کد خبر: ۳۲۴۲۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۴۹

سگ‌های گله یک قلاده پلنگ را در اطراف مشهد کشتند/ عکس

ایرنا نوشت: مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: بررسی گروه کارشناسان حقیقت‌یاب این نهاد و دامپزشکی استان مشخص کرد علت مرگ یک قلاده پلنگ در ارتفاعات دردوی شهرستان خواف واقع در جنوب خراسان رضوی "پارگی حنجره توسط سگهای گله" بوده است.
تورج همتی روز پنجشنبه افزود: یکی از اهالی روستای دردوی پیشتر خبر از مشاهده لاشه یک قلاده پلنگ در ارتفاعات روستای دردوی داد که مورد حمله چندین قلاده سگ گله قرار گرفته بود لذا محیط‌بانان شهرستان خواف به سرعت در محل حضور یافتند. 

وی مرگ پلنگ را به عنوان یکی از حیوانات در معرض انقراض، موضوعی با اهمیت ذکر و بیان کرد: به همین خاطر تحقیقات میدانی و بررسی نزدیک موضوع از سوی کارشناسان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی برای تشخیص علت اصلی اتلاف این پلنگ آغاز شد. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نتیجه بررسی مقدماتی و همچنین اظهارات شاهدان محلی را مبنی بر حمله یک قلاده پلنگ به گله گوسفندان و هجوم متعاقب سگهای محافظ گله و درگیری با این حیوان ماده ذکر و بیان کرد: ولی برای اطمینان بیشتر از علت حادثه دیروز یکم بهمن ماه گروه حقیقت‌یاب با حضور کارشناس نظارت بر امور حیات وحش خراسان رضوی به خواف اعزام شد. 

وی از انتقال لاشه ماده پلنگ تلف شده به محل اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی در مشهد خبر و ادامه داد: گزارش مشترک دامپزشکان و کارشناسان نظارت بر امور حیات وحش کمیته حقیقت‌یاب نظر دامپزشک‌ معتمد اولیه را در مورد علت مرگ پلنگ تایید کرده است. 

همتی گفت: آثار کوفتگی و خون‌مردگی در کشاله ران، گردن و پهلوهای ماده پلنگ در جریان کالبدشکافی جسدش به وضوح مشهود بود. در ناحیه حنجره این حیوان تلف شده نیز پارگی مشخصی مشاهده شد. 

وی افزود: هیچگونه علائمی از پارگی پوست یا بیماری و خونریزی از منافذ بدن در لاشه این پلنگ مشاهده نشد که این به وضوح خفگی ناشی از درگیری با سگهای گله و گاز گرفتگی در ناحیه گلو را به عنوان علت مرگش تایید می‌کند. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: آزمایشهای تکمیلی نیز به منظور بررسی ابتلای احتمالی ماده پلنگ تلف شده به بیماری هاری و نیز سم‌شناسی از محتویات داخلی بدن و رادیوگرافی از ناحیه سروفک حیوان نیز انجام شده است. 

این ماده پلنگ ظهر سه‌شنبه هفته جاری ۳۰ دی ماه گذشته در ارتفاعات شهرستان خواف تلف شد.