کد خبر: ۳۱۱۳۱۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۹۲۵

صدایی متفاوت:تحریم ایران اقدام جنگی است

ایرنا نوشت: رقابت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به جز ۲ نامزد اصلی، صداهای دیگری هم دارد که تحریم‌های ایران و ونزوئلا را اقدام جنگی و بسیار بدتر از محاصره دریایی می‌داند و خط بطلانی بر صلح‌طلبی ترامپ می‌کشد.
در کمتر از ۲ هفته باقی‌مانده تا روز رسمی انتخابات آمریکا، علاوه بر واکنش نامزدهای اصلی رقابت‌های ریاست جمهوری به یکدیگر، جو جورجنسن نامزد حزب آزادیخواه هم به اظهارات دونالد ترامپ جمهوریخواه واکنش نشان داد.

وی در پاسخ به این ادعا که در دوره ترامپ هیچ جنگی آغاز نشده است، گفت: مردم به من می‌گویند ترامپ هیچ جنگی را آغاز نکرده است... تحریم‌های او بر ایران و ونزوئلا اقدامات جنگی و بسیار بدتر از هر محاصره دریایی است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افزود: بدتر اینکه، ترامپ تحت تهدید به تحریم، بر همه جهان فشار وارد می‌کند که به این تحریم‌ها احترام بگذارند.

وضعیت آرا در فلوریدا

بر اساس اعلام تارنمای سنجش سیاسی، در فلوریدا تاکنون ۲ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۵۱۰ رای به صورت حضوری یا پستی به صندوق ریخته شده است که یک میلیون و ۴۰۹ هزار و ۳۴۷ رای آن مربوط به دموکرات‌ها(۴۷.۸ درصد)  و ۹۳۶ هزار و ۱۹۷ رای هم مربوط به جمهوریخواهان(۳۱.۸ درصد) بوده است.

۵۲۰ هزار و ۶۰۱ نفر (۲۰.۴ درصد) هم به دیگران اختصاص دارد.

برتری مطلق بایدن در جامعه یهودی

همچنین به استناد این تارنمای نظرسنجی که خود را یک موسسه فراحزبی می‌نامد، بایدن در نظر سنجی ملی با ۵۲ درصد (۹+) از ترامپ با ۴۳ درصد جلوتر است

این رقم در جامعه یهودیان آمریکایی هم قابل توجه است و بر خلاف آنچه که ترامپ از حمایت‌های خود از رژیم صهیونیستی به عنوان دستاورد سیاست خارجی قلمداد می‌کند، ۷۵ درصد این جامعه به بایدن و ۲۲ درصد آنها به ترامپ رای می‌دهند. به این ترتیب بایدن در بین یهودیان آمریکا با ۵۳ امتیاز، برتری دارد.

ریشه مشکلات آمریکا

اظهارات مقامات و نامزدهای انتخاباتی دموکرات نشان دهنده نگاه واحد آنها به مسایل فعلی آمریکا است. در این رابطه، جو بایدن می‌گوید: ما در یک میدان نبرد برای روح این کشور هستیم، این نبردی است که ما می‌توانیم و باید پیروز شویم.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و نامزد دموکرات‌ها از کالیفرنیا برای این مجلس در انتخابات پیش رو هم اظهار کرد: بحران‌های اقتصادی، سلامت عمومی و مراقبت بهداشتی ما ریشه در یک بیماری مشترک دارد، قصور خودخواهانه رهبری آمریکا.

وی افزود: ما باید کشورمان را التیام بخشیم. پادزهر آنچه که ما را می‌آزارد، یک رای دموکراتیک بزرگ است که جو بایدن را در کاخ سفید قرار می‌دهد.

رشید قاسم نامزد دموکرات‌ها در یکی از مناطق ویرجینیا برای مجلس نمایندگان آمریکا که شامگاه دوشنبه مورد حملات طرفداران ترامپ به ویژه درباره دیوان عالی آمریکا و برنامه دموکرات‌ها برای آن قرار گرفت، گفت: در یک برنامه امشب یکی از رای‌دهندگان پرسید چرا من به حملات مخالفانم به ایمانم، شبیه آنها پاسخ ندادم؟

وی افزود: گفتم ۲۲۵ هزار آمریکایی مرده‌اند، ۹ میلیون نفر به کرونا مبتلا هستند، ۳۰ میلیون نفر بیکارند، ۴۶ میلیون نفر در فقر به سر می‌برند، قانون مراقب درمانی مقرون به صرفه در خطر است، وضعیت اقلیمی در بحران قرار دارد. بگذارید به من حمله کند، من به مردم خدمت می‌کنم.

