کد خبر: ۲۸۸۶۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۵۷۳

قلیان می‌تواند عامل انتقال کرونا باشد؟

ظاهرا در حالی که مسئولان، همچنین رسانه‌ها در تلاش برای اطلاع‌رسانی درباره کروناویروس و کاهش عوارض بروز احتمالی آن هستند، یک نکته مغفول مانده؛ آن هم استفاده از وسایل مشترک مانند قلیان است که سهم بالایی در انتقال انواع ویروس‌ها دارند.

در همین راستا دکتر محمدرضا مسجدی_دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه کرونا ویروس بیش از آنکه فضای واقعی داشته باشد، فضای مجازی در حال پرداخت گسترده‌تر به این موضوع است، گفت: خوشبختانه تاکنون هیچ مورد مثبتی از بیماری در کشور گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه سیگار و قلیان می‌تواند سیستم ایمنی بدن بویژه سیستم ایمنی دستگاه تنفس را تحت تاثیر قرار دهد، اظهار کرد: تمام ویروس‌ها از ویروس‌های معمولی سرماخوردگی تا کرونا ویروس جدید و جهش یافته، بدن افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهند که در این بین مصرف کنندگان سیگار و قلیان بیش از سایرین در معرض خطر قرار دارند؛ زیرا سیستم ایمنی بدن و ریه‌هایشان به مراتب نسبت به کسانی که مصرف کننده کالا‌های دخانی نیستند، در معرض خطر قرار دارد.

مسجدی با تاکید بر اینکه قلیان می‌تواند عوارض به مراتب بدتری برای ریه‌ها داشته باشد، افزود: درحالی که رسانه‌ها، وزارت بهداشت و... تمام تلاش خود را برای اطلاع رسانی در زمینه رعایت آداب تنفسی، شستن دست‌ها، خودداری از روبوسی، دست دادن و... می‌کنند؛ استفاده از وسایل مشترک مانند قلیان سهم بالایی در انتقال انواع ویروس‌ها خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه معمولا در این فصل مصرف کنندگان قلیان به اماکن سربسته مانند قهوه خانه‌ها و کافی‌شاپ‌ها می‌روند، تصریح کرد: در چنین فضا‌هایی که نظارت جدی هم بر آن‌ها وجود ندارد، ویروس‌ها به راحتی از طریق وسایل مشترک و هوای آلوده فضا به راحتی منتقل می‌شوند و اثرات زیانباری برای دستگاه تنفسی به دنبال خواهند داشت.

همچنین دکتر مسعود مردانی_عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا در گفتگو با ایسنا، در خصوص نقش قلیان در انتشار کروناویروس، گفت: قلیان توان انتقال تمام عفونت‌های دستگاه تنفسی از جمله کرونا ویروس را دارد.

وی در تشریح علت این موضوع، اظهار کرد: هنگام کشیدن قلیان ویروس از طریق نفس فرد آلوده به مخزن آب قلیان منتقل می‌شود و از آنجایی که ویروس‌ها در سرما حفظ می‌شوند، محفظه آب تعبیه شده در قلیان به حفظ ویروس کمک کرده و امکان انتقال ویروس را از فردی به فرد دیگر فراهم می‌کند. از این رو به مردم توصیه می‌کنیم برای حفظ سلامت خود از استعمال قلیان خودداری کنند.