کد خبر: ۳۷۲۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۸۸

انتقام مرگبار قاتل جمجمه پلاستیکی

ایلنا نوشت: حکم قصاص نفس عامل جنایت در یک نزاع خیابانی مشهد، در حالی به تایید قضات دیوان عالی کشور رسید که در نزاعی قبل از این حادثه تلخ، بخشی از جمجمه و شش های قاتل آسیب دیده و توسط پزشکان ترمیم شده بود.

این جنایت هولناک ششم شهریور سال ۹۸ هنگامی در منطقه طرق مشهد رقم خورد که جوان ۲۵ ساله‌ای پیش از این در یک نزاع دسته جمعی خونبار به شدت از ناحیه سر و شش هایش آسیب دید. این جوان چندین بار تحت عمل جراحی سنگین قرار گرفت تا این که پزشکان مجبور شدند بخشی از جمجمه وی را با پروتزهای پلاستیکی ترمیم کنند و بدین ترتیب او از مرگ حتمی نجات یافت و عاملان نیز تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند. با آن که یکی از طرف های مقابل نزاع خونین به پرداخت دیه صدها میلیونی محکوم شده بود اما حس انتقام در وجود جوان مجروح زبانه می کشید. تلاش های اطرافیان نیز برای ایجاد صلح و سازش بین آن ها بی نتیجه بود تا این که تماس ها و خط و نشان کشیدن های غرورآمیز برای «زهرچشم»، به نقشه نزاعی مرگبار انجامید.

در این میان تعقیب جوان ۲۱ ساله به نام «سجاد» ادامه یافت تا این که ششم شهریور سال ۹۸ او برای گرفتن دارو به سمت داروخانه ای در شهرک طرق رفت اما ناگهان سه جوان از مخفیگاه بیرون آمدند و به سوی جوان ۲۱ ساله هجوم بردند. آن ها او را به نقطه ای خلوت کشیدند و بدین ترتیب درگیری ها با مشت و لگد آغاز شد ولی در همین هنگام جوان ۲۵ ساله ای که «م- ر» نام دارد ناگهان چاقویی را بیرون آورد و «سجاد» را نقش بر زمین کرد. سه جوان که نسبتی نیز با یکدیگر داشتند بلافاصله از محل حادثه گریختند و این گونه پیکر مجروح «سجاد» با تماس شهروندان به بیمارستان شهید کامیاب مشهد انتقال یافت اما تلاش کادر درمانی برای نجات جان این جوان به نتیجه نرسید و او که از ناحیه بازوی چپ آسیب دیده بود، هشت روز بعد جان خود را از دست داد.

 چهاردهم شهریور با گزارش مرگ این جوان ۲۱ ساله، پرونده ای جنایی در پلیس آگاهی خراسان رضوی تشکیل شد و گروه ورزیده ای از کارآگاهان اداره جنایی به سرپرستی کارآگاه «حمیدفر» تحقیقات گسترده ای را برای شناسایی و دستگیری عاملان این نزاع مرگبار آغاز کردند. همزمان با بررسی دوربین های مدار بسته، همه عوامل این نزاع شناسایی و در عملیات های جداگانه دستگیر شدند. در حالی که بررسی های تخصصی نشان می داد این نزاع خونین به خاطر کینه و عداوت قبلی رخ داده است اما ضارب اصلی هرگونه نقش خود را در قتل «سجاد» انکار کرد. او گفت: قصد کشتن «سجاد» را نداشته و تنها به دلیل گرفتن «زهرچشم» او را کتک زده است! با این اعترافات تحقیقات در حالی ادامه یافت که متهمان مذکور در اداره جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی پای فیلم جنایت خود نشستند و آن چه را رخ داده بود با چشمان خودشان مرور کردند.

براساس این گزارش، پس از تکمیل تحقیقات در دادسرای عمومی و انقلاب مشهد، این پرونده حساس به شعبه ششم دادگاه کیفری یک استان خراسان رضوی ارسال شد و توسط قضات با تجربه دادگاه مورد کالبدشکافی دقیق قرار گرفت. در جلسات محاکمه که به ریاست قاضی جواد شاکری و مستشاری قاضی هادی دنیادیده آغاز شد وکیل مدافع متهم به نظر پزشکی قانونی استناد کرد و با استدلال های حقوقی مدعی بود که ضربه چاقو اگرچه به ناحیه حساس و کشنده در بازوی چپ مقتول اصابت کرده اما حساسیت این ناحیه از بدن برای عموم مردم ناشناخته است و متهم نیز از مرگبار بودن ضربه چاقو به این ناحیه اطلاعی نداشت!

