کد خبر: ۳۱۲۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۹۵۸

حسین روحانی: خیلی‌ها گفتند واکسن روسیه را نزن!

حسین روحانی سرمربی ایرانی تیم ملی کاراته روسیه گفت: نظامیان روسیه و بعد هم معلمان و کارمندان سیستم آموزشی اول از همه واکسینه شدند و تا چند روز دیگر ورزشکاران واکسن می‌زنند.
حسن صفوی: حسین روحانی سرمربی تیم ملی کاراته روسیه این روزها خبرساز شده، نه به دلیل اینکه‌ شاگردانش را برای سهمیه المیپک توکیو آماده می‌کند، بلکه بابت زدن واکسن‌کرونا. آن هم به عنوان اولین ایرانی و در روسیه. هرچند خیلی‌ها به او توصیه کرده اند واکسن را نزند اما روحانی با اینکه نمی‌داند دقیقا چه اتفاقی می‌افتد، می‌خواهد ریسک کند و با ملی‌پوشان این کشور واکسیناسیون شود.

مصاحبه حسین روحانی را در ادامه می‌خوانید:

قبول دارید این اندازه که شما طی این چند روز اخیر در رسانه های ایران خبرساز شدید حسن روحانی رییس جمهور خبرساز نبود؟ 
وقتی رسانه‌ها اعلام کردند روحانی به عنوان اولین ایرانی واکسن کرونا را در روسیه تست می کند، همه در فضای مجازی اول تصور می‌کردند که منظور  رئیس جمهور است، اما بعد که متوجه شدند خبر اصلا ربطی به رئیس جمهور ندارد، خبرنگاران زیادی و دوستانم از ایران با من تماس گرفتند که باورش برایم عجیب بود. در هر حال شرمنده آقای روحانی شدم که این بار به خاطر من در فضای مجازی حرف‌های زیادی را شنید (باخنده).

خبرهایی مطرح شده درباره اینکه پارتی بازی رئیس جمهور است که شما اولین ایرانی هستید که واکسن کرونا را می زنی؟
شوخی بامزه ای بوده، اصلا چنین چیزی صحت ندارد.

خوب حالا موضوع از چه قرار است، چند روز دیگر قرار است واکسن را بزنی؟
نظامیان روسیه و بعد هم معلمان و کارمندان سیستم آموزشی اول از همه واکسینه شدند و تا چند روز دیگر ورزشکاران واکسن می زنند. فقط به ما گفتند قرار است واکسیناسیون شویم، دیگر خدا می داند قرار است چه اتفاقی  بیفتد (باخنده) البته تا جایی که من اطلاع دارم قرار است از ژانویه این واکسن در اختیار عموم مردم روسیه قرار بگیرد.

گفته می شود واکسن کرونای روسیه معتبر نیست، از تست این واکسن نگران نیستی؟
خیلی‌ها در تماس با من می گفتند فعلا این واکسن را نزن و حرف های دیگری می زدند. واقعا نمی دانم چه کار کنم چون باید پروتکل های بهداشتی تیم ملی کاراته روسیه را رعایت کنم. ضمن اینکه اگر این واکسن معتبر نبود هیچ وقت به افراد سیستم آموزشی و نظامیان کشور شان تزریق نمی شد. نکته مهم تر اینکه پوتین رئیس جمهور روسیه با آن جایگاه مهم سیاسی کشور روسیه و یک فرد شناخته شده در جهان اگر از این واکسن مطمئن نبود هیچ وقت در رابطه با این واکسن صحبت نمی‌کرد.

وضعیت کرونا در روسیه چطور است؟
اینجا آمار مرگ و میر خیلی کم است، اما در ایران متاسفانه از ۴ هزار نفری که کرونا می گیرند ۵۰۰ نفر فوت می کنند. این نشان می‌دهد که زیر ساخت های بهداشتی در ایران خیلی مشکل دارد. اینجا شیوه‌نامه‌های بهداشتی خیلی خوب رعایت می‌شود اما متاسفانه در ایران رعایت نمی شود. رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی، عدم تغذیه خوب و ضعف زیرساخت‌های بهداشتی دلیل اصلی شیوع کرونا در ایران است. وقتی وزیر بهداشت در رسانه ملی برای رعایت کردن بهداشت التماس می کند نشان می دهد که همه به خاطر ضعف موجود کلافه شده اند. کمبود ویتامین D یکی دیگر از دلایل اصلی ضعف بدنی ما ایرانی‌ها است، متاسفانه شرایط اقتصادی مردم ایران اصلا خوب نیست و مردم از نظر مالی خیلی ضعیف شده اند، برای همین خیلی از لحاظ مالی دست آنها باز نیست که در شرایط فعلی بتوانند کمبودهای ویتامین بدن را فراهم کنند. در ظاهر همه ایرانی ها شرایط خوبی دارند اما ما از داخل بدن کسی خبر نداریم. کمبود ویتامین بدن ایرانی ها یکی از معضلات اصلی درگیر شدن بدن آنها با کرونا است.

شرایط اقتصادی روسیه مردم روسیه چطور است، آیا آنها در شرایط فعلی کرونا مشکلات اقتصادی دارند؟
شرایط اقتصادی ایرانی‌ها به خاطر تحریم‌ها واقعا خوب نیست، به عنوان یک ایرانی وقتی شرایط هموطنان را می بینم ناراحت می شوم. اینجا من به عنوان یک مربی در تیم ملی کاراته روسیه هیچ کمبود امکانات ندارم. حداقل سه بار در سال تمام امکانات ورزشی، هر آنچه یک بازیکن و مربی نیاز دارد را به ما می‌دهند. متاسفانه در ایران ما برای گرفتن یک دست لباس ورزشی در اکثر رشته ها مشکل داریم و همیشه درگیر این ماجرا بودیم، البته در شرایط فعلی فدراسیون اوضاع بهتر از قبل شده است. روس ها وضعیت خوبی دارند، ضمن اینکه واقعا شرایط بهداشتی را رعایت می‌کنند.

با این شرایط فعلی، تمرینات تیم ملی روسیه چطور با پروتکل های بهداشتی پیگیری می‌شود؟
اردوی بعدی تیم ملی کاراته روسیه قرار است در ۱۰ کیلومتری شهر روسیه برگزار شود. اردوی قبلی ما یک هفته پیش بود که ما به کمپ تمرینی رفتیم  و من ۸ روز در قرنطینه بودم اما برای ورود به اردوها باید همه تست کرونا بدهیم. در فاصله دو روز پشت سر هم باید تست PCR  بدهیم و بعد از اعلام  جواب می توانیم از اتاق‌هایمان خارج شویم. ما تا پایان سال ۲۰۲۰  برنامه تمرینی داریم و با اضافه شدن قرنطینه به روزهای تمرینی در واقع ۱۶ روز اردو داریم. هر اردو باید تست کامل کرونا بدهیم، در واقع طی ۴ روز باید ۲ بار تست کرونا بدهیم. بعد از این ما وارد سال ۲۰۲۱ می‌شویم و باز هم اردوهای‌مان بعد از ۱۰ روز تعطیلی شروع می‌شود.

حرفی مانده؟
اول آرزو می کنم هرچه سریع تر واکسن کرونا در دسترس همه قرار گیرد تا دنیا از این شرایط بحرانی و خطرناک خارج شود و بعد هم برای مردم ایران آرزوی سلامتی دارم و امیدوارم که اوضاع اقتصادی ایران خوب شود تا مردم کشورمان در آرامش زندگی کنند. برای تیم ملی کاراته ایران با کادرفنی و مسولان فدراسیون هم آرزوی موفقیت دارم.