کد خبر: ۳۱۲۷۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۰۴۵

ماجرای عکس‌های تکان‌دهنده هیسپان‌تی‌وی چیست؟

تسنیم نوشت: برنامه عکس‌های تکان‌دهنده شبکه اسپانیایی زبانِ تلویزیون،‌ تصویر دختری را نشان می‌دهد که به سرباز گارد ملی آمریکا، گل می‌دهد.
برنامه "عکس‌های تکان‌دهنده" (Fotos que sacuden al mundo) شبکه اسپانیایی زبان هیسپان‌تی‌وی در این قسمت به عکسی از لحظه اهدای گل از سوی یک دختر ۱۷ ساله به یکی از سربازان گارد ملی آمریکا در جریان اعتراضات دانشجویان به دخالت آمریکا در جنگ ویتنام می‌پردازد.

 این برنامه که در هر قسمت یکی از ماندگارترین عکس‌های تاریخ را مورد بررسی قرار می‌دهد، این بار  عکسی تأثیرگذار از «مارک ریباد» عکاس فرانسوی را انتخاب کرده که در آن یک نوجوان ۱۷ ساله به نام «یان رز کاشیر» در تجمع اعتراضی آمریکایی‌ها علیه جنگ ویتنام در مقابل ساختمان پنتاگون، شاخه گلی را به یکی از سربازان حاضر در آن منطقه می‌دهد. 

انتشار این عکس که در روز ۲۱ اکتبر سال ۱۹۶۷ ثبت شد، تأثیری کوچک اما انکارناپذیر را در تغییر دیدگاه عمومی نسبت به جنگ ویتنام برجای گذاشت. این تأثیر تا حدی بود که پس از اتمام جنگ، بسیاری از مسئولان دولتی ایالات متحده به طور رسمی این جنگ را محکوم کردند. 

«یان رز کاشیر» می‌گوید: «من به یاد نمی‌آورم که چگونه در مورد تظاهرات پنتاگون حرف زده‌ام، اما فقط می‌دانستم این چیزی است که من باید شرکت کنم. من علیه این جنگ وحشتناک صحبت کردم. من از آنها (سربازان) خواستم به ما بپیوندند و به آن‌ها گفتم شما واقعاً نمی‌خواهید من را بکشید، به ما ملحق شوید.»

«مارک ریباد» در سال ۱۹۲۳ در سنت ژنیز لاوال در نزدیکی لیون متولد شد. او یکی از اولین عکاسان آژانس «مگنوم» به شمار می‌رود و به خاطر عکس‌های مستند و گزارش‌های تصویری گسترده‌ از حوادث آسیا در جهان شهرت دارد.

عکس‌های مارک ریباد علاوه بر انتشار در معروف‌ترین مجلات دنیا به صورت مجموعه کتاب نیز منتشر شده است. وی در مصاحبه‌ای در خصوص این عکس گفت: «عکاسی نمی تواند دنیا رو تغییر دهد، اما می تواند دنیا را نشان دهد، خصوصاً وقتی که دارد تغییر می‌کند.»

"عکس‎های تکان‎دهنده" کاری از واحد برنامه‌های شبکه پرس‌تی‌وی به تهیه‌کنندگی کیانوش الطافی است که برای مخاطبان اسپانیایی‌زبان شبکه هیسپان‌تی‌وی زبانگردانی شده است و روزهای جمعه ساعت ۳:۱۵ به وقت تهران پخش می‌شود و تکرار آن همان روز ساعات ۶:۱۵ و ۱۰:۱۵ صبح و ۱۹:۱۵  و شنبه ساعت  ۸:۴۵، ۱۴:۱۵ و ۲۱:۴۵ روی آنتن هیسپان‌تی‌وی می‌رود.