کد خبر: ۳۶۲۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۷۰

عشق ممنوعه خانواده سلطنتی ژاپن به روزنامه‌ها کشید!

ایسنا نوشت: ازدواج خواهرزاده امپراطور ژاپن با هم دانشکده‌ای‌اش و خروج از خانواده سلطنتی، سوژه یکی از روزنامه‌های ژاپنی شد.

مهمترین اخبار روز چهارشنبه ـ ۵ آبان ماه ـ به روایت آلبرت کوچویی ـ گوینده پیشکسوت رادیو ـ به شرح زیر است.

باز هم کودتای سودان

 لوموند، همانند بسیاری از روزنامه‌های جهان از سودان نوشت: کودتای سودان، باز عنوان نخست روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های جهان است. عبدالله حمدوک، نخست وزیر پیشین در یک شبکه اجتماعی، از مردم خواست، در برابر حکومت نظامیان به اعتراض، به خیابان‌ها بیایند. عبدالفتاح البرهان، که در کودتای خونین، قدرت را به دست گرفت. می گوید نخست وزیر برکنار شده، به خاطر امنیت خودش، توقیف است. او وعده داد، حکومت را به غیرنظامیان و سیاستمداران انتقال خواهد داد. تنشی که پس از سقوط عمر البشیر، میان نظامیان و سیاستمداران سر گرفته بود، به کودتای نظامی انجامید.

هشدار سازمان ملل درباره بحران اقلیمی

دیلی میل روزنامه انگلیسی نوشت: سازمان ملل می گوید، جهان، بختِ برگشت به روزهای پیش از کرونا را به سبب بحران اقلیمی، از دست داد. اما نخست وزیر استرالیا می‌گوید: تا سال ۲۰۵۰ انتشار گازهای آسیب‌رسان به زمین را به صفر خواهند رساند. گزارش سازمان ملل، هشدار می‌دهد اگر کشورها، گام‌های اساسی در مهار گرمای زمین بر ندارند، با بحران اقلیمی رو در رو خواهند شد. افزایش دو و هفت دهم سانتیگراد دمای هوا، جهان را دچار بحران خواهد ساخت. همایش کاپ ۲۶ یکشنبه در گلاسکو، به وعده های شکسته خواهد پرداخت.

عشق ژاپنی

صدای سخن عشق از ژاپن آمد. آساهی شیمبون نوشت، سرانجام پیروزی با عشق بود. پرنسس ماکو،‌ خواهرزاده امپراتور ناروهیتو با اعلام وصلت با هم‌دانشکده‌ای‌اش، کی مورو از خانواده امپراتور و دربار کناره‌گیری کرد. یک سال بر سر این ارتباط انتقاد بود، که سرانجام یافت او دیگر هرگز پرنسس نخواهد شد. بسیاری از ژاپنی‌ها، با این وصلت مخالف بوده، به خیابان‌های ژاپن آمدند. آن ها در نیویورک زندگی خواهند کرد. «ماکو» هنر خوانده است و همسرش حقوق.

مهار شبکه‌های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عنان گسیخته‌اند. پدیدآورندگان آن‌ها، قادر به نظارت کامل و مهار شبکه ها نیستند. مهندسان شبکه اجتماعی فیس‌بوک تایید کردند که ماشین شبکه اجتماعی آن‌چنان پیچیده است که مهار کردن آن، از اختیار ما خارج است. بررسی عملکرد توییتر نشان می‌دهد که این شبکه، گرایش به سیاست‌های راست‌گرایانه دارد. فیس‌بوک در خارج از آمریکا با زبان های نوین کشورها بیگانه است. جدای از آن، این شبکه اجتماعی، با همه نوسانات گرایش به سودآوری دارد.