کد خبر: ۲۸۶۵۴۷
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۹۳

اگر هنگام دویدن پهلو درد می گیرید، بخوانید

برخی از افراد هنگام دویدن، دچار درد پهلو می‌شوند؛ این درد دلایل و راه‌های درمان مختلفی دارد.
معمولا برخی افراد هنگام دویدن موجب درد پهلو می‌شوند که در زیر قفسه سینه حس می‌شود. در بیشتر اوقات در قسمت چپ بدن رخ می‌دهد. اکثر کسانی که تازه دویدن را شروع کردند و نفس‌های سریع و سطحی می‌کشند دچار این درد خواهند شد. این درد بیشتر در ورزشکاران دونده و شناگران دیده می‌شود. این نوع درد باعث اختلال در فعالیت ورزشی می‌شود، اما به جنسیت ورزشکار یا نوع ورزش ارتباطی ندارد. مهم‌ترین عواملی مانند ورزش کردن و زمان مصرف غذا پیش از فعالیت فرد موجب بروز این نوع عارضه می‌شوند.

دونده‌ها معمولا تمایل دارند که در هر دو تا چهار گام، بازدم داشته باشند. بیشتر مردم زمانی هوا را از ریه‌ها بیرون می‌دهند که پای چپ به زمین می‌خورد. اما برخی هم هنگام به زمین رسیدن پای راست هوای ریه‌ها را بیرون می‌دهند. بنظر می‌رسد که گروه دوم بیشتر در معرض درد شکم وپهلو هنگام ورزش کردن هستند. بیرون دادن هوای ریه‌ها هنگامی که پای راست به زمین می‌رسد باعث وارد شدن نیروی بیشتری به کبد می‌شود که درست زیر قفسه دنده‌ها قرار دارد. بنابر این به محض اینکه کبد پائین می‌افتد، پرده دیافراگم برای بیرون دادن هوای ریه‌ها بالا می‌رود.

بهترین راه کارها برای درمان درد پهلو

هضم کامل غذا

غذا ممکن است فشار دیافراگم را بیشتر کند. خوردن غذای چرب قبل از ورزش باعث سنگین شدن معده و در نتیجه فشار روی دیافراگم می‌شود. علاوه بر این غذا‌های پُرفیبر مشکلات گوارشی مثل تهوع و دل درد را نیز به همراه دارد؛ بنابراین فاصله بین خوردن غذا و دویدن باید در حد امکان زیاد باشد. یک تا ۲ ساعت زمان مناسبی است. اگر مجبور شدید غذا بخورید غذا‌های کم حجم و زود هضم میل کنید.

اول انگشتتان را در جایی که درد را احساس می‌کنید فشار دهید. الگوی نفس کشیدنتان را تغییر دهید. نفس عمیق بکشید تا دیافراگم پایین برود. چند ثانیه نفستان را نگه دارید و سپس با فشار از دهانتان خارج کنید. سعی کنید هنگامی که پای چپتان را زمین می‌گذارید نفستان را خارج کنید.

گرم کردن دیافراگم

هنگام دویدن، نیاز بسیار زیادی به دیافراگم وجود دارد؛ بنابراین بهتر است قبل از شروع دویدن، دیافراگم تان را با یک تمرین گرم کنید.

گوش دادن به تنفس حین ورزش

پهلو درد اغلب به خاطر ریتم نامناسب تنفس ایجاد می‌شود؛ بنابراین حداقل اول ورزشِ تان، به تنفس تان گوش دهید و روی آن تمرکز کنید.

نوشیدن آب کافی

نوشیدن بیشتر از یک جرعه کافی نیست؛ بنابراین باید به میزان منطقی و با فاصله‌های منظم آب بنوشید. اگر هیچکدام از روش‌ها موثر نبودند بایستید و چند ثانیه در حالیکه روی تنفستان تمرکز می‌کنید سریع راه بروید بعد از آنکه درد از بین رفت دوباره به دویدن ادامه دهید.

اندام‌های درونی شکم را تقویت کنید

قوی کردن اندام‌ها و عضلات عرضی شکمی که زیر سیکس پک قرار دارند به کاهش درد پهلو و قسمت جداری شکم کمک می‌کنند و آن را به حداقل می‌رسانند. تقویت این ماهیچه‌ها باعث می‌شود به عنوان کمربندی محکم از اندام‌های درونی محافظت کنند و فشار روی دیافراگم به حداقل برسد. می‌توانید با انقباض ماهیچه‌ها و سفت کردن شکم در جهت موافق ستون فقرات و انجام شماری از حرکات ورزشی آن‌ها را قوی کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران