کد خبر: ۳۱۱۵۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۵۷

اصلاح‌طلبان منتظر چه هستند؟ / آیا رویکرد حاکمیت نسبت به اصلاح‌طلبان تغییر می‌کند؟

بک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اصلاح‌طلبان منتظر تغییر رویکرد‌های حاکمیت و شرایطی هستند که برای‌شان فراهم می‌شود وگرنه به صرف اینکه به دنبال مصادیق و تعیین کاندیدا برویم؛ بدون اینکه تغییر در رویکرد‌ها را شاهد باشیم آب در هاون کوبیدن است.
جوادامام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره برخی اظهارات مبنی بر این که «اصلاح‌طلبان بهتر است در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نکنند چرا که انتخابات درون گروهی است» گفت: معتقدم این افراد صادقانه اظهارنظر می‌کنند. در گذشته هم برخی آقایان یک ماموریت نانوشته‌ای برای تخریب کاندیدا‌های اصلاح‌طلب داشتند و چهره‌هایی که در میان اصلاح‌طلبان دارای مقبولیت، جامعیت و رای بودند را شناسایی و تخریب می‌کردند.

وی گفت: برخی تندرو‌ها معتقدند که انتخابات اصلا وجود خارجی ندارد و به زعم آنها، به جای انتخابات می‌توان افراد را به قید قرعه در این سمت قرار داد!

امام با اشاره به کاهش حضور مردم در انتخابات گفت: مردم احساس می‌کنند در بسیاری از موارد رای‌شان تاثیر گذار نیست و اگر هم رای دهند و منتخب‌شان به نهاد‌های قدرت راه پیدا کند آنقدر موانع ایجاد می‌کنند که کارش را نتواند انجام دهد.

وی تاکید کرد: با برخی رفتارها، رغبت از مردم برای حضور در انتخابات گرفته شده است در حالی که عدم حضور مردم در صحنه و مشارکت نداشتن در انتخابات یک آسیب جدی برای نظام، حکومت و کشور است و هر جریان سیاسی با از دست دادن پشتوانه‌های مردمی خود قطع به یقین محکوم به شکست خواهد بود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: اتفاقی که در انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی شاهدش بودیم این بود که در بعضی از حوزه‌های انتخابیه اعضای اجرایی صندوق‌ها و ناظرین بیشتر از رأی دهنده‌ها بودند و این یعنی مشارکت به قدری کاهش پیدا کرده که اساسا انتخابات بی‌معنا شده است و این امر نشان دهنده آن است اگر در سیاست‌های اتخاذ شده تجدیدنظری صورت نگیرد با مشکل مواجه می‌شویم.

وی خاطرنشان کرد: امروز بحث جریانات سیاسی مطرح نیست چراکه همه جریانات سیاسی در دل ساختار قدرت حضور دارند، اما اگر مردم نباشند و جمهوریت نظام آسیب ببیند، رفته رفته این آسیب‌ها باعث زیر سوال رفتن اسلامیت نظام هم خواهد شد.

امام ادامه داد: مسئله امروز ما یک جریان سیاسی و انتخابات ۱۴۰۰ نیست؛ با این نوع گفتمانی که در جامعه وجود دارد و عدم مشارکت مردم کلیت سیستم زیر سوال می‌رود! امروز برخی از آقایان روی شاخه نشستند و بن می‌برند و فکر می‌کنند جای خودشان امن است.

وی با اشاره به اینکه حق انتخاب کردن و انتخاب شدن حق طبیعی مردم است، گفت: اصلاح‌طلبان قطعا در انتخابات حضور پیدا خواهند کرد. متاسفانه در انتخابات قبلی اصلاح طلبان را از صحنه خارج کردند و گفتند که این جریان دنبال تحریم است الان هم به وضوح خواستار عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات هستند.

امام گفت: برای یک‌صدا و یکپارچه کردن یک اقلیت محدود و برای این که این اقلیت بر یک اکثریت حاکم شود می‌خواهند کلیت نظام، انقلاب و آرمان‌های امام را زیرسوال ببرند که باید متذکر شد این کار در شرایطی که دشمن به کشور ما چشم طمع دوخته، خطرناک است.

امام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اصلاح طلبان به مباحث انتخاباتی ورود پیدا کرده‌اند، گفت: اصلاح‌طلبان منتظر تغییر رویکرد‌های حاکمیت و شرایطی هستند که برای‌شان فراهم می‌شود وگرنه به صرف این که به دنبال مصادیق و تعیین کاندیدا برویم؛ بدون اینکه تغییر در رویکرد‌ها را شاهد باشیم آب در هاون کوبیدن است. 

وی تاکید کرد: مردم پشتوانه اصلی انتخابات هستند اگر آن‌ها رغبتی برای مشارکت نداشته باشند معرفی کاندیدا ثمره‌ای نخواهد داشت.

منبع: ایلنا