کد خبر: ۲۸۸۹۲۷
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۸۱

یازده سیارک در آستانه برخورد با زمین!

محققان دانشگاه لیدن هلند توانستند با بهرگیری از شبکه عصبی، ۱۱ سیارک نسبتا بزرگ را شناسایی کنند که احتمال برخورد آن‌ها با زمین بالاست، این در حالی است که ناسا از تشخیص خطرناک بودن آن‌ها برای زمین بازمانده بود.
اخیرا دانشمندان دانشگاه لیدن با استفاده از «شبکه مصنوعی عصبی» و «هوش مصنوعی» توانستنه اند سیارک‌هایی را شناسایی کنند که امکان برخورد آن‌ها با زمین بسیار بالاست. این در حالی است که سازمان فضایی ناسا، علی رغم شناسایی این سیارک ها، هیچ کدام را برای زمین خطرناک تشخیص نداده است. وبسایت futurism در طی گزارشی به این دستاورد محققان دانشگاه لیدن پرداخته است.

به گزارش فیوچریسم، تیمی از محققان دانشگاه لیدن در هلند، شبکه عصبی به نام «شناسایی اشیا خطرناک» (Hazardous Object Identifier) را توسعه داده اند که به گفته آن‌ها می‌تواند پیش بینی کند که آیا سیارکی در مسیر برخورد با زمین قرار دارد یا خیر.

هوش مصنوعی جدید دانشگاه لایدن در نخستین گام، ۱۱ سیارک را که قبلاً توسط NASA جزو سیارک‌های خطرناک طبقه بندی نشده بود را خطرناک تشخیص داد. نکته جالب توجه این بود که قطر همگی این سیارک‌ها بالای ۱۰۰ متر بود و این بدان معناست که به اندازه کافی بزرگ هستند که در صورت برخورد با زمین، انفجاری برابر با صد‌ها بمب هسته‌ای ایجاد کنند و به طور بالقوه سطح کل شهر‌ها را نابود کنند. محققان دانشگاه لیدن همچنین بر روی سنگ‌های فضایی که می‌توانند در فاصله ۴.۷ میلیون مایل از زمین قرار گیرند، نیز متمرکز شده اند.

با این وجود هیچ یک از این تهدید‌ها قریب الوقوع نیستند: در واقع شانس برخورد این سیارک‌ها به زمین از لحاظ نجومی به صد‌ها سال زمان نیاز دارد. پیش بینی شبکه عصبی لایدن این است که این سیارک‌ها برای برخورد با زمین باید تا بین سال‌های ۲۱۳۱ و ۲۹۲۳، به پرواز خود ادامه دهند.

این محققان با استفاده از یک ابر رایانه، ده هزار سال حرکات سیارات در منظومه شمسی را شبیه سازی کردند. سپس این تیم شبیه سازی را معکوس کرد و سیارک‌های تأثیرگذار بر زمین را با دور کردن آن‌ها از زمین و ردیابی مکان‌ها و مدار‌های دقیق آن ها، شبیه سازی کردند.

«سیمون پرتگیس زوارت»، نویسنده و ستاره شناس دانشگاه لیدن می‌گوید: «اگر ساعت را عقب بکشید، سیارک‌های مشهور را دوباره روی زمین مشاهده خواهید کرد. با این روش می‌توانید یک کتابخانه از مدار سیارک‌هایی که به زمین برخورد کرده اند، تهیه کنید.»

این شبیه سازی کمک می‌کند که شبکه عصبی دانشگاه لیدن به عنوان یک فضای آموزش عمل کند، به این معنا که به دنبال شبیه سازی الگویی از داده‌های معمول در بین سیارک هاست که ممکن است در نهایت به زمین برخورد کنند.

این تیم برای کشف اینکه آیا هوش مصنوعی آن‌ها واقعاً در کشف سیارک‌های تأثیرگذار بر زمین، درست عمل می‌کند، آزمایشاتی را بر روی داده‌های ۲۰۰۰ سیارک لیست شده توسط ناسا انجام دادند. این شبکه عصبی توانست در تعیین اینکه کدام سیارک برای زمین خطرناک است و کدام یک نیست، ۹۰.۹۹ درصد دقت از خود نشان دهد. این تیم اکنون در تلاش است تا شبکه عصبی خود را دقیق‌تر کند.

زوارت گفت: «ما می‌دانیم که روش ما کارآیی دارد، اما مطمئناً دوست داریم در زمینه تحقیقات عصبی با یک شبکه عصبی بهتر و با تلاشی بیشتر تحقیقات وسیع تری انجام دهیم. اما نکته دشوار کار این است که اختلالات کوچک در محاسبات مدار می‌تواند منجر به تغییرات اساسی در نتیجه گیری شود.»