کد خبر: ۲۹۳۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۶۶

عجیب‌ترین شایعاتی که درباره کرونا منتشر شده

این شایعه خطرناک ترین محسوب می‌شود زیرا باعث بی پروایی بزرگی شده و نقش زیادی در شیوع ویروس بازی کرده است، زیرا مردم معتقد بودند به محض فرا رسیدن تابستان، ویروس خواهد مرد، اما متأسفانه این اطلاعات اشتباه است...
 از زمان شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، شایعات دروغین در رسانه‌های اجتماعی به طور گسترده‌ای انتشار یافت، اگرچه این شایعات باعث خسارت بزرگی نشده‌اند، اما نمی‌توانیم انکار کنیم که برخی از آنها چقدر عجیب هستند! به عنوان مثال، شایعه ای منتشر شد مبنی بر اینکه روسیه ۵۰۰ شیر در خیابان های خود را به عنوان راهی برای وادار کردن مردم به ماندن در خانه‌های خود آزاد کرده است و حتی این که تاجر انگلیسی و یک عضو حزب کارگر آلن شوگر این خبر را در صفحه رسمی توییتر خود به اشتراک گذاشته بود.

این تصویر که به صورت گسترده در اینترنت پخش شده بود در واقع در سال ۲۰۱۶ در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی گرفته شده است و طبق گفته سایت اسنوپس، یک شرکت تولیدی به عنوان بخشی از مشارکت خود در فیلمبرداری یک فیلم، یک شیر از یک باغ وحش را قرض گرفته بود. تاکنون قرنطینه در روسیه با وجود این که پوتین هفته‌ی گذشته را تعطیل کرد اعمال نشده است، او از مردم خواست در خانه‌های خود بمانند.

تصحیح چنین اخبار نادرستی در سایت‌های اینترنتی امکان پذیر است، اما تصحیح شایعاتی که در اپ‌ها و برنامه های پیام‌ رسانی منتشر می‌شود ممکن است دشوار باشد زیرا چنین خبرهایی در قالب پیام‌ها و متون از طریق برنامه‌های پیام رسانی بدون پیوستن آنها به منبع معتبر که آنها را اثبات کند، به اشتراک گذاشته می‌شود. این شایعات در این اواخر در جوامع بسیار گسترش یافته است و بدترین آنها این است که تحت عنوان سازمان بهداشت جهانی منتشر شده اند، از جمله آنها؛

۱. فواید سیر برای کرونا

این نوع اخبار بسیار گسترده شایع شده است: «خبر خوب! طب سنتی چین ثابت کرده است که مبتلایان به ویروس تاجی‌شکل کرونا با نوشیدن یک کاسه آب سیر آب‌پز قابل درمان هستند، تنها کاری که باید انجام دهید این است که هشت حبه سیر خرد شده را در یک کاسه آب جوش قرار دهید و حالتان بهتر خواهد شد.

اما در حقیقت این سوپ کرونا را شکست نخواهد داد. کمی قبل از انتشار چنین شایعاتی در مورد آن فکر کنید، اگر این نسخه‌ی چینی توانایی درمان این ویروس را داشت، انتظار می‌رفت چنین خبرهایی به جای انتشار آن در قالب پیامی که افراد میان خود و دوستانشان به اشتراک می‌گذارند، تبدیل به سرمقاله‌هایی در مجلات علمی معتبر بشود.

تصویری که توسط سازمان بهداشت جهانی منتشر شده است، به همراه بسیاری از تصاویر دیگر نشان می‌دهد که سیر فواید خوبی برای ما دارد، اما مانع از ابتلا به کرونا ویروس جدید نخواهد شد. سازمان بهداشت جهانی این تصویر را برای تصحیح این اطلاعات منتشر كرد و نوشت: سیر یک غذای بسیار سالم است و دارای خواص ضد میكروبی است، اما این بدان معنی نیست كه خوردن سیر ممكن است شما را در مقابل عفونت تاجی شکل محافظت كند.

