کد خبر: ۲۸۶۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۰۹

افسردگی چگونه بر بیماری آلزایمر اثر می‌گذارد؟

ایسنا نوشت: برای همه‌ی ما پیش می‌آید که گاهی احساس دلتنگی یا غم و اندوه داشته باشیم، اما این احساسات با تجربه‌ی افسردگی کاملا متفاوت است. افسردگی بیماری مزمنی است که در آن احساساتی نظیر غم و اندوه،‌ یأس یا کمبود انرژی و... بر زندگی فرد سایه انداخته به صورتی که غلبه بر این احساسات بسیار سخت خواهد بود.

 بسیاری از علائم افسردگی و دمانس شبیه به هم هستند که می‌تواند در تشخیص افسردگی در افراد مبتلا به دمانس مشکل‌ساز شود از این رو باید ابتدا به تعریف دمانس یا فراموشی بپردازیم.

شناخت دقیق‌تر آلزایمر، علائم و نشانه‌ها
دمانس یا اختلال شناخت به شرایطی گفته می‌شود که بر اثر آن طی روندی آهسته و تدریجی، عملکردهای عالی مغز دچار آسیب شده و از بین می‌روند. معمولا افت حافظه نشانه‌ای است که سبب مراجعه فرد به پزشک می‌شود البته؛ ابتلا به دمانس در قلمرو شناختی مانند قدرت تفکر، تکلم، قضاوت، استدلال و ادراک نیز مشکلاتی ایجاد می‌کند. بیمای آلزایمر شایع‌ترین نوع اختلال شناخت و حافظه است که با شروع تدریجی و پیشرفت مداوم به مرور حافظه و توانایی‌های ذهنی دیگر فرد را تحت تاثیر قرار داده و منجر به بروز مشکل در زندگی روزمره فرد می‌شود.

معمولا روند آسیب به مغز در این بیماری از حافظه کوتاه مدت آغاز شده و سپس با درگیر شدن قسمت‌های مختلف مغز، طیف وسیعی از علائم متفاوت ایجاد می‌شود که می‌توان آنها را در سه گروه طبقه بندی کرد. گروه اول اختلالات شناختی شامل:ضعف در حافظه، کاهش توجه و تمرکز، اختلال در جهت‌یابی، اختلال در خواندن و نوشتن و... گروه دوم نیز اختلالات خلقی_روانی هستند که شامل: ضعف تدریجی عواطف، بی‌خوابی، خندیدن و گریستن یکباره و بی‌دلیل، شکاکی و بدبینی، افسردگی و... گروه سوم نیز اختلالات رفتاری است که شامل: رفتار آشفته و غیرقابل پیش‌بینی، غروب زدگی(افزایش بی‌قراری هنگام غروب)، تکرار یک رفتار یا بیان یک عبارت به صورت مکرر، پرخاشگری و رفتار تهاجمی، سرگردانی و خارج شدن از منزل و گم شدن و...می‌شود.

تفاوت علائم افسردگی و دمانس
اکنون با شناخت دقیق‌تر دمانس به بررسی علائم بیماری افسردگی می‌پردازیم. افسردگی در درجات خفیف، متوسط و حاد تقسیم بندی می‌شود. اضطراب شدید، احساس انزوا، اشکال در تمرکز، فکر به مرگ و خودکشی، بی اشتهایی یا پر اشتهایی، اختلال خواب، احساس درد و ناراحتی بدون هیچ علت جسمی مشخص و.... از علائم شایع افسردگی است.

بر اساس گزارش انجمن آلزایمر ایران، در اغلب مواقع افسردگی در کنار بیماری دمانس وجود دارد که این مسئله اثرات دمانس را حادتر می‌کند و در افراد مبتلا، یادآوری را سخت‌تر می‌کند و سبب گیجی، اضطراب و یا احساس انزوای بیشتری می‌شود. تشخیص افسردگی در مبتلایان به دمانس کار مشکلی است زیرا برخی از علائم دمانس و افسردگی بسیار شبیه به یکدیگر هستند و به همین علت است که افراد مبتلا به دمانس ممکن است در توضیح این که چه احساسی دارند مشکل داشته باشند. عمده‌ترین درمان‌های افسردگی شامل روان‌درمانی، داروهای ضد افسردگی و توجه و حمایت اجتماعی است.