کد خبر: ۲۸۹۵۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۶۱۰

نکات مهم تغذیه‌ای در پیشگیری از ابتلا به کرونا

ویروس‌ها بدون همکاری و مشارکت بدن میزبان، امکان تکثیر و بیماری‌زایی را ندارند و افراد با کمبود‌های مواد مغذی و ضعف سیستم ایمنی، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت‌های ویروسی و نیز تشدید شرایط بیماری پس از ابتلا به آن قرار دارند که برای رفع این مهم رعایت نکات تغذیه‌ای امری مهم به شمار می‌رود.
رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به شیوع بیماری کرونا ویروس و باید‌ها و نباید‌های تغذیه‌ای در این خصوص گفت: در شرایط فعلی بررسی وضعیت تغذیه‌ای و برطرف کردن کمبود‌ها جهت پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های ویروسی و درمان آن‌ها ضروری به نظر می‌رسد و در این خصوص نکات تغذیه‌ای به عموم توصیه می‌شود.

عصمت عباسی در گفتگو با ایرنا افزود: بر این اساس مواد مغذی بسیاری در عملکرد مناسب و تقویت سیستم ایمنی نقش دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به منابع پروتئینی اشاره کرد.

وی اضافه کرد: افزایش پروتئین دریافتی به میزان ۱۰ درصد (در صورت نداشتن مشکلات مانند اختلالات کلیوی) جهت تقویت سیستم ایمنی و مقابله با عفونت‌های ویروسی توصیه می‌شود که بر این مبنا منابع پروتئینی حیوانی (گوشت قرمز، ماکیان مانند مرغ، غذا‌های دریافتی مانند ماهی) و حبوبات مانند سویا می‌تواند از منابغ غنی باشد.

این کارشناس ادامه داد: اسید آمینه (آرژنین) که یک آمینواسید است، فعالیت سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد و مغزها، حبوبات، منابع پروتئینی حیوانی (گوشت قرمز، ماکیان مانند مرغ و غذا‌های دریایی مانند ماهی) نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی اظهار داشت: اسید چرب امگا ۳ از اسید‌های چرب غیر اشباع است که سیستم ایمنی بدن را از طریق بهبود فعالیت تقویت می‌کند و در این راستا ماهی، روغن، کانولا، روغن کلزا و گردو از منابغ غنی امگا سه محسوب می‌شوند.

عباسی افزود: ویتامین A. نیز یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که کمبود آن زمینه را برای بروز عفونت‌ها فراهم می‌کند و این نوع ویتامین ضد التهاب بوده که در بهبود عملکرد سیستم ایمنی و یکپارچگی مخاطی نقش دارد و و در این میان منابع مهم غنی تخم مرغ، میوه و سبزی‌های زردرنگ (حاوی بتاکاروتن) هستند.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: مطالعات اخیر نشان داده اند که ویتامین دی از ابتلا به عفونت‌های تنفسی به ویژه عفونت‌های ویروسی جلوگیری می‌کند که ماهی چرب، لبنیات و زرده تخرم مرغ از منبغ غنی دی است.

وی اضافه کرد: از طرفی ویتامین نوع E. نیز از جمله ویتامین‌های محلول در چربی است که عملکرد آنتی اکسیدانی قوی داشته و به تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با عوامل بیماری زا، مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک شایانی می‌کند که منابع غنی این نوع ویتامین مغز‌ها مانند بادام، بادام زمینی، فندق، و روغن گیاهی مانند (روغن آفتاب گردان، ذرت و سویا) را شامل می‌شود.

عباسی افزود: ویتامین B. ۶ یا (پیروکسین) در تولید سلول‌های سفید خون و اینترلوکین نقش دارد که منابع پروتئین حیوانی، سبزیجات نشاسته‌ای مانند (سیب زمینی، میوه ها) به غیر از مرکبات بسیار مفید هستند.

این مسؤول کمبود ویتامین B. ۱۲ (کوبالامین) را موجب پیشرفت عفونت‌های ویروسی بیان کرد و گفت: این نوع ویتامین نیز در تولید سلول‌های سفید خون نقش حیاتی دارد و از این طریق موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و در این ارتباط منابع غنی برای مصرف پروتئین حیوانی مانند گوشت قرمز، ماهی ها، ماکیان، لبنیات و تخم مرغ محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: ویتامین (C) (آسکوربیک اسید) نیز ویتامین محلول در آب است که پس از فرآیندی‌هایی در بدن در نهایت به از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها منجر می‌شود که منابع غنی پرتقال، لیمو، کیوی، گریپ فروت و سبزی‌هایی مانند گل کلم و فلفل دلمه‌ای را می‌توان نام برد.

عباسی افزود: روی یا (زینک) نیز موجب کاهش استرس و افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود که منابغ غنی این ویتامین غلات کامل، لبنیات و منابع پروتئینی حیوانی است.

وی خاطرنشان کرد: سلنیوم نیز موجب کاهش استرس و التهاب و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود که منابع غنی پروتئین حیوانی، موز، لبنیات، قارچ و برنج قهوه‌ای از منابع خوب بشمار می‌رود.