کد خبر: ۲۸۶۸۴۷
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۴۵

۸ نکته جالب درباره مزایای باور نکردنی در آغوش گرفتن

فواید در آغوش گرفتن برای کسی که آغوش را می دهد می تواند حتی از کسی که آغوش را دریافت می کند هم بیشتر باشد. اما به این شرط که دو طرف یکدیگر را دوست داشته باشند.
امروز یک بهمن مصادف با ۲۱ ژانویه روز جهانی بغل است. این روز که پایه گذار آن مردی آمریکایی به نام کوین زابورنی بود، اولین بار در سال ۱۹۸۶ در آمریکا جشن گرفته شد. این جشن در ابتدا یک روز ملی در آمریکا بود اما بعدها در کشورهای دیگر هم رواج پیدا کرد. هدف از این مناسبت تشویق و ترغیب مردم به بیشتر در آغوش کشیدن خانواده و دوستان خود و شرم نداشتن از ابراز محبت به عزیزان خود در مکان های عمومی است. در واقع ایده ی اصلی این جشن بغل کردن یکدیگر در مکان های عمومی است و بنا به سنت آن شما در این روز می توانید حتی یک غریبه را هم از آغوش گرم خود بهره مند کنید. اما جالب است بدانید که در آغوش گرفتن فقط راهی برای ابراز محبت نیست.

در واقع بغل کردن به طور مرتب و روزانه ممکن است به حفظ سلامتی شما کمک کند. اگر کسی را ندارید که او در آغوش بگیرید، نگران نباشید چون دیگر انواع تماس یا تحریک پوست هم احتمالاً همان تأثیر را دارد. تحقیقات نشان داده تحریک پوست، مثلاً در هنگام ماساژ، بغل کردن، انجام یوگا، پیاده روی سریع و لیف زدن در حمام، با کاهش درد، اضطراب و افسردگی، باعث ارتقاء سلامت جسمی و روحی می شود. ما اما در این مطلب می خواهیم به طور خاص در مورد فواید در آغوش گرفتن صحبت کنیم. با مزایای باور نکردنی بغل کردن برای سلامتی آشنا شوید.

آرام شدن دستگاه عصبی بدن

فشاری که در هنگام بغل کردن به بدن وارد می شود به مغز این پیام را می دهد که اضطراب را کم کند. با تحریک پوست، گیرنده های فشار که در زیر پوست قرار دارند تحریک می شوند و این تحریک باعث افزایش فعالیت عصب واگ می شود. واگ یک عصب جمجمه ای است که به بخش های مختلف بدن منشعب می شود. این فعالیت عصب واگ منجر به آرام شدن دستگاه عصبی می شود.

تقویت دستگاه ایمنی بدن

با آرام شدن دستگاه عصبی ضربان قلب پایین می آید و امواج مغزی آرام می گیرند و این مسأله ممکن است به کاهش آثار سرماخوردگی کمک کند. در تحقیقی در سال ۲۰۱۴ مشاهده شد حمایت اجتماعی به شکل در آغوش گرفتن منجر به کاهش عوارض سرماخوردگی شدید در افرادی شده بود که ابتدا به دلیل کشمکش های میان فردی دچار اضطراب شده بودند. از قرار معلوم در آغوش گرفتن از تأثیر اضطراب ناشی از کشمکش که فرد را مستعد ابتلا به سرما خوردگی می کرد، کاسته بود. در هنگام بغل کردن، سطح هورمون های اضطراب از جمله کورتیزول کاهش پیدا می کند و در عوض میزان مسکن های طبیعی در بدن افزایش می یابد. به این ترتیب، ویروس ها و حتی سلول های سرطانی می توانند از بین می روند.

بهبود خواب

تنها ۱۰ دقیقه تماس بدنی قبل از خواب می تواند کمک کند خواب آسوده تری داشته باشید. اندکی تماس فیزیکی در طول روز هم می تواند خواب و تجربیات حسی را بهبود ببخشد.