مصیبت؛ فاوچی یا ترامپ؟

رئیس جمهوری آمریکا امروز به آنتونی فاوچی رئیس موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی حمله کرد و او را "مصیبت" خواند و گفت: مردم از ویروس کرونا خسته شدند و می‌خواهند تنها باشند.

برنی سندرز سناتور سوسیال دموکرات آمریکا در پاسخ به این اظهارات ترامپ، گفت: نه آقای رئیس جمهوری، دکتر فاوچی یک مصیبت نبوده است. او یک خادم فوق‌العاده مردم بوده است.

وی خطاب به ترامپ افزود: تو مصیبت بوده‌ای.

این سناتور آمریکا ادامه داد: ما نخواهیم توانست بحران کووید را حل کنیم مادامی که ما یک رئیس جمهوری داشته باشیم که به علم باور داشته باشد نه کسی که نظریه‌های جناح راست را قی کند.

به نظر می‌رسد سندرز با این ادبیات به ویژه استفاده از کلمه جناح راست، پاسخی به اتهامات مکرر ترامپ به او و نامزد دموکرات‌ها در انتساب به جناح چپ افراطی داده باشد.

میکروفون قطع!

به دنبال اختلال مکرر ترامپ در مناظره نخست که بارها اجازه صحبت به بایدن را نداد و بر خلاف مسیر و قواعد مناظره اظهار نظر کرد، کمیسیون مناظره‌های ریاست جمهوری آمریکا دوشنبه شب اعلام کرد میکروفون‌های ترامپ و بایدن را در غیر زمان پاسخگویی آنها قطع خواهد کرد.

این کمیسیون به هر نامزد ۲ دقیقه وقت می‌دهد تا بدون توقف درباره موضوعات اظهار نظر کنند. این مناظره که آخرین مناظره محسوب می‌شود شامگاه پنج‌شنبه برگزار می‌شود و مدت آن ۹۰ دقیقه است که به ۶ بخش ۱۵ دقیقه‌ای تقسیم خواهد شد.

به نظر می‌رسد بیشتر موضوعات این مناظره، سیاست خارجی باشد و پیش‌بینی می‌شود ترامپ عزم خود را برای طرح موضوعات مربوط به هانتر بایدن فرزند رقیب انتخاباتی خود، جزم کرده است.

مساله افشاگری ایمیل‌های بایدن که از لپ‌تاپ فرزندش استخراج شده است، برای نخستین بار در روزنامه "نیویورک پست" منتشر شد و توئیتر به دلیل اینکه استناد این ادعاها مشخص نبود، این اکانت را مسدود کرد.

این اقدام توئیتر، موجب اعتراض جمهوریخواهان و حتی ترامپ شد و رئیس جمهوری آمریکا از اقدام نیویورک پست تشکر کرد.

پاسخ منفی دیوان عالی به جمهوریخواهان

دیوان عالی آمریکا دوشنبه شب به مقامات انتخاباتی پنسیلوانیا اجازه داد تا برگه‌های پستی را که حداکثر سه روز پس از روز انتخابات دریافت کرده باشند را مورد شمارش قرار دهند.

به این ترتیب، دیوان عالی درخواست جمهوریخواهان برای متوقف کردن این روند را نپذیرفت و به این ترتیب، شکستی برای جمهوریخواهان این ایالت سرنوشت ساز رقم خورد.

احساس پیروزی ترامپ

دونالد ترامپ که می‌کوشد از بهبودی خود پس از ابتلا به کووید-۱۹ خود را به نوعی ماورایی و همچنین قوی نشان دهد، روز دوشنبه به وقت محلی هم گفت که حالش خوب است.

وی که از خود با تعابیری همچون "سوپرمن" یاد می‌کند و خود را هم ردیف پیامبر آسمانی حضرت عیسی مسیح(ع) قرار می‌دهد، مدعی شد نمی‌ترسد که شکست بخورد چرا که بسیار خوب عمل کرده است.

