کد خبر: ۲۹۳۴۷۴
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۲۱

سرگرمی‌هایی که حالتان را خوب می‌کنند

برای بیشتر ما، سرگرمی‌ها بخشی لازم از زندگی فردی هستند، به خصوص با شرایط کنونی و قرنطینه بودن در خانه، اما آیا می‌دانستید که برای سلامت جسم و روح ما نیز مفیدند؟

سرگرمی‌ها نوعی استفاده‌ی خلاقانه و راضی کننده از اوقات فراغت هستند و هویت اصلی ما معمولا با علایق و سرگرمی‌هایی که انتخاب می‌کنیم گره خورده است. البته بیشتر ما به این دلیل سرگرمی خاصی را انتخاب می‌کنیم که از آن لذت می‌بریم. اما برای‌تان خواهیم گفت که این سرگرمی‌ها فوایدی فراتر از گذراندن وقت برای شما دارند.

رقص؛ هم تفریح و هم ورزش

رقصیدن فواید زیادی برای سلامتی دارد و راهی ساده و بی‌هزینه برای ورزش کردن برای بیشتر افراد است. شما برای رقصیدن نیاز به تجهیزات خاصی ندارید، فقط بدن‌تان، یک موسیقی و ترجیحا یک یا دو دوست! رقصیدن، نوازش بدن است و شما می‌توانید هر چقدر که دوست دارید برقصید.

شما حتی اگر خجالتی هم باشید و دوست نداشته باشید در حضور دیگران برقصید می‌توانید در خانه که محل امن و آرام شماست برقصید. رقصیدن، درست و غلط ندارد و هر حرکتی که احساس خوبی به شما می‌دهد می‌توانید انجام دهید. رقصیدن یک فعالیت اجتماعی نیز هست و می‌دانیم که از نظر اجتماعی فعال بودن برای تندرستی عمومی ما خوب است. رقص یک تمرین بدون درد و فشار و انرژی بخش است، اما رقصیدن واقعا چه کمکی به سلامتی ما می‌کند؟

رقصیدن یک تمرین هوازی عالی است و می‌دانیم که تمرین هوازی به سلامت قلبی و عروقی ما کمک می‌کند، استقامت را بالا می‌برد و استخوان‌ها و عضلات را محکم می‌کند. مطالعات نشان داده دست کم سه بار رقصیدن در هفته، حفظ تعادل را در افراد سالمند بهتر می‌کند و این نکته‌ی مهی است، زیرا هر سال افراد سالمند زیادی در اثر عدم تعادل بر زمین می‌افتند و دچار آسیب می‌شوند؛ بنابراین وقتی فعالیت ساده‌ای مثل رقصیدن می‌تواند چنین کمک بزرگی بکند چرا نرقصید؟ رقصیدن برای سلامت مغز نیز مفید است. پژوهشی نشان داده به طور منظم رقصیدن می‌تواند ریسک زوال عقل را ۷۶ درصد کاهش بدهد.

باغبانی؛ مفید برای مغز

باغبانی و سرگرم شدن با گل و گیاه شاید در نگاه اول ورزش به نظر نرسد، اما مطالعات نشان داده نگهداری از گل و گیاه و رسیدگی به آن‌ها فواید غیرمنتظره‌ای برای سلامتی دارد. عمل ِ ساده‌ی چیدن علف‌های هرز، کاشتن گیاه و آبیاری و ...، نوعی ورزش هوازی است که همه‌ی ما می‌دانیم برای عضلات و افزایش قدرت، استقامت و انعطاف پذیری بدنی عالی است.

ضمنا وقت گذراندن در محیط باز برای شما خوب است. تحقیقات نشان می‌دهد باغبانی و دورچرخه سواری به طور منظم، احتمال کمبود ویتامین D را در افراد سالمند پایین می‌آورد. بین کاهش ریسک زوال عقل و باغبانی نیز ارتباط وجود دارد. همچنین باغبانی و سرگرم شدن با گل و گیاه، ریسک حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

نوشتن؛ شگفت انگیز برای درمان زخم

فکر می‌کنید پشت میز نشستن و با قلم روی کاغذ نوشتن یا تایپ کردن با لپ تاپ برای سلامتی‌تان فایده‌ای ندارد؟ پس بهتر است بدانید علم ثابت کرده که نوشتن، فواید زیادی برای سلامت روحی و جسمی‌تان دارد مانند بهبود حافظه، کاهش استرس، کمک به خواب و ...

