کد خبر: ۳۱۲۵۲۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۲۲
پیش‌بینی شاخص بورس در چهارشنبه ۷آبان

بورس سیگنال بازار ارز را نمی‌شنود/کف مقاومتی شاخص تغییر کرد

عقب نشینی بورس حالا وارد فاز فرسایشی شده است، هفته سخت بورس در حالی به پایان می رسد که سهامداران با ریزش هر روزه شاخص مواجه بودند.
کامیار فکور- روند کاهشی شاخص بورس همچنان ادامه دارد و شاخص بورس دیروز نیز بیش از ۳۴ هزار واحد کاهش یافت.این ریزش البته سبب شد شاخص در کف کانال یک میلیون و سیصد هزار واحد قرار گیرد.

شاخص بورس دیروز یک میلیون و ۳۰۱ هزار واحد اعلام شد،این بدان معنی است که بورس دو هزار واحد از کف کانالی که بدبین ترین کارشناسان پیش بینی می کردند عقب نشسته است . پیش تر کارشناسان معتقد بودند که شاخص بورس در یک میلیون و پانصد هزار واحد کف سازی خواهد کرد و روند بازگشت بازار در این محدوده آغاز خواهد شد اما این اتفاق رخ نداد و عقب نشینی بازار همچنان ادامه یافت. شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۴۲۳۶ واحد کاهش یافت و رقم ۳۸۰ هزار و ۱۰۱ واحد را ثبت کرد. معامله گران این بازار ۵۴۷ هزار معامله به ارزش ۴۳ هزار و ۸۷۹ میلیارد ریال انجام دادند.


امروز بورس چه خواهد شد؟

قاسم صادقی، کارشناس بازار سرمایه درباره دلایل تداوم عقب نشینی بورس گفت: باید این موضوع را از چند نظر نگاه کرد. بررسی‌ها نشان میدهد از منظر تکنیکالی و فنی بورس یک حمایت خیلی مهم را در محدوده یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحد تا یک میلیون و چهارصد هزار واحد از دست دادیم.

وی با اشاره به اینکه طبق اصول تکنیکال تا سطح یک میلیون و دویست هزار واحد حمایت معتبری نداریم، گفت: باید در نظر داشت که در این شرایط حتی امکان عقب‌نشینی تا این محدوده نیز وجود خواهد داشت. 

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: تحلیل‌های تکنیکال نشان می‌دهد اگر این اتفاق بیفتد شاید بورس شش روز پیاپی منفی داشته باشد لذا افراد بیشتری داخل صف‌های فروش قرار می‌گیرند. این کارشناس با تاکید بر اینکه باید روانشناسی بازار را نیز در این میان مورد بررسی قرار دهیم گفت: این روزها بازار حساس شده و به اخبار مثبت بازار واکنش مثبت نشان نمی‌دهد.حال باید دید دلیل این حساسیت چیست،به نظر می‌رسد این حساسیت از آنجایی ناشی می‌شود که قول‌های اعلام شده در عمل محقق نشد. 

 وی در توضیح این مطلب افزود:به طور مثال شایعه شد که واریز یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی کنسل شده است، این شایعه تاثیر خودش را گذاشت و اعتماد را سلب کرد. چنان چه ما در نظرسنجی‌های گسترده‌ای که در شبکه های مجازی انجام دادیم، نیز به این نتیجه رسیدیم که اکثر افراد بی‌اعتمادی را دلیل این امر می‌دانند.

 صادقی اضافه کرد: درمورد حقوقی‌ها نیز توضیح بدهم که امروز خریدهای خوبی انجام دادند اما اقداماتشان هر چند لازم بود اما کفایت نمی‌کرد. به هر روی حقوقی‌ها امروز و دیروز خریدهایی انجام دادند اما سطح حمایت باید گسترده‌تر باشد تا بتواند اعتماد از دست رفته را به بازار بازگرداند. البته بازگشت اعتماد در کوتاه‌مدت بسیار دشوار است . 

این تحلیلگر بازار سرمایه در جواب این سئوال که فردا وضعیت شاخص بورس چه می‌شود؟گفت:تصور می‌کنم با توجه جمع شدن صف‌های فروش در پایان وقت ،فردا از اواسط فعالیت بازار تعادل بیشتری بر بازار حاکم شود و سهم‌های شاخص ساز وضعیت بهتری داشته باشند.  البته باز هم تاکید می کنم حجم بی‌اعتمادی بالاست و باید قبول کرد که شاید باز هم حمایت‌ها جواب ندهد. 

او در پاسخ به این سئوال که تاثیر کاهش قیمت ارز بر بورس چیست؟ گفت: از منظر بنیادی، کاهش قیمت ارز به صورت هیجانی در این برهه زمانی باعث ایجاد تقاضا در بورس خواهد شد. چون که از طرف برخی از فعالان بازار ارز،پول‌های خودشان را به بازار سرمایه منتقل میکنند باما این اتفاق نیفتاد و شاید بپرسید دلیل چیست؟ من فکر می‌کنم چون شرایط غیرعادی و غیرطبیعی است فعلا بازار ارز نتوانسته است سیگنال خود را به بازار سرمایه مخابره کند. وی در توضیح این مطلب ادامه داد: من فکر می کنم ارتباط بازار ارز و بورس فعلا قطع شده است پون در روزهای افزایش قیمت ارز نیز دیدیم که ریزش بورس ادامه داشت و حالا نیز در روزهای ریزش قیمت باز شاخص عقب نشینی خود را ادامه داده است. به این ترتیب همراستایی این دو بازار از میان رفته و در نتیجه بورس منتظر اتفاقات دیگری برای نشان دادن اعتماد دوباره است. 

وی در توضیح این نکته که چه زمانی بورس به تعادل می‌رسد؟ گفت:از منظر تکنیکالی احتمالا بورس روی یک میلیون و دویست هزار واحد به ثبات می‌رسد. به نظر من اواخر هفته آینده و بعد از انتخابات آمریکا شرایط رو به عادی شدن خواهد رفت اما باز هم نوسانات زیادی خواهیم داشت و انتظار صعود پرقدرت را تا اعلام شدن نتایج نداشته باشید.

وی در جواب این سئوال که چرا حتی انتشار گزارش مثبت شرکت ها وضع را برنگرداند؟ گفت: درست است، با وجود این که گزارش بسیاری از شرکت‌ها مثبت بود و فروش‌ها عالی بود ،باز وضعیت برنگشت. دلیل این است که  حساسیت بازار نسبت به اخبار بنیادین و مثبت کم شده است و به دلیل بی‌اعتمادی سهامداران اخبار منفی را می‌شنوند.