کد خبر: ۳۵۱۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۲۸

شانس «قهرمانِ» فرهادی برای معرفی به اسکار

طبق قوانین جدید آکادمی اسکار، فیلم‌ها در صورت اکران در کشوری غیر از کشور مبدا نیز می‌توانند واجد شرایط رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی جوایز سینمایی اسکار شوند.

ایسنا نوشت: طیق قوانین جدید آکادمی اسکار، فیلم‌ها در صورت اکران در کشوری غیر از کشور مبدا نیز می‌توانند واجد شرایط رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی جوایز سینمایی اسکار شوند.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار تحت تاثیر همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، در دو سال اخیر تغییراتی را برای تسهیل حضور آثار در این جوایز سینمایی ایجاد کرده است و شاخه بهترین فیلم بین‌المللی نیز به سبب حضور نمایندگان رسمی کشورهای دیگر، دستخوش تغییراتی شده است.

شانس «قهرمانِ» فرهادی برای معرفی به اسکار

بر این اساس، امسال نیز همچون دوره گذشته و به سبب تعطیلی سینماها در برخی از مناطق جهان، فیلم‌هایی که از پیش برنامه اکران سینمایی داشته‌اند اما در نهایت در ابتدا از طریق سامانه‌های نمایش آنلاین معتبر اکران شدند نیز می‌توانند تحت شرایطی واجد شرایط رقابت در شاخه بهترین فیلم جوایز سینمایی اسکار شوند.

همچنین بر اساس قوانین نود و چهارمین دوره جوایز سینمایی اسکار و برای تسهیل حضور آثار سینمایی در این جوایز در شرایط کنونی، فیلم‌ها برای معرفی رسمی برای حضور در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی، الزاما نیاز به اکران در کشور مبدا ندارند و در صورتی که در یکی از کشورها (غیر از آمریکا و کشورهای تحت قلمرو آن) به مدت حداقل هفت روز پیایی اکران تجاری داشته باشند، در صورت داشتن دیگر شرایط، واجد معرفی به عنوان نماینده رسمی کشور معرفی کننده خواهند شد.

طبق قوانین معمول آکادمی، فیلم‌ها برای حضور در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۲، باید در حد فاصل بین اول ژانویه تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ (۱۲ دی ۱۳۹۹ تا ۱۰ دی ۱۴۰۰) در کشور مبدا حداقل هفت روز اکران سینمایی داشته داشته باشند. در ایران تنها ۱۱ فیلم تاکنون در این بازه زمانی اکران سینمایی شده‌اند که شامل «دیدن این فیلم جرم است» به کارگردانی رضا زهتابچیان (آغاز اکران ۱۳۹۹/۱۰/۱۶)، «این‌جا هم باران می‌بارد» به کارگردانی نادر طریقت (آغاز اکران ۱۳۹۹/۱۱/۲۲)، «آن شب» به کارگردانی کوروش اهری (آغاز اکران ۱۳۹۹/۱۲/۰۶)، «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد (آغاز اکران ۱۳۹۹/۱۲/۲۷)، «تکخال» به کارگردانی مجید مافی (آغاز اکران ۱۳۹۹/۱۲/۲۷)، «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی (آغاز اکران ۱۳۹۹/۱۲/۲۷)، «هفته‌ای یک بار آدم باش» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی (آغاز اکران ۱۳۹۹/۲۷/۱۲)، «مدیترانه» به کارگردانی هادی حاجتمند (آغاز اکران ۱۴۰۰/۰۵/۰۴)، «قصه عشق پدرم» به کارگردانی محمدرضا ورزی (آغاز اکران ۱۴۰۰/۰۴۳۱)، «سیا باز» به کارگردانی حمید همتی (آغاز اکران ۱۴۰۰/۰۴/۳۰) و «دینامیت» به کارگردانی مسعود اطیابی (آغاز اکران ۱۴۰۰/۰۴/۱۰) می‌شوند.

فیلم «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی پس از حضور موفق در جشنواره فیلم کن و کسب جایزه بزرگ هیات داوران این رویداد سینمایی، بخت نخست انتخاب به عنوان نماینده رسمی ایران در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی نود و چهارمین دوره جوایز سینمایی اسکار است.

هنوز تاریخ اکران «قهرمان» در ایران مشخص نشده اما این فیلم قرار است از ۱۲ نوامبر در سوئد و از ۲۲ دسامبر در فرانسه اکران عمومی شود و در این صورت و طبق قوانین اسکار می‌تواند بدون اکران در ایران نیز به عنوان نماینده کشورمان در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی نود و چهارمین دوره جوایز سینمایی اسکار انتخاب شود.

کمپانی آمازون، پخش فیلم «قهرمان» در آمریکا را در اختیار دارد و این فیلم برای این که بتواند در سایر شاخه‌های اسکار ۲۰۲۲، واجد شرایط رقابت شود باید در بازه زمانی تعیین شده در آمریکا اکران شود. اصغر فرهادی را به عنوان یکی از شانس‌های شاخه بهترین کارگردانی اسکار پیش رو نیز معرفی کرده‌اند. تاریخ اکران «قهرمان» در آمریکا نیز هنوز مشخص نیست.

آخرین مهلت معرفی نماینده رسمی کشورها برای حضور در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار، ۱۵ دسامبر (۲۴ شهریور) است.