کد خبر: ۴۰۲۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۲۴

فغانی از جام جهانی حذف شد؟

ورزش سه نوشت: با وجود شایعات مطرح شده اما علیرضا فغانی و کمک های ایرانی او همچنان در دوحه حضور دارند و احتمال دارد به زودی در تورنمنت قضاوت کنند.

اشتباه علیرضا فغانی در دقایق پایانی مسابقه پرتغال و اروگوئه و اعلام پنالتی به سود یاران کریس رونالدو جنجال بزرگی در فضای داوری جام جهانی ایجاد کرده است. در شرایطی که فغانی ابتدا برخورد توپ با دست ماریا خیمنز مدافع اروگوئه را خطای هند تشخیص نداد، اما بعد از اعلام کمک داوران ویدئویی و بررسی صحنه از طریق مانیتور نظر خود را تغییر داد و به سود پرتغال پنالتی گرفت. بعداز آن بازی سرمربی تیم ملی اروگوئه انتقادهای تندی علیه داور ایرانی بر زبان آورد.

حالا با گذشت چند روز از آن اتفاق با توجه به حذف اروگوئه از رقابت های جام جهانی هواداران آبی‌پوش و همچنین مقامات فوتبال این کشور به اعتراض نسبت به تصمیمات داوری علیه تیم ملی اروگوئه در جام جهانی پرداختند.

در چنین شرایطی بازار شایعات پیرامون فغانی داغ شده است؛ برخی رسانه های خارجی گزارش داده اند که فغانی از سوی فیفا از جمع داوران قضاوت کننده در جام جهانی خارج شده و حتی به او گفته شده که قطر را ترک کند اما پیگیری های خبرنگار ما نشان می دهد چنین موضوعی صحت ندارد.

فغانی که به همراه محمدرضا منصوری و محمدرضا ابوالفضلی دو کمک داور ایرانی در جام جهانی قضاوت کرده، همچنان در دوحه حضور دارند و هیچ اعلامی درباره خروج نام شان از جمع داوران قضاوت کننده را دریافت نکرده اند. کمیته داوران فیفا اگرچه به صورت غیر مستقیم بر اشتباه فغانی صحه گذاشته اند اما آنها هنوز تصمیم جدیدی درباره تیم داوری ایران اتخاذ نکرده اند.

مساله اصلی در این خصوص اعلام پنالتی از سوی فغانی بعد از اصرار کمک داور ویدئویی بازی پرتغال و اروگوئه است. داور ایرانی در صحنه مذکور ابتدا رای به ادامه بازی داد اما دقایقی بعد وقتی چند بار در گوشی رادیویی خود پیامی را مبنی بر رخ دادن پنالتی دریافت کرد، به سراغ مانیتور VAR رفت تا صحنه را چک کند. جالب اینکه هنگام بررسی دوباره صحنه از سوی فغانی نیز ظاهرا او پیام جدیدی را از کمک داور ویدئویی مبنی بر رخ دادن خطای هند دریافت می کند و در نهایت با بازگشت به زمین چمن پنالتی را اعلام می کند.

به عبارت بهتر می توان گفت در صحنه پرحاشیه کمک داور ویدئویی فغانی را به اشتباه بزرگی انداخت و البته که تمام مکالمات رد و بدل شده ضبط شده و در آرشیو کمیته داوران فیفا وجود دارد.

از سوی دیگر مقامات کمیته داوران فدراسیون جهانی و در راس آن پیر لوییجی کولینا نیز برای در نظر گرفتن نمره داوران موضوع اصرار کمک داور ویدئویی برای گرفتن پنالتی را نیز در نظر می‌گیرند. اگرچه مسئول اعلام پنالتی مستقیما شخص علیرضا فغانی است اما احتمال اینکه کمیته داوران از اشتباه داور ایرانی چشم پوشی کند، زیاد است.

چیزی که مشخص است، فغانی و کمک های ایرانی او همچنان در دهکده جام جهانی حضور دارند. آنها قطعا توضیحات خود را درباره صحنه جنجالی به فیفا و ناظر داوری بازی پرتغال و اروگوئه ارائه کرده اند و حالا باید در انتظار تصمیم مقامات ارشد کمیته داوران فدراسیون جهانی باشند.

در شرایط فعلی هیچ بعید نیست که با توجه به سابقه درخشان فغانی در تورنمنت های معتبر گذشته و همچنین تجربیات ارزشمند تیم داوری ایران، کولینا و همکارانش بار دیگر برای قضاوت در جام جهانی به آنها اعتماد کنند و فرصت دوباره ای به فغانی، منصوری و ابوالفضلی بدهند. اتفاقی که اگر تحقق یابد و بدون اشتباه از سوی داوران ایرانی ادامه یابد، می تواند شانس قضاوت در فینال جام جهانی را بار دیگر به آنها برگرداند.