یا نمک درمانی امروزه در بسیاری از کشورها و از جمله در کشورهای اروپایی مورد توجه جدی است.





به هر روی معادن نمک استان سمنان جدا از این‌که نیمی از نیاز کشور به این ماده معدنی را رفع می‌کنند از پتانسیل بالایی در حوزه گردشگری برخوردارند، پتانسیلی که اگرچه چند سالی است از آن بهره گرفته می‌شود اما هنوز تا رسیدن به نقطه‌ آرمانی و جایگاهی در خور، فاصله بسیار دارد.

محسن کلاته، یک فعال معدنی از معدن نمک بزرگ گرمسار به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری پربازدید استان سمنان نام برده و گفته، این معدن بیش از 18 سال است که از آن بهره برداری صورت می‌گیرد. برآورده‌های اولیه نشان می‌دهد که میزان ذخایر این معدن 12 میلیون تن برای 12 سال برآورد شده است.

وی با اشاره به برداشت روزانه از بزرگترین معدن نمک کشور در گرمسار تصریح کرد: در حال حاضر روزانه 400 تا 500 تن نمک از این معدن برداشت می‌شود. نمک برداشت شده 100 درصد فرآوری می‌شود و به مصرف واحدهای تصفیه و کارخانه‌های صنعتی می‌رسد. بخش عمده مصرف نمک‌های فرآوری شده این معادن برای حفاری در شرکت نفت استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی معدنی کوهدشت کهن گرمسار با بیان این‌که معدن کوهدشت گرمسار 100 درصد زیرزمینی است، افزود: این معدن به صورت تونل پیچ در پیچ در دل زمین امتداد دارد و استخراج از این معدن به روش اتاق پایه صورت می‌گیرد.

وی با بیان این‌که سالانه 80 هزار تن سنگ نمک از این معدن استخراج می‌شود، اظهار کرد: عمده تولیدات این شرکت تعاونی بعد از استخراج سنگ نمک به صورت فرآورده، به کشور عراق، کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایگان شمالی ایران صادر می‌شود.

وی هم‌چنین از این معدن نمک به عنوان یک سایت مهم گردشگری نام برد و خاطرنشان کرد: سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از این معادن به منطقه سفر می‌کنند.

محمد فروهر، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان در حاشیه بازدید از معادن نمک در شهرستان گرمسار از وجود ذخایر عظیم و با کیفیت نمک در غرب این استان خبر داده و اظهار کرد، 33 معدن نمک فعال در استان سمنان فعالیت دارند که سالانه حدود 2 میلیون تن نمک در این معادن استخراج می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود 50 درصد از نمک کشور در استان سمنان تامین می‌شود، ادامه داد: استان سمنان از نظر تولید گچ، نمک و سلستین رتبه نخست کشور را دارد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان خاطرنشان کرد: در استان سمنان حدود 592 معدن فعال وجود دارد که بیش از 3600 نفر در این معادن مشغول به‌کار هستند.

وی از گرمسار به عنوان یکی از شهرستان‌های معدنی استان نام برد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر 92 معدن با اشتغالزایی حدود 400 نفر در شهرستان گرمسار مستقر هستند. استان سمنان از ذخایر غنی و متنوع معدنی برخوردار است و این بخش می‌تواند اشتغال‌زایی بالایی برای استان و کشور به همراه بیاورد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت استان سمنان با بیان این‌که در استان بیش از 42 نوع ماده معدنی شناخته شده بهره‌برداری می‌شود، اضافه کرد: سالانه بالغ بر 20 میلیون تن مواد معدنی از معادن این استان استخراج می‌شود و این در حالی است که ظرفیت برداشت بیشتری در این استان وجود دارد.

اگرچه استان سمنان یکی از معدنی‌ترین استان های کشور است اما ششمین استان پهناور ایران با وجود بهره مندی معادن سرشار ، به دلیل نبود و فقدان برخی زیرساخت‌ها، امکان استفاده از همه ظرفیت‌های معدنی خود را ندارد.

به باور برخی کارشناسان، رفع مشکلات و موانع پیش روی معادن در استان می‌تواند زمینه‌های بهره‌برداری بیشتر از این ظرفیت‌های خدادادی را بیش از پیش در استان فراهم کند، به گونه‌ای که در صورت ایجاد زیرساخت‌های لازم چه بسا بخش معدن به تنهایی بتواند گره معضل اشتغال را در این استان پهناور باز کند.
*ایسنا