کد خبر: ۳۱۱۴۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۸۶

سنگین‌ترین ریزش دلار و سکه ثبت شد/ افت قیمت‌ها تا کجا ادامه پیدا می‌کند؟

دنیای‌اقتصاد نوشت: در سومین روز کاری هفته، سومین افت متوالی دلار به ثبت رسید و این ارز به زیر خط حمایتی ۳۰ هزار تومانی رفت. سکه امامی هم نتوانست در مرز ۱۵ میلیونی مورد حمایت واقع شود و حتی از کانال ۱۴ میلیون تومانی هم پایین‌تر رفت.
روند ریزشی بازار ارز و سکه از همان ابتدای روز مشخص بود. هیچ‌کس در ابتدای روز سه‌شنبه حاضر نبود اقدام به خرید دلار بالای مرز ۳۰ هزار تومانی کند؛ این در حالی بود که ساعت ۴ بعدازظهر روز دوشنبه این ارز در بازار آزاد با قیمت ۳۱ هزار و ۳۰۰ تومان خرید و فروش می‌شد. با توجه به این مساله می‌توان گفت که بازار ارز با شکاف نزولی بیش از ۴ درصد نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه آغاز به‌کار کرد. به گفته فعالان، روند ریزشی دلار از معاملات پشت‌خطی روز دوشنبه آغاز شده بود و تا اواسط روز سه‌شنبه ادامه یافت. با شکست خط حمایت ۳۰ هزار تومانی، فروش‌ها به اندازه‌ای در بازار بالا رفت که قیمت تا نقطه ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومانی هم پایین رفت. از اواخر روز کمی میزان خریدها بیشتر شد و دلار با اصلاحی جزئی حدود ساعت ۳ بعدازظهر با قیمت ۲۸ هزار و ۶۰۰  تومان مورد معامله قرار ‌گرفت. موج بعدی ریزش از این ساعت شروع شد؛ به‌طوری‌که این ارز هزار تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و روی عدد ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان قرار گرفت. این قیمت ۳ هزار و ۷۰۰ تومان کمتر از روز دوشنبه بود و موجب شد که سنگین‌ترین ریزش بازار ارز در طول تاریخ رقم بخورد.  سه روز افت متوالی دلار و عقبگرد از سقف ۳۲ هزار تومان و بازگشت به زیر کانال ۲۸ هزار تومان موجب شده است که برخی از فعالان از تغییر سمت و سوی انتظارات در بازار ارز سخن بگویند.

در واقع گفته‌های برخی فعالان نشان‌دهنده آن است که برخی از معامله‌گران از اوایل پاییز به استقبال پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا رفته بودند، ولی با توجه به آنکه تنها در ۲ هفته مانده به انتخابات آمریکا، در نظرسنجی‌ها، رقیب ترامپ یعنی جو بایدن شانس بیشتری برای رفتن به کاخ سفید دارد، معامله‌گران تصمیم گرفتند که بخشی از ارزهای خریداری‌شده خود را به‌فروش برسانند.  روز گذشته سکه امامی هم روندی مانند دلار داشت. در ابتدای روز به زیر ۱۵میلیون تومان رفت؛ پس از آن معامله‌گران این بازار سعی کردند کف ۱۴ میلیون تومانی را حفظ کنند، ولی موفق نشدند تا این فلز گرانبها ساعت ۴ بعدازظهر در حوالی ۱۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان معامله شود. این قیمت یک‌میلیون و ۷۵۰ هزار تومان کمتر از روز دوشنبه بود.

