کد خبر: ۲۹۲۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۹۱

دشمنان دوست نما را چطور تشخیص دهیم؟

ارتباط با دشمنان دوست نما مملوء از سختی و تلخی است. به همین دلیل می خواهیم ببینیم که چطور می توانیم چنین افرادی را از دوستان حقیقی تشخیص دهیم و با آن ها باید چه کنیم.

برایتان پیش آمده همان دوستی که از شریک عاطفی تان انتقاد می کرد و معتقد بود لیاقت شما را ندارد، چند روز بعد از به هم خوردن رابطه ی شما با شریک عاطفی سابق تان وارد رابطه شده باشد؟ یا وقت هایی که موفقیتی کسب می کنید دوست تان ناراحت باشد و وقت هایی که شکست می خورید خوشحال؟ اگر برای خودتان پیش نیامده باشد، احتمالاً چنین ماجراهایی را از زبان کسانی که تجربه اش را داشته اند شنیده اید. در واقع آن کسی که به اصطلاح به او «دوست» گفته می شود دوستی دورو یا به بیانی دیگر یک «دشمن دوست نما» است.

ارتباط با دشمنان دوست نما مملوء از سختی و تلخی است. به همین دلیل می خواهیم ببینیم که چطور می توانیم چنین افرادی را از دوستان حقیقی تشخیص دهیم و با آن ها باید چه کنیم.

«دشمنان دوست نما» که هستند و چه تأثیری بر سلامت جسم و روان ما دارند؟دوستان دورو یا همان دشمنان دوست نما افرادی هستند که تظاهر به دوستی می کنند اما در حقیقت به شما حسادت می کنند. این افراد جزء نزدیک ترین اشخاص زندگی تان هستندد و می توانند دوست، همکلاسی، همکار یا حتی یکی از اعضای خانواده ی شما باشند. این ها نشانه هایی هستند که با توجه به آن ها می توانید متوجه شوید که احتمالاً با یک دشمن دوست نما طرف هستید:

  • دشمنان دوست نما وقتی به موفقیتی می رسید خوشحال نمی شوند. آن ها وقتی خوشحال می شوند که شما شکست بخورید و به دستاوردهای شما حسادت می کنند.
  • حرف ها و کارهایشان به شما صدمه می زند و آزارتان می دهد.
  • پشت سرتان غیبت می کنند.
  • شاید حرف های خوبی به شما بزنند، اما حالت چهره و حرکات شان با حرف هایشان همخوانی ندارد.
  • شما را به خاطر شکست هایتان سرزنش می کنند: «اگر آن کار را نمی کردی، اینطور نمی شد.»
  • از روش های منفعلانه-تهاجمی برای جریحه دار کردن احساسات شما استفاده می کنند، مثلاً ممکن است کس دیگری را تحسین کنند تا شما را ناراحت کنند.
  • از شما تعریف های به ظاهر خوبی می کنند اما در واقع منظورشان این است که: «اگر بخواهی می توانی آنقدرها هم بد نباشی.»
  • پست های شما را در شبکه های اجتماعی لایک نمی کنند یا کامنت های منفی برای آن ها می گذارند. اما هیچ فرصتی را برای خبردار کردن شما از دستاوردهای خودشان از دست نمی دهند.
  • دست به اشتباهاتی عمدی می زنند تا شما را در موقعیت خجالت آوری قرار دهند.

بسیاری از ما ممکن است فکر کنیم دست کم یکی از این دشمنان دوست نما در میان اطرافیان خود داریم. اما گرچه وجود یک دشمن دوست نما امری طبیعی به نظر می رسد، اما این مسأله بی ضرر نیست. حضور یک دشمن دوست نما در زندگی تان می تواند اضطراب بیشتری به شما وارد کند و بنابراین به سلامت جسمی و روحی شما آسیب بزند. مثلاً بعضی تحقیقات نشان داده سر و کار داشتن با دشمنان دوست نما می تواند فشار خون، ضربان قلب و اضطراب را افزایش دهد.

در چنین رابطه ای شما هرگز نمی دانید که آیا می توانید روی آن شخص حساب باز کنید یا نه. آیا وقتی که به کمک نیاز دارید به شما کمک خواهد کرد یا از پشت به شما خنجر خواهد زد؟ حسادت و بدخواهی ای که پایه و اساس دوستی های دروغین را تشکیل می دهد، فرصت ایجاد احترام، اعتماد و محبت میان دو فرد را از بین می برد.

بنابراین اگر متوجه شده اید که یکی از دوستان تان در واقع دشمن شما است، وقتش رسیده که به آینده ی این رابطه ی دوستی فکر کنید.

چطور از پس دشمنان دوست نما بربیاییم و به رابطه ی سمی خود پایان دهیم؟

  • صحبت کنید. به دشمن دوست نمای خود بگویید که متوجه فریبکاری های او شده و از آزار و اذیت هایش خسته شده اید. رک باشد و نترسید که این حرف ها یک وقت به قطع رابطه منجر شود. گاهی چاره ای جز به هم زدن رابطه نیست.
  • مدتی فاصله بگیرید. در روابط عاشقانه گاهی لازم است طرفین از هم دور بمانند و فاصله بگیرند؛ این مسأله در مورد روابط دوستی هم صدق می کند، به ویژه مواقعی که رابطه به مشکل برمی خورد. این دوری و فاصله گرفتن به هر دوی شما اجازه می دهد که آرام بگیرید و ارزیابی دوباره ای از رابطه ی خود داشته باشید.
  • به تدریج از دشمن دوست نمای خود فاصله بگیرید. اگر توان یک صحبت رک و بی پرده را در خود نمی بینید می توانید به تدریج فاصله ی خود را با او کم کنید. برای این کار می توانید ابتدا به جای زنگ زدن فقط پیغام دهید، دیرتر یا با پاسخ های کوتاه جوابش را دهید. می توانید آنقدر سر خودتان را شلوغ کنید که فرصتی برای دیدن او نداشته باشید.
  • از موفقیت هایتان حرفی نزنید. به دشمن دوست نمای خود بهانه ی حسادت ندهید. کاری کنید که از برنامه ها، هدف ها و موفقیت هایتان کمتر باخبر شود.
  • آنفالو کنید. در شبکه های اجتماعی دیگر او را دنبال نکنید.
  • رابطه ی خود را از نو ارزیابی کنید. اگر دشمن دوست نمای شما کسی است که اهمیت زیادی در زندگی تان دارند و به دلایلی نمی خواهید یا نمی توانید که رابطه ی خود را با او به هم بزنید، این رابطه را از نو ارزیابی کنید. سعی کنید متوجه شوید که آیا این حسادت و رقابت می تواند برای شما خوب باشد و شما را به کسب موفقیت های بیشتر سوق دهد یا نه. اگر جواب مثبت است، حرف ها و رفتارهای دشمن دوست نمای خود را خیلی جدی نگیرید و سعی کنید و نیمه ی پر لیوان را ببینید.

اما نکته ی مهم دیگری هم وجود دارد که باید به خاطر داشته باشیم. ممکن است اصلاً متوجه این موضوع نباشیم اما حقیقت آن است که خود ما هم می توانیم گاهی یک دشمن دوست نما برای دیگران باشیم. پس بعد از آنکه حلقه ی نزدیکان تان را به دنبال ردی از دشمن دوست نما زیر و رو کردید، از خودتان بپرسید: «آیا دوست خوبی هستم؟»

منبع:روزیاتو