کد خبر: ۳۷۳۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۶۰

روایت صفا آقاجانی از توقف ساخت ۱۵ سریال تلویزیونی

ایسنا نوشت: صفا آقاجانی ـ بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و رادیو ـ بزرگترین معضل صداوسیمای فعلی را وجود فیلمنامه های فرمایشی می داند که بسیار به کارها ضربه می زند. این هنرمند نسبت به تعطیلی حدود ۱۵ پروژه تلویزیونی به شدت ابراز ناراحتی می کند.

این هنرمند که به گفته خودش مدتی است دیگر مثل سابق در رادیو و تلویزیون کار نمی کند، درباره مباحثی چون علت کم کار شدنش در قاب تلویزیون، پیشنهادش برای بهبود شرایط و اینکه فکر می کند بزرگترین معضل این روزهای تلویزیون چیست، صحبت کرد. 

آقاجانی ابتدا با اشاره به تعطیلی بیش از ۱۵ پروژه تلویزیونی، از این اتفاق ابراز تاسف کرد و گفت: «متاسفانه در همان قدم اول ریاست جدید صداوسیما، ۱۵ پروژه تلویزیونی خوابید و عملا به تعطیلی کشیده شد. من خودم به عنوان یک هنرمند سه قرارداد با سه سریال داشتم که در هر سه ی آنها، کارگردان تغییر کرد و کارگردان های جدید هم که وارد کار شدند عوامل خودشان را آوردند و ما هم بیکار در خانه نشستیم! این طبیعی است که هر کارگردانی می آید، گروه خودش را می آورد اما سوال اینجاست «اصلاً برای چه باید پروژه ای که کارش را شروع کرده دچار این تغییرات شود؟»

پیشنهادی برای این بر هم ریختگی ندارم!

بازیگر «دردسرهای عظیم» در ادامه به ذکر نام پروژه هایی پرداخت که قرار بود با آنها همکاری داشته باشد اما به واسطه تغییر عوامل، این همکاری ناتمام ماند و افزود: به عنوان مثال سریالی با عنوان «بی همگان» به تهیه کنندگی آقای مهام و کارگردانی رضا کریمی قرار بود ساخته شود و ما حدود یک ماه هم کار کردیم اما کارگردانش تغییر کرد و کلاً پروژه عوض شد و بازیگران هم تغییر کردند. یک سریال دیگر هم با عنوان «محرمانه» و یک مجموعه دیگر که متاسفانه نامش در ذهنم نیست دچار همین اتفاق شد و همه بازیگران تغییر کردند و ما با وجودی که قرارداد داشتیم خانه نشین شدیم!

آقاجانی سپس به این پرسش که چه پیشنهادی به شخص رئیس صداوسیما یا مدیران دیگر سازمان، جهت بهبود شرایط دارد؟ اینگونه پاسخ داد: راستش همه چیز برهم ریخته و من هنرمند نمی دانم برای ساختن این همه برهم ریختگی چه پیشنهادی باید بدهم. بدون تعارف بگوییم تا الان، اغلب کارهایی که در صداوسیما انجام شده خیلی به نفع درست شدن اوضاع نبوده و در همان بدو امر، ۱۵ پروژه تعطیل شد که البته دوستان خودشان تکذیب می‌کنند ولی واقعیت دارد.

وی همچنین به سیاست های جدید صداوسیما مبنی بر بازگرداندن هنرمندانی که به حاشیه کشیده شده اند، اشاره کرد و در عین حال گفت: در یکی دیگر از برنامه های جدید، عنوان کرده اند هنرمندانی که دیگر با تلویزیون کار نمی کنند را برمی گردانیم؛ اما با کدام بودجه؟! عده زیادی از هنرمندان به سمت شبکه نمایش خانگی و سینما رفته اند، چطور می خواهند آنها را با بودجه های کم برگردانند؟ وقتی هنوز پیشنهاد دستمزد ۱۰ سال پیش را به من هنرمند پیشکسوت می دهند!