همچنین متهم «م- ر» که در برابر سوالات فنی و تیزبینانه مقامات قضایی، به تناقض گویی افتاده بود به ناچار ایراد ضربه عمدی با چاقو را پذیرفت ولی ادعا کرد به قصد قتل، «سجاد» را نزده است! او در ادامه دفاعیات خود به قضات با تجربه دادگاه گفت: در سال ۹۶ باهم دعوا کردیم که در آن نزاع سر من ضربه خورد و فردی به نام «امیر» ایراد ضرب و جرح را به گردن گرفت و به پرداخت دیه سنگین هم محکوم شد اما «سجاد» در حالی تبرئه شد که اختلافات ما با یکدیگر ادامه داشت و برای من پیام های تهدیدآمیز می فرستادند. حتی در کوچه و خیابان هم برای من مزاحمت ایجاد می کردند تا این که روز حادثه به من پیام دادند که متن آن را به خاطر ندارم ولی دوباره زنگ زدند که اگر سرکوچه نیایی با وینچستر می آییم و به خانه شما می ریزیم! من هم با این تهدید درحالی از خانه خارج شدم که کارد آشپزخانه را هم برای دفاع از خودم برداشتم. پسرعموهایم نیز آن جا بودند. «سجاد» با موتور از کنارم عبور کرد و ناسزا گفت. او را صدا زدم و گفتم چرا مزاحم می شوی؟ اما او در یک لحظه پا به فرار گذاشت. نفهمیدم چه شد که دنبالش دویدم و با چاقو او را زدم!

با توجه به اهمیت موضوع، قضات دادگاه دو فیلم دوربین مدار بسته را از زوایای مختلف مورد کنکاش های دقیق قضایی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که اگر چه متهمان دیگر پرونده نیز در کتک کاری مقتول نقش دارند اما ضربه نهایی و کشنده با چاقو را «م- ر» بر شریان حیاتی بازوی چپ مقتول وارد کرده است و آن ها با نقشه قبلی وارد این نزاع مرگبار شده اند.

با آن که وکیل مدافع متهم همچنان با استدلال های حقوقی سعی داشت تا آگاه نبودن متهم از کشنده بودن ضربه به بازو را برای دادگاه اثبات کند اما از آن سو استنادات دقیق قضات دادگاه در ایراد ضرب و جرح عمدی، حیرت انگیز بود به  گونه ای که هیچ خدشه ای بر این استدلال های قضایی و قانونی وارد نمی شد چرا که آن ها بر سطر به سطر اوراق این پرونده جنایی احاطه داشتند و با دلایلی قاطع به محاکمه عامل این جنایت هولناک می پرداختند. پس از پایان جلسات دادگاه در نهایت قضات شعبه ششم دادگاه کیفری یک استان خراسان رضوی با استناد به مواد قانونی، اتهامات سه جوان مذکور را محرز دانستند و با توجه به درخواست صدور حکم قصاص نفس از سوی اولیای دم، «م- ر» را به خاطر ارتکاب قتل عمدی به قصاص با چوبه دار و از جنبه عمومی جرم به اتهام ایراد جرح با چاقو به تحمل یک سال زندان و پرداخت دیه در خصوص جراحات غیرکشنده محکوم کردند.

همچنین براساس رای دادگاه، دو متهم دیگر این پرونده نیز به تحمل زندان های طویل المدت و پرداخت دیه محکوم شدند که رای صادرشده از سوی دادگاه مورد اعتراض وکلای مدافع قرار گرفت و برای رسیدگی ویژه به شعبه ۲۸ دیوان عالی کشور ارسال شد. گزارش خراسان حاکی است در همین حال قضات دیوان عالی نیز پس از بررسی دقیق این پرونده جنایی، مهر تایید بر رای قضات شعبه ششم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی زدند و استدلال های قضات زبده دادگاه را کاملا بی نقص دانستند.

شایان ذکر است پرونده مذکور به اجرای احکام دادسرای عمومی وانقلاب مشهد ارسال شده است تا دیگر مراحل قانونی را برای اجرای حکم طی کند