مطالعات نشان داده نوشتن در مورد تجربیات، به بیماران سرطانی کمک می‌کند تا بر استرس ناشی از بیماری‌شان غلبه کرده و وضعیت جسمی و روحی بهتری پیدا کنند.

پژوهشی که توسط محققان دانشگاه اوکلند نیوزلند انجام شد به بررسی این موضوع پرداخت که آیا نوشتن تاثیری بر سرعت التیام زخم دارد یا نه. محققان گروهی را مشخص کردند تا روزانه به مدت ۲۰ دقیقه در مورد بدترین تجربیات زندگی خود بنویسند و گروهی دیگر ا تعیین کردند تا طی همان ۲۰ دقیقه هر روز در مورد برنامه‌های روز بعدشان بنویسند. دو هفته بعد از شروع اولین روز نوشتن، نمونه برداری‌های کوچکی از پوست این افراد انجام شد و محققان هر سه تا پنج روی نتیجه‌ی درمان زخم‌ها را تا التیام کامل پیگیری کردند.

آن‌ها دریافتند ۱۱ روز بعد از نمونه برداری، ۷۶ درصد از زخم‌ها در گروهی که در مورد تجربیات تلخ خود نوشته بودند درمان شده بود، اما در گروهی که در مورد برنامه‌های روزانه خود نوشته بودند فقط ۴۲ درصد از زخم‌های‌شان التیام پیدا کرده بود. به طور کلی نوشتن، ابزاری موثر برای ابراز احساسات و افکار بوده نوشتن در مورد تجربیات و احساسات ناخوشایند و آزاردهنده موجب پالایش روان می‌شود. مثلا وبلاگ نویسی می‌تواند به شما کمک کند روابط تازه‌ای برقرار کنید و در زمنیه‌ی علاقه مندی‌های خود جلوتر بروید.

موسیقی؛ چیزی شبیه دارو

نواختن موسیقی یا گوش دادن به آن می‌تواند سلامت جسمی و روحی را تحت تاثیر قرار بدهد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳ در معیار وسیعی به مطالعه در مورد تاثیر موسیقی بر شیمی اعصاب پرداخته است. این مطالعه گزارش کرده است که موسیقی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، استرس و اضطراب را کاهش بدهد و افسردگی را کم کند. در این تحقیق، در میان بیمارانی که در انتظار جراحی به سر می‌بردند، معلوم شد گوش دادن به موسیقی بیشتر از دارو در کاهش اضطراب آن‌ها موثر بوده است و از سطح هورمون استرس‌شان کاسته شده بود.

برای بررسی این که موسیقی تا چه حد مغز را تحریک می‌کند، مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱ واکنش مغز نسبت به موسیقی را با واکنش آن نسبت به غذا و رابطه‌ی جنسی مورد مقایسه و بررسی قرار داد، خوب است بدانید احساس لذت بخش ناشی از هر سه مورد از ترشح دوپامین ناشی می‌شود.

حیوان خانگی؛ مفید برای قلب

حیوانات خانگی از هر نوع آن می‌توانند به شما کمک کنند سالم‌تر باشید. طبق پژوهش‌ها، داشتن و نگهداری یک حیوان خانگی فرصتی برای ورزش کردن، انجام فعالیت‌های بیرون از خانه و برقراری روابط اجتماعی فراهم می‌کند که همه‌ی این‌ها می‌توانند فشار خون را بهبود بدهند، کلسترول و تریگلیسرید خون را تنظیم کنند و احساس تنهایی را برطرف کنند.

اگر تعجب کرده‌اید که چطور همه‌ی این موارد به سلامتی شما کمک می‌کنند باید یادآوری کنیم که همه‌ی این فاکتور‌ها می‌توانند احتمال سکته‌ی قلبی را به حداقل برسانند.

اما مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳ به بررسی این پرسش پرداخت که آیا داشتن حیوان خانگی به خودی خود مستقیما منجر به کاهش ریسک بیماری قلبی در میان آن‌هایی که حیوان خانگی دارند می‌شود یا نه. به گفته‌ی سرپرست این تحقیق، داشتن حیوان خانگی مخصوصا سگ با پایین‌تر بودن ریسک بیماری قلبی ارتباط دارد و به زبان ساده‌تر می‌توانیم بگوییم افراد سالم‌تر آن‌هایی هستند که حیوان خانگی دارند، نه اینکه داشتن حیوان خانگی باعث کاهش ریسک بیماری قلبی شود یا علت این کاهش باشد.

منبع: medicalnewstoday