کد خبر: ۳۹۰۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۵۷

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در هشتاد پهلوی لرستان

ایسنا نوشت: مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از ثبت تصویر گونه پلنگ ایرانی در منطقه شکار و صید ممنوع هشتاد پهلوی استان خبر داد.

علی سالاروند اظهار کرد: این فیلم توسط یکی از همیاران دلسوز محیط‌زیست به ثبت رسیده و پس از ارائه به کارشناسان اداره مدیریت و نظارت بر حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست لرستان و پس از بررسی‌های‌ لازم، به‌عنوان سند حضور این گونه ارزشمند در استان، مورد تأیید قرار گرفته است.

سالاروند افزود: پلنگ ایرانی یکی‌از گوشت‌خواران شاخص در ایران به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: لرستان از یک طرف به واسطه گستره‌های کوهستانی وسیع و مناطق نسبتاً بکر و دست نخورده یکی از زیستگاه‌های اصلی پلنگ در غرب کشور و گستره زاگرس به شمار می‌رود و از طرف دیگر فعالیت‌هایی مانند دامپروری، کشاورزی، احداث جاده‌ها و سایر فعالیت‌های انسانی در این مناطق پیامدهای منفی و گاهاً غیرقابل جبرانی بر حیات‌وحش بزرگ جثه و به‌طور ویژه گونه‌ گربه‌سانان داشته است.

سالاروند عنوان کرد: دست‌یابی به برآوردی قابل اتکا از وضعیت زیستی، شرایط زیستگاهی و پراکنش آن در استان به منظور اتخاذ تصمیمات مدیریتی و حفاظتی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان بیان کرد: حفاظت از جمعیت‌های گربه‌سانان بزرگ جثه مانند پلنگ به واسطه بزرگی جثه، تراکم پایین جمعیت، قلمرو طلبی، نیازهای حیاتی ویژه، نرخ پایین زاد و ولد موفق و همچنین گستره خانگی بزرگ از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه گوشت‌خواران به‌عنوان گونه‌های چتر و شاخص در اکوسیستم‌ها به شمار می‌روند، گفت: با حفاظت از این گونه‌ها در طبیعت سایر گونه‌ها هم حفاظت می‌شوند ولی با حذف آن‌ها از طریق شکار و تخریب زیستگاه متأسفانه جمعیت برخی از گونه‌ها که از طعمه‌های اصلی پلنگ به‌شمار می‌روند افزایش یافته و همین افزایش و طغیان جمعیت، باعث برهم خوردن تعادل اکوسیستم شده و تعارض بین گوشتخواران و جوامع انسانی را به‌دنبال دارد.

سالاروند از همه هم استانی‌ها در حفظ زنجیره غذایی بین طعمه و طعمه‌خوار با اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست همکاری کنند و از هرگونه تعرض به حیات‌وحش بخصوص گونه‌های چتر که در صورت حذف آن‌ها تبعات منفی طغیان برخی گونه‌ها مانند گراز، گرگ و ... را در پی دارد خودداری کرده و در صورت مشاهده هرگونه تعرض با استفاده از سامانه تلفنی ۱۵۴۰ به اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اطلاع‌رسانی کنند.