 رئیس جمهوری آمریکا همچنین به موضوع بحث‌برانگیز نیویورک پست درباره ایمیل‌های ادعایی هانتر بایدن هم اشاره کرد و با جرم دانستن آن از پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) خواست درباره بایدن و فرزندش تحقیق کند.

ترامپ پیش از این خواستار زندانی کردن بایدن و پسرش شده بود و روز دوشنبه هم رسانه‌ها را مجرم دانست که چرا این خبر را منتشر نکرده‌اند.

وی همچنین روز دوشنبه در یک نشست با کارکنان ستاد انتخاباتی خود، مدعی شد در ارزیابی‌ها او، نه تنها کاخ سفید بلکه کنگره هم از آن جمهوریخواهان خواهد شد.

این نامزد جمهوریخواهان برای ریاست جمهوری آمریکا، اظهار کرد هرگز همچون امروز (دوشنبه) در مورد شانس پیروزی خود در سال ۲۰۱۶ یا ۲۰۲۰ احساس بهتری نداشته است.

 ترامپ اظهار کرد: من بهترین احساس پیروزی را دارم. ما برنده خواهیم شد. من دو- سه هفته پیش این حرف را نمی‌زدم.

وی مدعی شد گردهمایی انتخاباتی او در آریزونا، نظرسنجی‌ها را تغییر می‌دهد و رقابت را از بایدن می‌ستاند.

رئیس جمهوری آمریکا پیش‌بینی کرد در پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، اوهایو، فلوریدا، جورجیا و سایر ایالت‌ها برنده شود و گفت در آیووا "واقعاً خوب" عمل می‌کند و هنوز هم فکر می‌کند که می تواند مینه‌سوتا و نیومکزیکو برنده شود.

ترامپ همچنین ادعا کرد کوین مک‌کارتی جمهوریخواه از کالیفرنیا به جای نانسی پلوسی دموکرات از همین ایالت، ریاست مجلس نمایندگان را به دست خواهد گرفت.

این ادعای ترامپ در صورتی محقق می‌شود که جمهوریخواهان اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را از آن خود سازند که راه بسیار دشواری را در این باره پیش رو دارند.

تغییر در راه است

کامالا هریس معاون انتخاباتی جو بایدن دموکرات هم دوشنبه پس از چهار روز از لغو سفر انتخاباتی خود به دلیل ابتلای برخی از اعضای تیم انتخاباتی به کرونا، راهی اورلاندوی فلوریدا شد.

او به این شهر رفت تا همزمان با آغاز رای‌گیری حضوری، فضای انتخاباتی را به نفع خود و بایدن تحریک کند چرا که هم دموکرات‌ها و هم جمهوریخواهان بر این ایالت کلیدی سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌اند که بر نتایج آرا، تاثیر چشم‌گیری خواهد داشت.

سخنرانی هریس هم مشابه سخنرانی‌های بایدن در جمع محدود انجام شد و بیشتر مخاطبان آن، با ماشین در محل حضور داشتند و با ماسک در کنار خودروها ایستاده بودند، هرگاه می‌خواستند تشویق کنند هم از بوق استفاده می‌کردند.

مهم‌ترین محورهای سخنرانی هریس هم عدم موفقیت ترامپ در مدیریت بیماری همه‌گیر کرونا، بحران‌های پیش روی کشور و اهمیت رای دادن بود.

این سناتور کالیفرنیا که امروز ۵۶ ساله می‌شود، با مقایسه تعداد کشته‌های آمریکایی ناشی از کرونا با جنگ جهانی دوم، گفت:این مرد( ترامپ) فرصتی داشت تا با آن مقابله کند، اما او واقعیت و علم را انکار کرد و به مردم آمریکا دروغ گفت. ما می‌دانیم که نیاز به تغییر داریم و تغییری در راه است.

پنس و تکرار سوال از بایدن

مایک پنس معاون اول ترامپ هم روز دوشنبه به ماین رفت و سوالی که در مناظره با هریس درباره دیوان عالی آمریکا مطرح کرده بود را تکرار کرد.

وی گفت بایدن باید به مردم جواب دهد بسته آنها برای دیوان عالی چیست و آیا در صورت پیروزی تعداد قضات این دادگاه را افزایش خواهد داد یا خیر؟

در حال حاضر تعداد محافظه کاران دیوان عالی آمریکا بیش از لیبرال ها شده و موازنه قدرت در این مهم‌ترین نهاد قضایی آمریکا تغییر کرده است.