تغییر انتظارات در درهم

بیشتر فعالان ارزی اعتقاد دارند که تغییر انتظارات در بازار ارز عامل اصلی افت قیمت‌ها بوده است. با این حال، متغیرهای دیگری نیز در کاهش قیمت دلار اثر داشته‌اند. به‌عنوان مثال، دیروز نرخ حواله درهم در مقاطعی به زیر مرز ۸ هزار تومانی رفت؛ از دست رفتن این مرز در بازار درهم به اندازه‌ای حساس بود و سیگنال کاهشی به معامله‌گران بازار داخلی می‌داد که بلافاصله دلار با افت قابل‌توجهی مواجه شد. برخی از فعالان، عرضه بازارساز را عامل افت درهم می‌دانستند. حال آنکه گروهی باور داشتند عرضه ارز توسط صادرکنندگان در سامانه نیما موجب شکست قیمت‌های حواله‌ای شده است.  عامل دیگر افت قیمت در بازارها، معامله‌گرانی هستند که در نرخ‌های پایین‌تر اقدام به خرید کرده‌اند و با افت قیمت دلار در روزهای اخیر ترجیح داده‌اند که از خریدهای قبلی خود مقداری ذخیره سود کنند. کسی که دلار را در تیرماه در حوالی ۲۰ هزار تومان خریده بود، با رضایت‌خاطر حاضر به فروش این ارز در حوالی ۳۰ هزار تومان خواهد بود. علت اینکه این گروه در روزهای قبل فروشنده نشده بودند، روند صعودی قیمت‌ها بود. در واقع آنها احتمال می‌دادند که دلار حتی نرخ‌های بالای ۳۲ هزار تومان را هم به ثبت برساند، ولی زمانی که روند قیمت نزولی شد، در سمت و سوی انتظارات آنها هم تغییر ایجاد شد و در موقعیت فروش قرار گرفتند. با این حال، افرادی که دلار را بالای ۳۰ هزار تومان خرید کرده‌اند، دشوار است که به‌زودی در موقعیت فروش قرار بگیرند. آنها صبر می‌کنند تا نتایج انتخابات آمریکا مشخص شود و پس از آن در مورد خرید یا فروش دلار تصمیم خواهند گرفت.

افت قیمت دلار تا کجا ادامه پیدا می‌کند؟

سه روز متوالی دلار و شکست چند مرز حمایتی، این سوال را برای بسیاری از افراد ایجاد کرده است که افت قیمت این ارز تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد؟ در مورد این موضوع نگاه‌های مختلفی در بازار وجود دارد. ولی حداقل همه فعالان بر این نکته توافق دارند که آینده قیمتی دلار در کوتاه‌مدت وابسته به نتایج انتخابات آمریکا و اخبار پیرامون آن خواهد بود.

بازارساز در شرایط کنونی نشان داده است که اعتقادی به دلار بالای ۳۰ هزار تومان ندارد؛ چراکه صرافی‌های بانکی حاضر نبوده‌اند اسکناس آمریکایی را بالای مرز یادشده خریداری کنند. روز گذشته، این صرافی‌ها قیمت فروش دلار را تا کانال ۲۶ هزار تومانی پایین بردند. این مساله نشان می‌دهد که هدف بعدی بازارساز برای دلار می‌تواند کانال ۲۶ هزار تومانی باشد. با این حال نباید از خاطر برد که چند هفته قبل در زمان ریزش زیاد دلار، معامله‌گران از سطح ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی برای این ارز حمایت کردند.

دست بالای بازارساز در معاملات دلار

بازارساز ارزی در روزهای اخیر هیجانی رفتار نکرده است؛ زمانی که قیمت دلار به بالای ۳۲ هزار تومان رفت، صرافی‌های بانکی هم نرخ فروش خود را در مقطعی روی کانال ۳۲ هزار تومان قرار دادند. به‌طور کلی بازارساز زمانی که قیمت دلار بالای ۳۰ هزار تومان بود، سعی کرد نرخ فروش خود را نزدیک به قیمت بازار تنظیم کند. روز گذشته هم صرافی‌های بانکی نرخ فروش دلار خود را نزدیک به بازار آزاد تنظیم کردند تا در وقت ریزش هم هیجان‌زده رفتار نکنند. حتی در اواخر روز قیمت دلار در بازار آزاد به زیر ۲۸ هزار تومان رفته بود، ولی نرخ فروش این ارز بر تابلوی این صرافی‌ها حدود ساعت ۴ بعدازظهر ۲۸ هزار و ۲۵۰ تومان بود.

به‌نظر می‌رسد بازارساز تصمیم دارد بیشتر خود را با روند قیمت‌های بازار هماهنگ کند و در روزهای اخیر نشان داده است که دست بالاتر را در معاملات ارزی دارد و نوسان‌گیران نمی‌توانند رفتار او را تحت‌تاثیر قرار دهند. در واقع، نوسان‌گیران بعضا قیمت دلار را به‌شدت بالا می‌بردند، به امید آنکه بازارساز قیمت فروش خود را پایین‌تر یا ثابت نگه دارد. این موضوع موجب می‌شد که نوسان‌گیران بتوانند از فاصله قیمتی ایجاد شده کسب سود کنند. با این حال، بازارساز در هفته‌های اخیر تن به تله عرضه ارز ارزان نداد و توانست حداقل در روز گذشته ثمره‌بخشی از تصمیم‌های خود را مشاهده کند.