کد خبر: ۲۸۷۳۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۴۰

۹ ماده غذایی که باعث افزایش اضطراب می‌شوند

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: برخی از مواد غذایی هستند که باعث افزایش اضطراب افراد می‌شود.
محسن پویان، محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: افراد برای کاهش اضطراب خود بهتر است مواد غذایی که باعث افزایش اضطراب می‌شود را از رژیم غذایی خود حذف کنند.

آب میوه‌ها

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: فیبر موجود در میوه به افراد احساس سیری می‌دهد و به علت آنکه سرعت مصرف قند در بدن را پایین می‌برد برای انسان‌ها مفید است، آب میوه‌ها فاقد فیبر هستند و در واقع افراد، زمانی که آن را میل می‌کنند تنها محلولی از شکر و مواد مغذی دریافت می‌کنند که قند خون را ناگهان بالا می‌برد و به همان سرعت هم پایین می‌آورد این حالت می‌تواند افراد را عصبانی و گرسنه کند؛ پس به جای مصرف آب میوه‌ها خود میوه‌ها را مصرف کنید و اگر تشنه هستید، می‌توانید آب مصرف کنید.

نوشابه

پویان افزود:افراد در صورتی که قندخون داشته باشند؛همان اتفاقی که آب میوه در بدنشان به وجود می‌آورد مشاهده می کنند. نوشابه های رژیمی به علت نداشتن قند مشکلی برای تنظیم قند افراد به وجود نمی‌آورند، اما با این حال به علت مقدار بالای کافئین در این نوشابه‌ها می‌تواند اضطراب را تشدید کند.9 ماده غذایی که باعث افزایش اضطراب می شوند.// چه غذا‌هایی بر اضطراب ما می‌افزاید؟

نان‌های سفید

او تصریح کرد:هر چقد نان سفید باشد نشان از آن است که سبوس پایینی دارد؛آرد سفید که در این نان‌ها استفاده می‌شود در بدن بلافاصله به قند تبدیل می‌شود که این قضیه برای اضطراب خوب نیست پس بهتر است نان‌های سبوس‌دار را جایگزین نان‌های سفید کنند.

سس‌ها

او ادامه داد:ممکن است برخی افراد استفاده از سس‌های بدون قند را بدون مشکل بدانند، اما بد نیست بدانند برای شیرین کردن این سس‌ها از شیرین کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام استفاده می‌شود. با توجه به تحقیقات آسپارتام بر اضطراب و افسردگی‌ تأثیر منفی می‌گذارد؛ بهتر است سس سالاد یا غذای خود را در خانه درست کنید.

قهوه

پویان افزود:افراد اگر به کافئین موجود در قهوه عادت نکرده باشند هنگام مصرف آن‌ها را عصبی‌تر و بی قرار‌تر می‌کند؛ پس اگر هنگام مصرف قهوه این حس را داشتید مصرف قهوه را کنار بگذارید. اما اگر به مصرف قهوه عادت دارید و این مشکلات در شما بوجود نمی‌آید در این صورت حتی می‌تواند مصرف قهوه به بالا بردن خلق و خوی افراد کمک کند.

نوشیدنی‌های انرژی زا

اوتصریح کرد: این نوشیدنمی هابه هیچ وجهبرای افرادی که اضطراب دارند توصیه نمی‌شود، زیرا سطح کافئین این نوشیدنی‌ها باعث ایجاد ریتم‌های قلبی عجیب و اختلالات خواب می‌شود؛ همچنین این نوشیدنی‌ها اغلب دارای قند یا شیرین کننده‌های مصنوعی است.

سس سویا

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: مصرف سس سویا تنها برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند مضر است؛ زیرا مصرف سس سویا باعث ایجاد اضطراب در آن‌ها می‌شود؛ همچنین در این افراد کندی در رفتار را بوجود می‌آورد که باعث می‌شود آن‌ها در بهترین حالت خود قرار نگیرند.

غذا‌های فراوری شده

پویان گفت:اگر جزءافرادی هستید که به مقدار زیاد گوشت فرآوری شده، غذای سرخ شده، غلات تصفیه شده؛ آب نبات، شیرینی و لبنیات پرچرب مصرف می‌کنید احتمالا مضطرب و افسرده هستید؛ پس می‌توانید با رژیم غذایی که شامل غلات، ماهی ها، مواد سرشار از فیبرمانند سبزی‌ها می‌تواند به کاهش اضطراب و افسردگی شان کمک می‌کند.

دونات

او ادامه داد: دونات یکی از میان وعده‌های محبوب در بین بسیاری از افراد است که شاید نتوان به راحتی از آن گذشت؛ اما به یاد داشته باشیدوجود چربی‌های بد، آرد سفید و قند زیاد نباید در رژیم معمولی افراد وجود داشته باشد.چ

پویان در پایان توصیه کرد:چرا که اگر افراد در مدت کمتر ازیک ماه از این مواد غذایی استفاده نکنند می‌توانند شاهد تغییرات خلق و خو و کاهش سطح اضطراب را در خود ببینیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان