کد خبر: ۳۸۶۳۹۰
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۸۸۱

ادعای عجیب دانشمندان؛ اندام‌های مرده انسان زنده می‌شوند

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: دانشمندان مدعی هستند که توانسته اند برخی از اندام‌های مرده انسان را زنده کنند.

یک تیم علمی موفق شده است با احیای اندام‌های مرده انسان، به یک پیشرفت بزرگ پزشکی دست یابند، به این معنی که برای اولین بار بازگشت از مرگ ممکن است در آینده امکان پذیر باشد.

این تیم تحقیقاتی موفق به دریافت این موضوع شده است که چشم اهداکنندگان عضو را می‌توان «به زندگی بازگرداند».سلول‌های حساس به نور در شبکیه چشم می‌توانند تا پنج ساعت پس از مرگ به نور پاسخ دهند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و سیگنال‌هایی مشابه سیگنال‌های ثبت شده توسط موجودات زنده ارسال کنند.

این نورون‌های شبکیه بخشی از سیستم عصبی مرکزی (CNS)، از جمله مغز و نخاع هستند و احتمال بهبود سایر سلول‌های CNS را افزایش می‌دهند. به گفته دانشمندان، این پیشرفت ممکن است هوشیاری انسان را بازگرداند.

دانشمندان برای دستیابی به نتایج خود، یک واحد حمل و نقل ویژه طراحی کردند که می‌تواند اکسیژن و سایر مواد مغذی را پس از خارج شدن از اهداکننده به چشم بازگرداند. این تیم تحقیقاتی می‌گوید که این مطالعه "این سوال را مطرح می‌کند که آیا مرگ مغزی، همانطور که در حال حاضر رایج است، واقعا غیر قابل برگشت است یا خیر؟ "

دکتر فاطمه عباس، نویسنده ارشد این تحقیق از دانشگاه یوتا گفت: ما توانستیم سلول‌های گیرنده نوری را در ماکولای انسان، بخشی از شبکیه که مسئول بینایی مرکزی و توانایی ما برای دیدن جزئیات و رنگ‌ها است، بیدار کنیم.. در چشم‌هایی که پنج ساعت پس از مرگ اهداکننده عضو به‌دست آمد، این سلول‌ها به نور روشن، نورهای رنگی و حتی فلاش‌های بسیار ضعیف نور پاسخ دادند.

تحقیقات جدید یک گام فراتر از یافته‌های مطالعه دانشگاه ییل در سال ۲۰۱۹ است که مغز ۳۲ خوک سر بریده شده را که چهار ساعت قبل ذبح شده بودند، دوباره به فعالیت در آورد.

دانشمندان امیدوارند که این پیشرفت باعث تسریع درمان‌های جدید برای کاهش بینایی و بهبود درک آن‌ها از بیماری‌های مغزی شود.