بیشتر افراد به دلیل دردهای بدنی به ماساژ و یوگا روی می آورند. دانشمندان پی برده اند فعالیت هایی که با تحریک پوست همراه هستند باعث برخورداری از یک خواب عمیق و انرژی بخش می شوند که همین مسأله منجر به کاهش درد می شود، چون در این حالت ماده ی P کمتری در بدن تولید می شود، انتقال دهنده ای عصبی که در احساس درد نقش دارد.

ترشح هورمون های شادی در سرتاسر بدن

تماس فیزیکی باعث افزایش تولید سروتونین و اکسی توسین در بدن می شود. سروتونین که یک انتقال دهنده ی عصبی است، یک ضد افسردگی و ضد درد طبیعی محسوب می شود. اکسی توسین هم به هورمون عشق معروف است.

هورمون اکسی توسین که اهمیت زیادی در پیوند میان مادر و کودک دارد، می تواند در برقراری پیوند میان بزرگسالان هم نقش داشته باشد.

به علاوه در خصوص کسانی که با یکدیگر بحث و مشاجره داشته اند، در آغوش گرفتن ممکن است به فروکش کردن تنش کمک کند یا دست کم ممکن است احتمال اینکه این اتفاق تأثیر منفی روی روحیه ی افراد درگیر مشاجره بگذارد را کم کند.

تقویت روحیه

فواید در آغوش گرفتن برای کسی که آغوش را می دهد می تواند حتی از کسی که آغوش را دریافت می کند هم بیشتر باشد. اما به این شرط که دو طرف یکدیگر را دوست داشته باشند.

بدن ما برای لمس شدن طراحی شده اما از لمس شدن توسط کسانی که از آن ها خوشمان نمی آید یا می ترسیم، لذتی نمی برد.

راهی برای بیان زبان عشق

تماس فیزیکی یکی از پنج زبان عشق است که باعث ایجاد رابطه می شود. در آغوش گرفتن راهی است مستقیم برای نشان دادن و ابراز علاقه و توجه خود، بنابراین اگر بغل کردن یکی از زبان های اصلی شما یا شریک عاطفی تان برای ابراز عشق باشد، می توانید بدون صحبت هم محبت خود را به یکدیگر ابراز و ارتباط خود را حفظ کنید.

اگر رابطه ی شما به طور مکرر با تجربیاتی خوب و تماس های فیزیکی محبت آمیز همراه باشد، این مسأله به ایجاد ارتباطات حیاتی ای که به آن ها نیاز دارید کمک می کند. در یک رابطه شما باید بتوانید عشق را به تماس فیزیکی و تماس فیزیکی را به امنیت ربط دهید.

بهبود زندگی جنسی

شاید تصور کنید احساس پیوند فقط در حین برقراری رابطه ی جنسی به اوج می رسد و با پایان رابطه این احساس هم به اتمام می رسد. اما بعد از پایان رابطه ی جنسی هم ضربان قلب شدت می گیرد و هم تولید هورمون ها در بدن افزایش می یابد، بنابراین هنوز برای به اوج رساندن حس پیوند فرصت باقی است. دانشمندان متوجه وجود ارتباطی میان مدت زمانی که زوج ها بعد از رابطه ی جنسی در آغوش یکدیگر سپری می کنند و رضایت آن ها از رابطه ی جنسی و همینطور رابطه ی عاطفی شان شدند، در واقع هر چه این مدت زمان بیشتر بود، زوج ها از رضایت بیشتری برخوردار بودند. این مسأله در مورد هر دو جنس صدق می کند، اما به ویژه تأثیر بسیار زیادی بر زنان دارد.

برخورداری از فواید مادام العمر

طبق تحقیقات، در دوران کودکی هر چه بیشتر مورد محبت قرار بگیریم، در آینده از زندگی سالم تر و عمر طولانی تری برخوردار خواهیم بود. در تحقیقی مشاهده شد کودکانی که اظهار کرده بودند از عشق و محبت کمتری برخوردار شده بودند، یعنی مثلاً کمتر در آغوش گرفته شده و «دوستت دارم» شنیده بودند، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی در دوران بزرگسالی در آن ها بیشتر بود. بنابراین خانواده و عزیزان تان را از آغوش محبت آمیز خود محروم نکنید.

منبع:روزیاتو