کد خبر: ۳۹۰۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۹۸

کشف اولین موجودی که بر روی زمین نفس کشید!

دیرینه شناسان اخیراً موفق به شناسایی گونه عقرب باستانی شدند که با بیش از ۴۰۰ میلیون سال قدمت، احتمالا جزو اولین موجوداتی باشد که توانسته بر روی زمین راه برود و نفس بکشد.
دیرینه شناسان می‌گویند که در بیش از ۴۰۰ میلیون سال پیش و مشخصا در دوره اردویسین Ordovician، تمام موجودات در زیر آب زندگی می‌کردند، اما به مرور و در دوره سیلورین Silurian این موجودات کم کم قدم به خشکی گذاشتند و برای اولین بار شروع به نفس کشیدن در خشکی کردند. حالا این دانشمندان مدعی شدند که موفق به شناسایی گونه‌ای عقرب باستانی شده اند که جزو همین «اولین ها» است.

به گزارش فرارو، دیرینه شناسان می‌گویند Parioscorpio Venator که در اوایل سال ۲۰۲۰ کشف شد، در اوایل دوره سیلورین، یعنی بیش از ۴۰۰ میلیون سال پیش، روی زمین راه می‌رفت. این اصطلاح «راه رفتن بر روی زمین» شاید در نگاه اول موضوع شگفت انگیزی به نظر نرسد، اما اگر با دوره‌های زمین شناسی آشنا باشید، خواهید فهمید که این یک گام بزرگ در حیات سیاره ما محسوب می‌شود، زیرا این اولین گام‌های موجدات زنده بر روی زمین بود و تا پیش از این همه موجودات زنده در زیر آب زندگی می‌کردند. در واقع این موضوع نشان دهنده اولین گام‌ها برای تصرف خشکی‌ها از سوی موجودات زنده است.

قدمت این فسیل بین ۴۳۷.۵ تا ۴۳۶.۵ میلیون سال پیش است. پیش از آن، قدیمی‌ترین فسیل عقربی که بشر کشف کرده بود، Dolichophonus Loudonensis نام داشت که تقریباً ۴۳۴ میلیون سال قدمت داشت و در اسکاتلند یافت شده بود. بنابراین، Parioscorpio Venator قدیمی‌ترین عقربی است که تا به حال پیدا شده که می‌تواند نحوه تکامل نوع خود را برای زندگی در خشکی آشکار سازد. دانشمندان می‌گویند دو فسیل Parioscorpio Venator را در یک سایت حفاری در کنار یک ساحل استوایی کم عمق پیدا کردند. این موجود کوچک قبلاً زیستگاه مشترکی با حیوانات آبزی مانند سرپایان، تریلوبیت‌ها و کرم‌ها داشت، اما گویا خودش کاملاً آبزی نبود.

پس از مطالعه طولانی مدت بر روی آناتومی این عقرب باستانی، دانشمندان توانستند به این نتیجه برسند که این عقرب مدتی را در خشکی سپری کرده است. این دستاورد شگفت انگیز نشان می‌داد که ما با یکی از اولین جاندارانی که توانسته بر روی زمین راه برود و از هوا تنفس کند مواجه هستیم. این یک دستاورد بسیار بزرگ بود، زیرا ما اکنون می‌دانیم که چه موجوداتی برای اولین بار قدم به خشکی نهادند و نفس کشیدن در بیرون آب را تجربه کردند. به نظر می‌رسد که عقرب‌ها اولین گونه‌ای بودند که به طور کامل به زندگی کردن در خشکی روی آوردند. اکنون از طریق فسیل Parioscorpio Venator، دانشمندان قادر به مشاهده نوع سازگاری‌های بیولوژیکی هستند که به عقرب اجازه می‌دهد از آب دور شود و زیستگاه‌های دیگر را کشف کند.

فسیل‌های Parioscorpio Venator اگرچه پیشتر کشف شده بودند، اما در واقع تا کنون مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند، بنابراین تمام اکتشافات مربوط به این فسیل‌ها کاملاً جدید هستند. دانشمندانی که پتانسیل موجود در این فسیل‌ها را کشف کردند، به ترتیب لورن بابکوک و اندرو وندراف از دانشگاه ایالتی اوهایو و دانشگاه اوتربین هستند. کشف آن‌ها گامی بزرگ در شناخت تکامل حیات در کره زمین و به ویژه ظهور جانداران خشکی محسوب می‌شود.