۲. استفاده از دی اکسید کلر

ستاره یوتیوب جردن ساتر شایعه دیگری را منتشر کرد که بیان می‌کند نوشیدنی معدنی MMS که حاوی دی اکسید کلر است و به عنوان یک ماده سفید کننده برای تمیز کردن پارچه‌ها و لکه‌ها استفاده می‌شود در معالجه افراد آلوده به ویروس کرونا کمک کرده است، این در حالی است که که سازمان غذا و داروی آمریکا سال گذشته در مورد خطرات این ماده هشدار داده بود. نوشیدن دی اکسید کلر باعث تهوع، استفراغ، اسهال و کمبود آب در بدن می‌شود.

۳. ساخت ضد عفونی کننده دست در خانه

کارشناسان می‌گویند، ژل خانگی ساخته شده با مخلوط ودکا یا هر نوع الکل دیگر در خانه هرگز به ضدعفونی کردن کمک نمی‌کند. پس از اتمام بسته های ضدعفونی کننده در فروشگاه‌ها، مردم شروع به ساختن استریلیزر در خانه و پخش این روش در اینترنت کردند، این کار خطرناک است زیرا استریلیزه کننده های دستی که خریداری می‌شود حاوی موادی هستند که آنها را برای پوست مناسب می‌کند و همچنین حاوی ۶۰ تا ۷۰ درصد الکل است، اما آنچه افراد در خانه درست می‌کنند مناسب پوست نیست. خانم سالی بلومفیلد استاد دانشگاه از کالج بهداشت و پوست لندن می‌گوید چنین استریلیزرها به دلیل کمبود میزان الکل مورد نیاز نمی‌توانند در خانه ساخته شوند. حتی یک نوشیدنی الکلی ودکا فقط ۴۰ درصد از الکل را در خود جای داده است.

۴. هر يک ربع ساعت آب بنوشید

یک مطالعه جعلی وجود داشته است که به افراد توصیه می‌کرد هر یک ربع آب بنوشند تا ویروس ها را از بدن خارج کنند، اما بلومفیلد تأیید کرد که هیچ تحقیق و یا یک مطالعه علمی وجود ندارد که این اطلاعات را تأیید کند.

۵. گرما ویروس کرونا را می‌کشد

این شایعه خطرناک ترین محسوب می شود زیرا باعث بی پروایی بزرگی شده و نقش زیادی در شیوع ویروس بازی کرده است، زیرا مردم معتقدند به محض فرا رسیدن تابستان، ویروس خواهد مرد، اما متأسفانه این اطلاعات اشتباه است، تاکنون ثابت نشده است که گرما چگونه در از بین رفتن ویروس تاجی تأثیر می‌گذارد بنابراین حمام کردن در آب گرم و نوشیدن مایعات گرم و قرار گرفتن بدن در مقابل نور خورشید به شما کمک نمی‌کند.

۶. برای تشخیص ابتلا به کرونا ۱۰ ثانیه نفس خود را حبس کنید!

این اطلاعات توسط ۳۰ هزار کاربر در فیس بوک به اشتراک گذاشته شده است و می‌گوید: نفس عمیق بکشید و بیش از ۱۰ ثانیه نفس خود را نگه دارید. اگر در این ده ثانیه، سرفه، ناراحتی، انسداد یا تنگی نفس نداشتید، این بدان معناست که هیچ فیبری در ریه های شما وجود ندارد یعنی شما آلوده نیستید.

چنین شایعه ای ممکن است عواقب جدی تری نسبت به آنچه ما فکر می‌کنیم داشته باشد این بهانه‌ای را برای افرادی که از نظر ابتلا به کرونا مثبت هستند، اما خودشان را تحت معاینه قرار نمیدهند و یا به قرنطینه پایبند نمی‌شوند و در نتیجه عفونت را به افراد دیگر منتقل می‌کنند که بسیار خطرناک است.

دکتر فهیم یونس رئیس گروه بیماریهای عفونی دانشگاه مریلند در توییتی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد گفت: بیماران جوان مبتلا به کروناویروس می توانند بیش از ۱۰ ثانیه نفس خود را حفظ کنند اما بزرگسالان مسن حتی اگر کرونا ویروس نداشته باشند هم قادر نخواهند بود نفس خود را برای این مدت حفظ کنند.