کد خبر: ۳۴۵۳۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۳۷

انتقام‌گیری اینترنتی در پی شکست عشقی

شرق نوشت:در پی شکایت زنی جوان به پلیس فتای استان یزد با موضوع تهدید به انتشار عکس‌های خصوصی در فضای مجازی، کارشناسان پلیس فتا ضمن تشکیل پرونده اولیه، با ثبت اظهارات شاکی بررسی موضوع را در دستور کار خود قرار دادند و برای انجام اقدامات لازم وارد عمل شدند.
با اقدامات تخصصی و فنی انجام‌شده توسط کارشناسان پلیس و پس از استخراج مستندات مربوطه، متهم شناسایی شد و با توجه به حساسیت موضوع بعد از هماهنگی با مقام قضائی به پلیس فتا احضار شد.

متهم پرونده در اعترافات خود گفت: در اینستاگرام با این زن آشنا شدم و او خود را مطلقه معرفی کرد، بعد از گذشت مدت‌زمانی، برای آشنایی بیشتر به قصد ازدواج، تصاویر خصوصی او را درخواست کردم و از وی گرفتم، ولی پس از مدتی شاکی اظهار کرد قصد ازدواج ندارد و من هم برای مجبورکردن او به ازدواج، وی را تهدید به انتشار تصاویر خصوصی‌اش کردم و الان از کرده خود پشیمان هستم. سرهنگ مرتضی ابوطالبی، رئیس پلیس فتای یزد، در این رابطه هشدار داد: کاربران در فضای سایبر از بارگذاری و به‌اشتراک‌گذاشتن تصاویر و فیلم‌های شخصی خودداری کنند و در تعامل با دیگران در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی رعایت احترام به حریم خصوصی افراد را نیز همواره مدنظر داشته باشند.
پرونده مشابه در استان فارس

در پرونده‌ای مشابه، فردی با ساخت پروفایل جعلی در شبکه اجتماعی اینستاگرام باعث ایجاد مزاحمت و هتک حیثیت دختری جوان شده بود. در پی مراجعه دختری به پلیس فتای استان فارس مبنی بر ساخت حساب کاربری جعلی به نام وی در شبکه اجتماعی اینستاگرام، پرونده اولیه با هماهنگی مقام قضائی تشکیل شد و با ثبت اظهارات شاکی بررسی موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس قرار گرفت.
با توجه به ارائه مستندات توسط دختر جوان و با بررسی‌های اولیه و اقدامات تخصصی صورت‌گرفته توسط تیم کارشناسان مشخص شد متهم با استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام با ایجاد پروفایلی جعلی اقدام به انتشار تصاویر خصوصی شاکی به همراه شماره تلفن وی کرده است. در ادامه این فرد شناسایی و مشخص شد او خواستگار سابق شاکی است. مأموران بعد از افشای هویت متهم این پسر جوان را دستگیر کردند. متهم در تحقیقات مقدماتی منکر هرگونه جرمی شد و با سخنان گمراه‌کننده قصد فریب پلیس را داشت، اما سرانجام با هوشیاری کارشناسان پلیس فتا و در مواجهه‌ با مدارک و مستندات انکارناپذیر جمع‌آوری‌شده لب به سخن گشود و به جرم خود اعتراف کرد و بیان داشت بعد از شکست عشقی با قصد انتقام‌گیری اقدام به انتشار تصاویر این دختر کرده است.
در پرونده‌ای دیگر که کارآگاهان پلیس فتای استان آذربایجان شرقی به آن رسیدگی کردند، مردی جوان بعد از اینکه دختر مورد علاقه‌اش با فردی دیگر ازدواج کرد، دست به انتقام‌گیری زد. در پی شکایت زنی جوان مبنی بر اینکه فردی در فضای مجازی با هویت کاذب با سوء‌استفاده از عکس‌های خصوصی‌اش اقدام به تهدید و اخاذی کرده است، تحقیقات در این رابطه شروع و در بررسی اولیه مشخص شد متهم با ارسال عکس‌های شاکی برای همسر وی قصد به‌اختلاف‌کشیدن زندگی آنها را دارد. مأموران در گام بعدی هویت متهم را شناسایی و پس از هماهنگی با مرجع قضائی او را به مقر پلیس فتا احضار کردند. متهم توضیح داد به قصد ازدواج با این زن و با عنوان شناخت در فضای حقیقی و مجازی با او ارتباط داشت و به اطلاعات شخصی وی دسترسی پیدا کرد. سپس وقتی زن جوان از ازدواج با او منصرف شد و به عقد مردی دیگر درآمد، وی با انگیزه انتقام‌جویی اقدام به تهدید و اخاذی با هویت کاذب کرد.