فیلمنامه های فرمایشی، معضل اصلی تلویزیون است

بازیگر مجموعه های «ستایش ۲و ۳»، «دردسرهای عظیم»، «زمانه» و «تا ثریا» در بخشی دیگر از صحبت هایش در پاسخ به اینکه فکر می کند بزرگترین معضل این روزهای سازمان صداوسیما چیست؟ تاکید کرد: بزرگترین معضل، فیلمنامه های فرمایشی است. اگر دست فیلمنامه‌نویسان برای نوشتن باز باشد و به سلیقه خودشان قصه های فانتزی وارد جریان کنند، مشکل حل می شود. اما آنقدر خط های قرمز و آبی و بنفش داریم که اولا هیچ نویسنده‌ای حاضر به نوشتن نیست و بعد هم که می نویسد فیلمنامه اش، قلع و قمع می شود و حتی گاهی به نویسندگان گفته می شود شخصیت اصلی داستانشان را حذف کنند! چرا باید این اتفاق بیفتد؟ این اتفاقات اصلا خوب نیست.

این هنرمند درباره اینکه چقدر بر احترام به پیشکسوتان تاکید دارد و فکر می کند این امر چقدر از سمت تلویزیون جدی گرفته می شود؟ خاطرنشان کرد: من بارها گفته ام نه تنها در تلویزیون و سینما بلکه کلا کار تصویر ی متاسفانه سال هاست که رابطه ای شده است و زمانی هم که رابطه وجود داشته باشد کارایی بازیگران دیده نمی‌شود؛ بنابراین این روابط است که تعیین کننده است. سالیان سال است که این روابط در سینما و تلویزیون حاکم است و گویا یک اتفاق ثبت شده است. این قضیه به قدری آشکار است که دیگر قابل لاپوشانی نیست، بنابراین امثال من پیشکسوت هم در پشت و پسله ها هستیم و اگر در روابط، کسی را برای ایفای نقش‌های سن ما نداشته باشند، مثلاً می گویند صفا آقاجانی هم باشد!

آقاجانی در تکمیل همین بحث تصریح کرد: من بازیگر نه الان که سن و سالم بالا رفته، بلکه همیشه به عنوان مثال اگر خیلی کار کرده باشم، شاید سالی یک یا دو سریال باشد و این طور نبوده که سالی ۵ الی ۶ سریال داشته باشم. به نظرم در همان تعداد محدود سریال هایی هم که بودم خوشبختانه از دید مردم خوب بودم. خیلی از هنرمندان ما به خاطر همین روابط، خانه‌نشین شده‌اند که تعدادشان هم کم نیست. بسیار آدم‌های نامی، توانا و از هنرمندان یکتا و بی‌نظیری هستند که مدت‌هاست به خاطر همین فیلمنامه های ضعیف، ارتباطات قبیله ای و دستمزدهای بسیار پایین خانه‌نشین شده‌اند. در چنین شرایطی پس بهتر است آدم در خانه بماند، خصوصا در این شرایط کرونایی که جانمان را کف دستمان می گیریم تا یک لقمه نان در بیاوریم، آن هم قیمت ۱۰ سال پیش را به ما می‌دهند.

نقشم در «مستوران» کشته شد

وی در ادامه به حضورش در سریال تاریخی «مستوران» اشاره کرد و توضیح داد: «مستوران» یک کار فانتزی قدیمی است که قصه های قدیم را روایت می کند. به نظرم کار خوبی است و من راضی بودم. در این مجموعه نقش عمه حمیدرضا آذرنگ را ایفا می کنم که همان اوایل داستان کشته می‌شود و من وقتی فیلمنامه را خواندم فکر کردم نقشم با کشته شدن تمام می‌شود اما بعدها تماس گرفتند و گفتند نقش ادامه دارد و قرار است به شکل روح حضور داشته باشم. نقشم در «مستوران» تقریبا تمام شده و بخش خیلی کوتاهی باقی مانده است. در کل تجربه خوبی بود اما با وجود اینکه این هم پروژه عظیمی است، بازهم اواسط کار با تغییر کارگردان مواجه شد. من نمی‌دانم این چه مدلی است که جدیداً باب شده که کارگردان را وسط کار تغییر می‌دهند؟ امیدوارم اینگونه کارها در نهایت خوب جمع و جور شوند.

صفا آقاجانی در پایان گفت: به غیر از «مستوران» پیشنهاد دیگری از سوی تلویزیون نداشتم و فعلا در منزل استراحت می کنم. امیدوارم خبرهای خوب برای همه باشد. شخصا به عنوان یک هنرمند یک آب باریکه در زندگی‌ام دارم و ناامنی برایم وجود ندارد اما متاسفانه خیلی از هنرمندان تنها منبع درآمدشان همین بازیگری است اما خانه‌نشین شده‌اند که این اتفاق به ضررشان است؛ به خصوص در ایام کرونا که این اتفاق بیشتر به آنها ضربه زده است. امیدوارم اتفاقات خوبی در آینده رخ بدهد.