کد خبر: ۲۷۷۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۱۸۶

لوکس‌ترین خانه قدیمی ایران کجاست؟

در هر کشوری عوامل مختلفی می‌تواند موجب رونق اقتصادی آن شود؛ یکی از این عوامل گردشگری است که در جهان امروز در توسعه اقتصادی کشور‌های مختلف نقش مهمی را ایفا می‌کند.
ایران یکی از سرزمین‌هایی است که در سراسر آن پدیده جذاب گردشگری به چشم می‌خورد؛ یکی از زیرمجموعه‌های آن، وجود خانه‌های تاریخی در کشور است.

اصفهان استانی با قدمت تاریخی بسیار، امروزه گردشگران بسیاری را چه در داخل و چه از خارج به خود جذب می‌کند؛ خانه‌های تاریخی که نمونه‌های آن را در هیچ جای جهان نمی‌توان پیدا کرد.

در شهر‌های استان اصفهان، خانه‌های قدیمی بسیاری وجود دارد که می‌توان به خانه مهین سرای راهب در شهر کاشان اشاره کرد.

مهین سرای راهب یا خانه شاه یلانی، اقامتگاهی باشکوه و بی مانند در منطقه قدیمی کاشان است. قدمت این خانه به اواسط دوره قاجار و پهلوی اول برمی گردد. این عمارت دارای ۲ طبقه است که ۱۲ اتاق در این ۲ طبقه قرار دارد و ۳ اتاق در حیاط خلوت خانه و یک اتاق دیگر نیز بیرون از مجموعه قرار گرفته و علاوه بر این طبقات از ۳ حیاط اندرونی، بیرونی و خدمه تشکیل شده است.

از دیگر قسمت‌های این خانه تاریخی می‌توان به ایوان تابستانی، ایوان زمستانی، بادگیر یزدی، دو سرداب، شاه نشین و هشتی ورودی اشاره کرد.

مرمت این خانه زیر نظر استاد سید اکبر حلی به درخواست مهین راهب، صاحب این خانه در سال ۸۹ آغاز شد و در سال ۹۳ به اتمام رسید. همچنین این بنا در سال ۹۴ به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسید.

مهین سرای راهب یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی است که امکان اقامت برای گردشگران داخلی و خارجی در آن مهیا شده است.

هرچه از زیبایی این بنای تاریخی بگوییم کم گفته ایم، اما جالب است که بدانید این عمارت باشکوه لقب لوکس‌ترین اقامتگاه گردشگری را به خود اختصاص داده است.

از هرچه بگذریم باید گفت که ویژگی مهم این خانه این است که با تماشای آن به یاد خانه‌های پر از مهر و محبت مادربزرگ‌هایی می‌افتیم که روزگاری معنای زندگی بودند.

برای رفتن به این خانه‌ نوستالژی باید به کاشان بروید و در خیابان فاضل عراقی به کوچه فرهنگ ۳۱ برسید تا از نزدیک با این مکان تاریخی آشنا شوید.

منبع:باشگاه خبرنگاران