کد خبر: ۲۸۹۳۱۰
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۱۰۴

حضور کارگردان زن معروف در میان تاثیرگزارترین ها

قهرمان داستان‌ها و فیلم های نرگس آبیار از الفت شیار ۱۴۳ تا فائزه در شبی که ماه کامل شد، زنان هستند، زنانی که با چالش های بزرگ و انسانی در زندگیشان روبرو می شوند بی‌آنکه در ورطه دنیای زمخت و یا مردانه سقوط کنند. ابراهیم فیاض جامعه شناس در برنامه «سینمادو» نیز درباره ویژگی های سینمای نرگس آبیار گفت: «با فیلم های نرگس آبیار زنانگی در سینمای ایران شروع شده‌است...

نرگس‌آبیار کارگران ۴۸ ساله ایرانی جایزه زنان برتر و موفق جهان اسلام را دریافت کرد. مراسم اعطای نشان زنان راهبر ۲۰۲۰ با حضور عارف علوی، رئیس‌جمهور پاکستان، عمران اسماعیل استاندار ایالت سند و جمعی از مقامات و شخصیت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و هنری پاکستان و دیپلمات‌های مقیم کراچی، در شامگاه چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه در محل استانداری ایالت سند برگزار شد.

در این مراسم که توسط شبکه HUM TV پاکستان تدارک دیده شده بود، از زنان موفق و تاثیرگذار از کشورهای مختلف جهان تقدیر و نشان زنان راهبر ۲۰۲۰ به آنها اعطاء شد. نرگس آبیار، کارگردان و نویسندۀ کشورمان نیز به عنوان یکی از زنان تاثیرگذار این نشان را دریافت کرد.

چرا نرگس‌آبیار شخصیّتی الهام‌بخش دارد؟

 

چرا نرگس‌آبیار شخصیّتی الهام‌بخش دارد؟

رنج‌کشیدن همیشه بد نیست، آنها شما را قوی‌تر می‌کنند

حضور وی در کراچی و دریافت نشان زنان راهبر ۲۰۲۰ با استقبال گستردۀ شخصیت‌های هنری و سینمایی این کشور مواجه شد. آبیار در زمان حضور در کراچی علاوه بر شرکت در برنامۀ مذکور، در برنامه‌های دیگری از جمله سمینار بررسی مشکلات و چالش‌های زنان در دنیای معاصر، کارگاه انتقال تجربیات به هنرمندان پاکستانی، برنامۀ نمایش فیلم شیار ۱۴۳ به زبان اردو، ملاقات با برخی از کارگردانان پاکستانی نیز حضور یافت.

نرگس‌آبیار با کارنامه کوتاه اما شگفت انگیزش در عرصه سینما با کسب این جایزه به شخصیت الهام بخش تمام عیّار برای طرفداران خود تبدیل می شود، شخصیت او وقتی برایمان جذابیت بیشتری می یابد که بدانیم او برای رسیدن به جایگاه کنونی خود، فراز و نشیب های بسیاری را پشت سر گذاشته است.

نمی‌خواستم عادی باشم!
نرگس آبیار چندی پیش در یک نشست ادبی با اشاره به مفهوم رنج و لذت گفت: زمانی مفهوم رنج را نمی‌فهمیدم اما وقتی دستاوردهای آن را دیدیم نظرم راجع به آن تغییر کرد. من از کودکی بچه عاصی و سر به هوایی بودم و تمام ولع خود را با خواندن کاغذ پاره‌های خیابان پر می‌کردم و اگر کتابی برای خواندن پیدا می‌کردم به منزله یک گنجینه برایمان محسوب می‌شد. آنقدر در دنیا کتاب‌ها غرق می‌شدم که خانواده‌ام آن را برایم ممنوع کرده بودند.

چرا نرگس‌آبیار شخصیّتی الهام‌بخش دارد؟

وی گفت: من همیشه فکر می‌کردم باید نویسنده‌ای بزرگ شوم و نباید یک آدم معمولی باقی بمانم. اما زمانی که بزرگتر شدم درگیر معیشت شدم و تا مدت‌ها نتوانستم کاری انجام دهم و شروع به نوشتن داستان کردم و هر کاری انجام می‌دادم تا زندگی معمولی نداشته باشم و بتوانم نگاهم را نسبت به دنیا اطرافم بهتر کنم.

با فیلم‌های آبیار زنانگی در سینمای ایران شروع شد
قهرمان داستان ها و فیلم های نرگس آبیار از الفت شیار ۱۴۳ تا فائزه در شبی که ماه کامل شد، زنان هستند، زنانی که با چالش های بزرگ و انسانی در زندگیشان روبرو می شوند بی آنکه در ورطه دنیای زمخت و یا مردانه سقوط کنند. ابراهیم فیاض جامعه شناس در برنامه «سینمادو» نیز درباره ویژگی های سینمای نرگس آبیار گفت: «با فیلم های نرگس آبیار زنانگی در سینمای ایران شروع شده است زیرا تا پیش از این بیشتر فیلم هایی که توسط زنان فیلمساز ساخته می شد شکلی مردانه داشت.»

چرا نرگس‌آبیار شخصیّتی الهام‌بخش دارد؟

او با اشاره به نقش زنان در تمدن سازی و فرهنگ سازی گفت: «اصولا تمدن سازی در طول تاریخ توسط زنان شکل گرفته است و زنان ملی‌گراتر از مردان هستند.»

فیاض ادامه داد: «مادری یکی از خصلت های زنان است و ما در فیلم نفس نرگس آبیار این نگاه مادرانه را می بینیم که بدون ایدئولوژی در فیلم جاری است. فیلم نفس نشان می دهد که اگر زنان بخواهند مستقل باشند باید نگاه زنانه را حفظ کنند و سعی نکنند مانند مردان راه بروند.»

فمینیست نیستم اما...
نرگس آبیار درباره کیفیّت کارکردن زنان در مقایسه با مردان در جامعه می گوید: «من معتقدم کار کردن یک خانم در جامعهٔ ما خیلی سخت‌تر از کار کردن یک مرد است. من فمینست نیستم اما کماکان حس می‌کنم جامعه ما جامعه مردسالاری است و ما نمی‌توانیم آن را انکار کنیم.»، او در همین راستا می افزاید: «یک زن باید چندین برابر یک مرد تلاش کند تا خودش را ثابت کند و این شرایطی است که بر فعالیت تمام زنان دنیا حاکم است.»

چرا نرگس‌آبیار شخصیّتی الهام‌بخش دارد؟

نرگس آبیار، اثر هنرمندان میبد یزد