کد خبر: ۲۸۳۰۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۰۴

بالغ هستید یا کودک؟ اگر این ویژگی ها را دارید یعنی به بلوغ عاطفی رسیده اید

پشت سر گذاشتن سن بلوغ یا رسیدن به سن قانونی، شما را به طور خودکار تبدیل به یک فرد بالغ نمی کند. بعضی افراد رشد فیزیکی دارند اما از نظر عاطفی هنوز راه طولانی ای تا بالغ شدن در پیش دارند.
شما زمانی دیگر کودک یا نابالغ محسوب نخواهید شد که از ویژگی های خاصی مثل خوشحال بودن برای دیگران برخوردار باشید. در ادامه با ویژگی های افراد بالغ آشنا خواهیم شد.

۱- کنترل احساسات خود را در دست دارید

یک شخص بالغ به جای آنکه از دست کسی به خاطر کاری که انجام داده به راحتی عصبانی شود، کنترل احساساتش را به سرعت در دست می گیرد. بالغ بودن یعنی احتمال کمتری وجود دارد که مغلوب احساسات خود شوید و رفتار مخربی از شما سر بزند.

۲- مسئولیت خود و کارهایتان را به عهده می گیرید

آدم ها هر روز انتخاب ها و تصمیماتی دارند که با عواقب و پیامدهایی همراه هستند. کسی که به بلوغ شخصیتی رسیده باشد مسئولیت اعمال خود را به عهده می گیرد. شما زمانی بالغ محسوب می شوید که قاطعانه از خودتان، شادی تان و هر آنچه که به واسطه ی انتخاب هایتان در سر راه تان قرار می گیرند مراقبت کنید.

۳- قدر داشته های خود را می دانید

یکی دیگر از خصوصیات افراد بالغ این است که آن ها به جای شکوه و شکایت به خاطر نداشته هایشان، قدردان داشته هایشان هستند. یک فرد بالغ داشته هایش را بدیهی نمی پندارد چون می داند که هر کسی شانس برخورداری از آن ها را نداشته.

۴- خودتان را همانگونه که هستید می پذیرید

ساده نیست که خودتان را همانطور که هستید بپذیرید، به خصوص زمانی که دیگران دائماً به شما می گویند باید تغییر کنید. اما اگر آدم بالغی باشید، خودتان را همانگونه که هستید می پذیرید و نسبت به خودتان احساس اعتماد به نفس می کنید. شما با خودتان راحت هستید، به جای آنکه احساس حقارت کنید و بخواهید با تبدیل شدن به شخص دیگری، دیگران را راضی کنید.

۵- متوجه هستید که خیلی چیزها را نمی دانید

هیچ کس نمی تواند همه چیز را بداند، اما بلوغ شخصیتی باعث می شود فرد درک کند چیزهای زیادی وجود دارد که او از آن ها بی اطلاع است. اگر شخص بالغی باشید، غرور خود را کنار می گذارید و مشتاق یادگیری می شوید، حتی از کسی که از شما جوان تر است.

۶- به فکر و غمخوار دیگران هستید

غمخواری جزئی از بالغ بودن است. شما به جای آنکه همیشه منافع خود را در اولویت بگذارید، به دیگران فکر می کنید. از خود گذشتگی برای شما ارجحیت دارد تا دنبال کردن خواسته های خودتان. وقتی دیگران به موفقیتی دست پیدا می کنند، به جای آنکه حسادت کنید، آن ها را تحسین می کنید.

۷- متواضع و فروتن هستید

بالغ بودن به این معنی است که شما اجازه نمی دهید هیچ موفقیتی شما را مغرور کند. شما تحت هر شرایطی با دیگران منصفانه و با احترام رفتار می کنید. به علاوه احساس نمی کنید که نیاز دارید خودتان را در جایگاهی بالاتر از دیگران قرار دهید.

۸- از خودتان انعطاف نشان می دهید

همه چیز همیشه همانطور که برنامه ریزی شده پیش نمی رود و برای اینکه فرد بالغی محسوب شوید، باید بتوانید خودتان را با شرایط مختلف وفق دهید و به سرعت واکنش مناسب و لازم را نشان دهید. لجاجت، انعطاف ناپذیری، بدخلقی و مقصر دانستن دیگران، کارهایی نیستند که از یک فرد بالغ سر بزنند.

۹- فکر بازی دارید و اهل قضاوت نیستید

شما فکر بازی دارید که شما را قادر می سازد هر چیزی را زاویه ی جدیدی ببینید و خودتان را جای دیگران بگذارید. شما به جای اینکه به کسانی که با شما متفاوت هستند برچسب بزنید، مشتاق هستید که گذشته ی آدم ها را بدانید و فاصله ای که میان شما و آن ها وجود دارد را از بین ببرید.

۱۰- می دانید همیشه جایی برای رشد و پیشرفت وجود دارد

بالغ بودن یعنی شما هرگز از خودراضی نیستید و فکر نمی کنید که کامل و بی نقص هستید یا دیگر دیر شده و برای رشد و پیشرفت زیاد از حد پیر هستید. هدف از زندگی یادگیری است و شما همیشه می توانید سعی کنید به نسخه ی بهتری از خودتان تبدیل شوید.

منبع:روزیاتو